Millainen on mielestäsi älykäs ihminen?
Jokaisellahan on oma käsitys siitä, mitkä ominaisuudet määrittävät sen, onko ihminen älykäs. Mitä mieltä sinä olet?
Kommentit (31)
Älykkyys ei minusta ole varma tae sille, että ihminen olisi empaattinen, kohtelias, huomioonottava yms.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:44"]
Yleissivistynyt ja tunneälyinen. Ihminen, jonka kanssa voi keskustella melkeinpä mistä tahansa, ja hän osaa perustella mielipiteensä järkevästi, eikä sorru mustavalkoisuuteen.
Kohtelias, huomioonottava ja ei-huomionhakuinen. Ei tuo itseään koko ajan esille. Kohtelee muita kauniisti. Osaa ratkaista konfliktitilanteet "aikuismaisesti". Tulee toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, eikä näytä sitä, ettei jostakusta ihmisestä pidä, vaan kohtelee tätä samoin kuin kaikkia muitakin.
Täysin samaa mieltä.
Tajusin juuri, että kuvailin peruspalstamamman vastakohdan...
[/quote]
Sellainen joka ei kiroile, ainakaan kovin usein.
Hmm, ainakin älykkään pitää tajuta asiayhteydet ja syy-seuraussuhteet nopeasti ja helposti, eli hyvä päättelykyky pitää olla.
Älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei joudu.
Ehkä se on voimakkuutta. Voimakas yksilö hoitelee kaikki muut, myös älykkäät pois pelistä suurilla lihaksillaan. Sen jälkeen on vain yksi voimakas yksilö ja hän on älykkäin territoriitillaan.
Poikkeuksellista älykkyyttä vaatii se että luo maailmaan uusia hyödyllisiä asioita. Sellaisia joita kukaan muu ei ole pystynyt tuottamaan/keksimään. Einstein ja muut suuret keksijät ovat esimerkkejä äärimmäisen älykkäistä ihmisistä. Suurimmalle osalle ihmisistä heidän ajatuksensa menee täysin yli hilseen. Mielestäni älykkääksi voi siis kutsua ihmisiä, jotka eivät ole sosiaalisesti niin orientoituneita/hyviä.
Nopeasti oppiminen on toki älykkyyttä, mutta ei huippuälykkyyttä, vaan jonkun muun toistamista. Nopeita oppijoita on vaikka millä mitalla, eikä vaadi poikkeuksellista älykkyyttä. Sosiaalinen älykkyys on kyllä sekin älykkyyttä, mutta ei todellakaan mikään kovin harvinainen älykkyyden muoto.
Työnhaussa tekemäni soveltuvuuskokeen perusteella olen, tiemmä, matemaattis-loogisesti huippuälykäs. Tälläinen lievästi ujo ja neuroottinen Asperger-rajatapaus olen.
En kyllä löydä ainakaan itseäni noista edellisistä viesteistä. Maailmankuvani ei ole mustavalkoinen. Päinvastoin. Nautin paradokseista ja epävarmuudesta. En ole myöskään mitenkään erityisen luova.
Onneton, mun teorian mukaan.
On kepeämpi elää, kun ei mieti ja murehdi niin paljon.
Usein kriittisesti ja negatiivisesti asioihin suhtautuvia pidetään älykkäinä, mistä olen vahvasti eri mieltä.
Tuntuu, että monet sotkevat viisauden ja älykkyyden keskenään. Esimerkiksi minun isäni on älykäs (älykkyysosamäärä mitattu huippukorkeaksi, korkeakoulutettu jne), mutta ei kovin viisas.