Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sopiva määrä harrastuskertoja/vko kolmen lapsen urheilulliselle äidille?

Vierailija
10.03.2013 |

Hei

Minkä verran te muut äidit harrastatte liikuntaa viikossa? Ja silti samalla tietty hoidatte lapset, työn ja kodin jne. Tuleeko teillä kinaa kotona miehen kanssa harrastuksista ja siihen käytettävästä ajasta? Mielellään kuulisin kokemuksianne...

Terkuin, urheilullinen äiti vm. -73, jonka harrastusmäärä on 3 krt vkossa (3-4 h)

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi 1,5 vuotias lapsi lapsi, liikuntaa 5-7 kertaa viikossa. Treenaan maratonille ja ainoa keino, miten onnistuu on aamulenkit. Lenkkeilen 3 kertaa viikolla aamuisin reilun tunnin lenkin ennen töihin menoa ja viikonloppuisin kaksi pidempää. Parina iltana salilla ja pilateksessa ja satunnaisesti golftunneilla. Tosiaan aamulenkkeihin hurahtaminen mahdollistaa, koska en haluaisi olla joka ilta pois kotoa. Viikonloppuisin toinen lenkki on 3-tuntinen, joten silloinkin menee aikaa.

Vierailija
2/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyrin käymään 5-6 kertaa viikossa. Ei tule kinaa, koska mies kannustaa liikkumaan. Ma iltana sali+spinning, ti attack (mies menee heti tämän jälkeen omaan harrastukseen), ke vapaa, to pumppi (mies samaan aikaan omassa harrastuksessa joten hommataan lastenhoitaja), pe spinningiin suoraan töistä (mies hakee poikkeuksellisesti lapset). La aamuna pitkä lenkki, sunnuntai-iltapäivällä pumppi (jos ollaan kotona).

Kevään tullen otan ohjelmaan juoksulenkkejä jolloin ainakin 1 ohjattu tunti jää pois, se taas löyhentää aikataulua kivasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 20:57"]

... jonka harrastusmäärä on 3 krt vkossa (3-4 h)

[/quote]

Näin sen enemmän kuntoilevan puolisona sanoisin että minua ainakin ketuttaa tuollaiset 4t kuntoilut monta kertaa viikossa. Mieheni kuntoilee kodin ulkopuolella n. 4xvko ja 3-5 t kerralla.  Olen mustasukkainen kuntoilulle. 

Vierailija
4/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Onnea kisaan.

Minulla sellainen tilanne, että mieheni valittaa, kun olen kolmasti jumpalla (yleensä töistä suoraan klo 17-18, jolloin ajoissa kotonakin). En vaan pysty käsittämään tuota jupinaa, kun hän on itse ennen urheillut palloilulajien parissa 4-5 krt vkossa ja nyt hän harrastaa nippanappa 1 krt vkossa sählyä tai hiihtoa. Minulla on taas kolmen lapsen (4,6,j a 8v.) jälkeen into harrastaa ja tähtään myös parille juoksukisalle kesälle (10 km) ja motivaatio liikkua on kova.

Jokaviikkoista jupinaa kuuluu, että eihän hän ehdi harrastaa kun minä menen kokoajan ja täytyyhän jonkun olla lastenkin kanssa. Alkaa tosissaan ärsyttää ja yritän häntä saada taas aktiivisemmaksi, mutta herra on laiskistunut. En vaan jotenkin ymmärrä tuota valituksen määrää!!!! Onko kateellinen mulle ja mun harrastuksille? Mielestäni miehelläni on liian pienet piirit missä elo tällähetkellä pyörii; koti ja työ.

Vierailija
5/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis harrastan yhteensä 3-4 h viikossa.

Vierailija
6/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 21:13"]

Hienoa! Onnea kisaan.

Minulla sellainen tilanne, että mieheni valittaa, kun olen kolmasti jumpalla (yleensä töistä suoraan klo 17-18, jolloin ajoissa kotonakin). En vaan pysty käsittämään tuota jupinaa, kun hän on itse ennen urheillut palloilulajien parissa 4-5 krt vkossa ja nyt hän harrastaa nippanappa 1 krt vkossa sählyä tai hiihtoa. 

Jokaviikkoista jupinaa kuuluu, että eihän hän ehdi harrastaa kun minä menen kokoajan ja täytyyhän jonkun olla lastenkin kanssa. Alkaa tosissaan ärsyttää ja yritän häntä saada taas aktiivisemmaksi, mutta herra on laiskistunut. En vaan jotenkin ymmärrä tuota valituksen määrää!!!! Onko kateellinen mulle ja mun harrastuksille? Mielestäni miehelläni on liian pienet piirit missä elo tällähetkellä pyörii; koti ja työ.

No ei  se mies oikeasti voi harrastaa jois sinä olet lietsussa monta kertaa viikossa. Todellakin niiden lastenkin kanssa on hyvä viettää aikaa. [/quote]

Vierailija
7/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 21:13"]

[/quote]

No niin näköjään on miehenkin mielestä liian pienet piirit ja hän varmaan haluaisi liikkua enemmän mutta miten se olisi mahdollista jos sinä urheilet paljon. Hän ehkäpä jopa haluaa olla sinun kanssasi joskus eikä vaan niin että lennosta vaihdatte lastenhoitovuoroa ja lähdette harrastuksiin.

Vierailija
8/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa, että en minäkään ymmärrä, että pienten (alle 12-vuotiaiden lasten) äiti tai isä on 3-4 kertaa viikossa 3-4 tuntia kerrallaan urheilemassa itsekseen. Jos ajattelee, että tuohon menee esim. 3 arki-iltaa viikossa + 4 tuntia joko la tai su, niin eihän siinä jää perheelle yhdessä tekemiseen aikaa mitään.

On hyvä harrastaa liikuntaa. Mutta eikö ne tavoitteellisemmat jutut, maratonit sun muut, kannattaisi jättää siihen aikaan, kun lapset isompia? Jos mies harrastaa saman verran ja lapsilla vielä omia harrastuksia, niin onko perheellä koskaan yhteistä aikaa? Kerran viikossa perjantai-ilta - riittääkö se lasten kasvattamiseen ja perhesiteen luomiseen?

Jos kävisit omassa liikuntaharrastuksessasi vaikkapa 2xvko sen 3 tuntia, niin ettekö sitten voisi koko perhe harrastaa yhdessä liikuntaa tuon muun kompensoimiseksi - käydä yhdessä uimassa, luistelemassa, hiihtämässä, kävelyllä, tekemässä viikonloppuisin pidempiä metsäretkiä, tms.

Oikeasti minun on vaikea ymmärtää, että hankitaan kolme pientä lasta ja sitten yhtäkkiä keksitään, että hei, minä haluan OMAA aikaa ja OMIA harrastuksia - ja sitten tapellaan siitä, kuka on lasten kanssa. Perhe ensin ja kun lapset ovat kasvaneet isommiksi, sitten voi taas keskittyä itseen. Pari hengähdyskertaa viikossa on ok, mutta kun viikossa on vain 7 päivää, niin oma harrastus 4 päivänä viikossa on jo liikaa pois perheeltä, jos on kokopäivätyössä.

Minulla on yksi ystävä, joka on nyt parin vuoden aikana hurahtanut liikuntaan. Ennen lasten hankkimista viihtyi kotona ja liikunnan harrastaminen jäi koirien ulkoiluttamiseen. Nyt, kun kotona on kolme alle 10-vuotiasta lasta, niin yhtäkkiä äiti haluaakin olla koko ajan pois kotoa omien liikuntaharrastusten vuoksi. Tuntuu, etteivät perheenä yhdessä tee oikeastaan yhtään mitään, mutta äidillä kyllä on tavoitteellisia harrastuksia.

Ehdotin esim., että voisimme yhdessä mennä perheinä teatteriin. Ei käy, koska tulisi heille liian kalliiksi ja koska eivät ehdi, kun niin usein on äidin harrastus. Noh, kun äiti hankkii harrastusvälineitä ja uuden kännykän, joita aluiisti esittelee, niin siinä ei kyllä mietitä, onko varaa vai ei. Puolellakin siitä, mitä kuluttaa harrastuksiinsa ja viihde-elektorniikkaan, olisi jo vienyt lapset parikin kertaa teatteriin.

Pari viikkoa takaperin tämä äiti olisi väkisin tuonut nuorimmat lapsensa meille hoitoon kuumeisina - koska hänen täytyy päästä harrastukseen! Onhan harrastustunnista maksettu ja - hyvänen aika - hänellä voisi jäädä maratoni kesällä juoksematta, jos yhtenä iltana hoitaisi sairaita lapsiaan kotona.

Mä en oikeasti voi ymmärtää, miten joku liikuntaharrastus voi mennä omien lasten hyvinvoinnin edelle.

Jos harrastat 3-4 x viikossa 3-4 tuntia liikuntaa itseksesi. Niin oletko vastaavasti sen 3-4 x viikossa 3-4 tuntia kerrallaan 100 % lastesi/perheesi kanssa? Siis ilman, että aika menee kotitöihin, tvn katsomiseen, tms.

Vierailija
9/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu onpas sulla hyvä lastenhoitoverkosto- anna menää vaan ap

Vierailija
10/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenaan 3-5 kertaa viikossa. Treenaan sen jälkeen, kun lapset ovat menneet nukkumaan eli kello 20 jälkeen tai aamulla kuuden aikaan. Kokisin olevani itsekäs, jos treenaisin lasten ollessa hereillä iltaisin, kun lapset ovat kuitenkin päivät hoidossa noin 7-8 tuntia.

Vierailija
11/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 21:47"]

Täytyy kyllä sanoa, että en minäkään ymmärrä, että pienten (alle 12-vuotiaiden lasten) äiti tai isä on 3-4 kertaa viikossa 3-4 tuntia kerrallaan urheilemassa itsekseen. Jos ajattelee, että tuohon menee esim. 3 arki-iltaa viikossa + 4 tuntia joko la tai su, niin eihän siinä jää perheelle yhdessä tekemiseen aikaa mitään.

On hyvä harrastaa liikuntaa. Mutta eikö ne tavoitteellisemmat jutut, maratonit sun muut, kannattaisi jättää siihen aikaan, kun lapset isompia? Jos mies harrastaa saman verran ja lapsilla vielä omia harrastuksia, niin onko perheellä koskaan yhteistä aikaa? Kerran viikossa perjantai-ilta - riittääkö se lasten kasvattamiseen ja perhesiteen luomiseen?

Jos kävisit omassa liikuntaharrastuksessasi vaikkapa 2xvko sen 3 tuntia, niin ettekö sitten voisi koko perhe harrastaa yhdessä liikuntaa tuon muun kompensoimiseksi - käydä yhdessä uimassa, luistelemassa, hiihtämässä, kävelyllä, tekemässä viikonloppuisin pidempiä metsäretkiä, tms.

Oikeasti minun on vaikea ymmärtää, että hankitaan kolme pientä lasta ja sitten yhtäkkiä keksitään, että hei, minä haluan OMAA aikaa ja OMIA harrastuksia - ja sitten tapellaan siitä, kuka on lasten kanssa. Perhe ensin ja kun lapset ovat kasvaneet isommiksi, sitten voi taas keskittyä itseen. Pari hengähdyskertaa viikossa on ok, mutta kun viikossa on vain 7 päivää, niin oma harrastus 4 päivänä viikossa on jo liikaa pois perheeltä, jos on kokopäivätyössä.

Minulla on yksi ystävä, joka on nyt parin vuoden aikana hurahtanut liikuntaan. Ennen lasten hankkimista viihtyi kotona ja liikunnan harrastaminen jäi koirien ulkoiluttamiseen. Nyt, kun kotona on kolme alle 10-vuotiasta lasta, niin yhtäkkiä äiti haluaakin olla koko ajan pois kotoa omien liikuntaharrastusten vuoksi. Tuntuu, etteivät perheenä yhdessä tee oikeastaan yhtään mitään, mutta äidillä kyllä on tavoitteellisia harrastuksia.

Ehdotin esim., että voisimme yhdessä mennä perheinä teatteriin. Ei käy, koska tulisi heille liian kalliiksi ja koska eivät ehdi, kun niin usein on äidin harrastus. Noh, kun äiti hankkii harrastusvälineitä ja uuden kännykän, joita aluiisti esittelee, niin siinä ei kyllä mietitä, onko varaa vai ei. Puolellakin siitä, mitä kuluttaa harrastuksiinsa ja viihde-elektorniikkaan, olisi jo vienyt lapset parikin kertaa teatteriin.

Pari viikkoa takaperin tämä äiti olisi väkisin tuonut nuorimmat lapsensa meille hoitoon kuumeisina - koska hänen täytyy päästä harrastukseen! Onhan harrastustunnista maksettu ja - hyvänen aika - hänellä voisi jäädä maratoni kesällä juoksematta, jos yhtenä iltana hoitaisi sairaita lapsiaan kotona.

Mä en oikeasti voi ymmärtää, miten joku liikuntaharrastus voi mennä omien lasten hyvinvoinnin edelle.

Jos harrastat 3-4 x viikossa 3-4 tuntia liikuntaa itseksesi. Niin oletko vastaavasti sen 3-4 x viikossa 3-4 tuntia kerrallaan 100 % lastesi/perheesi kanssa? Siis ilman, että aika menee kotitöihin, tvn katsomiseen, tms.

[/quote]

Täysin samaa mieltä. Minulla on sisko, jonka on saatava harrastaa lähes joka ilta ja viikonloppuisin tuo 3-4 tuntia kerrallaan. Vastaavasti miehensä harrastaa muutamana iltana. Perheen yhteistä aikaa vietetään korostetusti matkoilla ja kyläilyjen yhteydessä, muuten on aina jompikumpi vanhemmista poissa. Siskollani on neljä alle 10-vuotiasta, ja jotenkin ne lapset ovat arvojärjestyksessä ihan siellä alimpana. 

Vierailija
12/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kyllä varmaankin tarkoitti, että viikossa tulee tuo 3-4 tuntia yhteensä....

Vierailija
13/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistänne.

En kyllä käsitä, miten kolme harrastuskertaa viikossa eli maanantaisin 17-18, ke 17-18 ja la 10-11 on joillekin teille vastaajille liikaa harrastusta. Ehdin oikein hienosti olla perheeni ja mieheni kanssa ja tästä vielä jäisi aikaa miehenikin harrastaa saman verran. Meidän lapset menevät nukkumaan 20.30 eli näen heitä paljonkin (2 h) vielä sen harrastamisiltani jälkeenkin.Yhdessä ulkoilemme viikonloppuisin mm. metsäretkillä ja käymme uimassa tms. kerran viikossa yhdessä.

Minulle liikunta on mielenterveyteni hoitamista ja fyysisen kunnon ja terveyden ylläpitämistä; jaksan olla iloinen ja tyytyväinen äiti/vaimo, kun minulla on harrastuksia, joissa käyn muiden äitien kanssa. Siinä hoituu sosiaaliset kontaktit samalla :)

Lastenhoitoverkostoa meillä ei ole muita kuin äitini, joka hoitaa lapsiamme 1 krt/2 kk, jolloin saamme mieheni kanssa olla 24 h kaksin. Miehen suku on pohjoisessa.

Vierailija
14/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi alle kouluikäistä lasta ja molemmat, sekä minä että mies, treenataan tahollamme 4-5 x viikossa. Aikataulujärjestelyä helpottaa se, kun mies on aamuvirkku, hänellä ei ole mikään ongelma mennä salille aamulla klo6. Itse treenaan iltaisin, jos en ehdi salille / jumppaan lähden illalla lenkille lasten mentyä nukkumaan tai teen kotijumpan käsi- ja nilkkapainojen avulla. Jos minulla on vapaapäivä töistä ja siis myös lapsilla vapaata tarhasta, otan lapset aamupäivällä salille lapsiparkkiin. Silti ehditään päivittäin ulkoilemaan / puuhaamaan koko perhe lasten kanssa :)

Vierailija
15/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 h päivässä ei kyllä minusta ole paljon, jos pienistä lapsista on kyse. Itse näen lapsiani noin 3-4 h hereillä päivässä+viikonloput, koska olosuhteiden pakosta minun on käytävä töissä. Se tuntuu todella vähältä.. Aikuisena pärjään asian kanssa, toivon että lapsetkin pärjäävät. Tämä on toki vain minun tuntemukseni.

t.11

Vierailija
16/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt sano, että kolme harrastustuntia viikossa on liikaa, mutta onhan nyt kaksi tuntia illassa todella vähän lasten kanssa olemista. Tärkeintä silti on se laatu eikä määrä.

Meillä lapsilla on harrastuksia, ja koen todella tärkeäksi, että kuskaan ja kannustan lapsiani näissä harrastuksissa. Aivan ehdottomasti lasten harrastukset ovat ensin, vasta sitten omani. Ihan rehellisesti en käsitä näitä joitakuita, jotka treenaavat 5 kertaa vkossa pari tuntia kerrallaan. Miksi ihmeessä niitä lapsia on alunperin edes tehty, jos ne häiritsevät sitä ihanaa omaa aikaa?

Tottakai on tärkeää huolehtia omasta jaksamisestaan ja ottaa itselleenkin sitä omaa aikaa, mutta jos lähtökohta on se, että äiti harrastaa ensin, ja vasta sitten tulee muu perhe, niin jotain on pahasti pielessä. Ei se äidin jaksaminen voi olla niin heikoilla kantimilla, että on saatava harrastaa 10 tuntia viikossa. Ongelma on kyllä jossain muualla.

Tasapainon löytäminen olisi tässä tärkeää. Voihan sitä jonakin viikkona harrastaa enemmän, toisena vähemmän. Jos on vapaapäivä, niin voihan siitä muutama tunti lohkaista harrastukseenkin. Mutta jos oma harrastus estää lasten harrastamisen, puolison harrastamisen ja yhteisen ajan perheenä, niin sitten se on ongelma. Kaksi tuntia päivässä lasten kanssa on todella vähän, harrasti sitten tai ei.

Vierailija
17/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tällä hetkellä kehua itseäni urheilulliseksi. Käymme miehen kanssa kaksi kertaa viikossa salilla, lapset ovat sillä aika kuntosalin lapsiparkissa n. 45 min. Lisäksi käyn jumpassa kerran viikossa. Yritän kävellä aina kun s on mahdollista, välillä jumppaan tai venyttelen kotona. Pyrimme myös ainakin kerran viikossa tekemmän jotain koko perheen kanssa: uinti, hiihto, pyöräily jne. 

Kohta onneksi on kevät ja voi käydä lenkillä ja pyöräillä.

Vierailija
18/19 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siihen ap:n harrastukseen oikeasti menee vain 3t/vko, niin eihän se ole paljon. Telkkaakin tulee katsottua ainakin meillä enemmän. Usein noihin tunnin harrastuksiin vaan menee vähintään 2 t/kerta, kun huomioidaan pukemiset, suihkut ja matkat.

Vierailija
19/19 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tällaisen vanhan topikin, kun on vääntöä miehen harrastamisesta. Miten te muut perheet olette järjestäneet  vanhempien harrastukset? Mies on kunnianhimoinen ja harrastaa nyt kahta urheilulajia haluten kehittyä molemmissa - eli vähintään 3+3 kertaa viikossa kodin ulkopuolella ja usein vielä pelit päälle. Lisäksi oman yrityksen hoito pitkine työpäivineen saa minut tuntemaan itseni aivan yksinhuoltajaksi. Mies suuttuu, jos yritän puhua asiasta, sillä senhän luulisi olevan vain hyvä että hän kuntoilee, eihän kukaan voi sellaisesta suuttua? Tunnen itseni yksinäiseksi ja olen mustasukkainen miehen ajankäytöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän