Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on mielestäsi älykäs ihminen?

Vierailija
11.03.2013 |

Jokaisellahan on oma käsitys siitä, mitkä ominaisuudet määrittävät sen, onko ihminen älykäs. Mitä mieltä sinä olet?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että monet sotkevat viisauden ja älykkyyden keskenään. Esimerkiksi minun isäni on älykäs (älykkyysosamäärä mitattu huippukorkeaksi, korkeakoulutettu jne), mutta ei kovin viisas.

Vierailija
22/31 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys ei minusta ole varma tae sille, että ihminen olisi empaattinen, kohtelias, huomioonottava yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 13:44"]

Yleissivistynyt ja tunneälyinen. Ihminen, jonka kanssa voi keskustella melkeinpä mistä tahansa, ja hän osaa perustella mielipiteensä järkevästi, eikä sorru mustavalkoisuuteen.

Kohtelias, huomioonottava ja ei-huomionhakuinen. Ei tuo itseään koko ajan esille. Kohtelee muita kauniisti. Osaa ratkaista konfliktitilanteet "aikuismaisesti". Tulee toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, eikä näytä sitä, ettei jostakusta ihmisestä pidä, vaan kohtelee tätä samoin kuin kaikkia muitakin.

Täysin samaa mieltä.

Tajusin juuri, että kuvailin peruspalstamamman vastakohdan...

[/quote]

Vierailija
24/31 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja minunlaiseni

Vierailija
25/31 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen joka ei kiroile, ainakaan kovin usein.

Vierailija
26/31 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, ainakin älykkään pitää tajuta asiayhteydet ja syy-seuraussuhteet nopeasti ja helposti, eli hyvä päättelykyky pitää olla.

Vierailija
27/31 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei joudu.

Vierailija
28/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on voimakkuutta. Voimakas yksilö hoitelee kaikki muut, myös älykkäät pois pelistä suurilla lihaksillaan. Sen jälkeen on vain yksi voimakas yksilö ja hän on älykkäin territoriitillaan.

Vierailija
29/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksellista älykkyyttä vaatii se että luo maailmaan uusia hyödyllisiä asioita. Sellaisia joita kukaan muu ei ole pystynyt tuottamaan/keksimään. Einstein ja muut suuret keksijät ovat esimerkkejä äärimmäisen älykkäistä ihmisistä. Suurimmalle osalle ihmisistä heidän ajatuksensa menee täysin yli hilseen. Mielestäni älykkääksi voi siis kutsua  ihmisiä, jotka eivät ole sosiaalisesti niin orientoituneita/hyviä.

Nopeasti oppiminen on toki älykkyyttä, mutta ei huippuälykkyyttä, vaan jonkun muun toistamista. Nopeita oppijoita on vaikka millä mitalla, eikä vaadi poikkeuksellista älykkyyttä. Sosiaalinen älykkyys on kyllä sekin älykkyyttä, mutta ei todellakaan mikään kovin harvinainen älykkyyden muoto.

Vierailija
30/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhaussa tekemäni soveltuvuuskokeen perusteella olen, tiemmä, matemaattis-loogisesti huippuälykäs. Tälläinen lievästi ujo ja neuroottinen Asperger-rajatapaus olen.

En kyllä löydä ainakaan itseäni noista edellisistä viesteistä. Maailmankuvani ei ole mustavalkoinen. Päinvastoin. Nautin paradokseista ja epävarmuudesta. En ole myöskään mitenkään erityisen luova.

Vierailija
31/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneton, mun teorian mukaan.

On kepeämpi elää, kun ei mieti ja murehdi niin paljon.

Usein kriittisesti ja negatiivisesti asioihin suhtautuvia pidetään älykkäinä, mistä olen vahvasti eri mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi