Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tanskassa keskituloinen tienaa 1000e nettona kuussa enemmän kuin suomalainen

Vierailija
09.03.2019 |

Tanskassa on myös verotus korkeampi. Silti 1000e kuussa enemmän. Suomessa pohjoismaiden huonoimmat nettopalkat. Ja näihin on suhteutettu pakolliset kulut. Suomessa käytetään mm. vanhuksiin bruttokansantuotteesta vähiten rahaa. Mihin verot menee?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele, olikin sen verran kallis maa.

Vierailija
22/26 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen palkathan ovat ihan vitsi. Pienituloisen ei edes kannata käydä töissä koska tukina saa saman ja keskituloisellakaan ei ole oikeastaan varaa ostaa mitään kun rahat menee elämiseen. Itse valmistuin pari vuotta sitten DI:ksi ja ei mulla ole varaa ostaa edes asuntoa täältä isosta kaupungista toisin kuin duunarivanhemmillani joskus menneisyydessä. 

Koulutus kannatti juu... Noh kerätään kannuksia pari vuotta ja lähdetään sitten vaikka Saksaan tai tuonne Tanskaan vähän leveämmän elämän pariin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanskan oikeisto on vasemmistolaisempaa kuin Suomen vasemmisto. Ruotsissa myös hyvin pitkälti näin, -rd.

Suomen oikeisto on työvoimapolitiikassa Ruotsalaisia ja Tanskalaisia huomattavasti enemmän vasemmalla , ja tässä tulos. Sosiaalipolitiikasta jos olisi kyse, niin voisin ollakin samaa mieltä.

Niin, Tanskassa ja Ruotsissa tarjotaan irtisanomisen vastineeksi huomattavasti paremmat ansiosionnaiset ja tukikompensaatiot kuin Suomessa. Irtisanomislakia perusteltiin Suomessa Tanskan mallilla, mutta jotenkin se jäi hallitukselta kertomatta, että Tanskassa irtisanomisen vastineeksi saa huomattavasti paremmat ja pitempikestoiset etuudet. Suomessakaan tuskin oltaisiin lakkoiltu irtisanomislakia kuoliaaksi, jos irtisanomisen vastapainoksi oltaisiin luvattu Tanskaan malliin myös irtisanotulle kattava paketti. Mutta ei, tärkeintä oli se, että palkollinen joutuu varmasti mielivaltaisen irtisanomisen maksumieheksi ja siten käytännössä työnantajan orjaksi. AY:lle ei ollut siinä vaiheessa muuta mahdollista kuin lakkoilla hallitus polvilleen.

Joo ja aktiivimallikin on kopioitu ja perusteltu Tanskan mallista. Jännästi siinäkin kävi niin, että pelkästään ne sanktiot ja rangaistukset kopioitiin, ei niitä porkkanoita. Ihan kauhean vasemmistolaista siis.

Vierailija
24/26 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jospa vertaisitte noin alkuun pinta-aloja.infran ylläpito maksaa kun maata on paljon

Tanska on tyyliin Uudenmaan läänin kokoinen, mutta Ruotsissahan on pinta-alaa siinä missä Suomessakin. Olisiko Ruotsissa kuitenkin avainasemassa se, että siellä maaseutu on huomattavasti harvempaan asuttua ja kaupungistumista ei ole erityisesti yritetty estellä? (Onhan tästä toki ongelmiakin, mm. asuntotilanne.) Ollaanko Suomessa käytetty rahat alueellistamiseen ja harvaanasutun yhdyskuntarakenteen tukemiseen sen sijaan, että oltaisiin annettu muuttoliikkeen tapahtua ja tuotettu palveluita sinne, missä ihmiset haluavat asua?

Tanskassa ja Ruotsissa ei tietääkseni myöskään ole Maalaisliittoa vastaavaa puoluetta ainakaan minkäänlaisessa päättävässä asemassa.

Yksi pointti tosin on se, että Suomessa itäraja on strateginen intressi pitää koko maata asuttuna.

Hyviä pointteja viimeistä lukuun ottamatta. Harva upseeri nykyaikana pitää rajaseudun asutusta puolustuspoliittisesti tärkeänä. Se on alue-, ei puolustuspolitiikaa.

Vierailija
25/26 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen korkeakoulutetulla alalla (sanotaan vaikka, että humanistisella puolella erotukseksi terveydenhoito-, IT- ja insinööriosastoista) ja käytin tuota laskuria. Sen mukaan minullekin jäisi Tanskassa tonni enemmän käteen:

Ruotsi: "Hei kotiväki!

Täällä Ruotsissa minulle jää 300 € enemmän käteen kuukaudessa kuin kotona Suomessa.

Vuokra ja elinkustannukset ovat hieman matalammat kuin kotona, samalla alani palkka on matalampi."

Norja: "Hei kotiväki!

Täällä Norjassa minulle jää 470 € enemmän käteen kuukaudessa kuin kotona Suomessa.

Vuokra ja elinkustannukset ovat hieman korkeammat kuin kotona, samalla alani palkka on korkeampi."

"Hei kotiväki!

Täällä Tanskassa minulle jää 1 030 € enemmän käteen kuukaudessa kuin kotona Suomessa.

Vuokra ja elinkustannukset ovat hieman korkeammat kuin kotona, samalla alani palkka on korkeampi."

https://yle.fi/uutiset/3-10662005

"Harkitsetko muuttoa ulkomaille paremman palkan perässä? Laskurimme kertoo, missä Pohjoismaassa sinulle jäisi palkasta eniten käteen"

Vierailija
26/26 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskassa kaikki on paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän