Kumpi on oikeassa, minä vai mieheni?
Meillä ei ole mökkiä, ja mies sellaista kovasti toivoisi. Molemmilla on mökkeilykokemuksia lapsuudesta ja nuoruudesta sukulaisten ja tuttavien mökeiltä.
Minulle mökkielämä näyttäytyy pelkkänä raatamisena, enkä sellaiseen halua lähteä, mies taas ei voi käsittää, mitä raatamista mökillä muka olisi, hänen muistoissaan se on pelkkää lomailua; soutelua, saunomista ja onkimista.
Kommentit (16)
Itsekin koin lapsena mökkilomat noin. Mutta nyt aikuisena ei ole ollenkaan niin mukavaa alkeellisissa olosuhteissa, kun pitäis itse hoitaa kaikki tiskivesien lämmittämisestä paskahuussin tyhjennykseen...
Mökillä voi sekä raataa remontin, pihatöiden, sukulaisten kestitsemisen ym. ym. parissa, että rentoutua soudellen, saunoen ja onkien. Mitä kukin lomaltaan kaipaa (ja millainen rähjä se mökki on)
Sinun lapsuutesi mökki oli aina tiptop-kunnossa, piha ja ranta hoidettu jne, miehesi lapsuuden mökki taas on ollut ihan harakanpesä; kaikki on repsottanut, mutta tärkein on löytynyt: rauha. Ei muuta kuin pyyhe laiturille ja pötköttämään - sitä se loma on. Noh, pitää se laituri ekaksi siivota talven jäljiltä, ja mädäntyneet rantakaislatkin kannattaa ensin kerätä pois, jotta eivät pahasti häiritse auringonottajan lomaa... ;)
Mökkielämää voi viettää raataen tai löhöten. Varsinkin keväisin mökki vaatii aika paljon juuri sitä raatamista (korjaustöitä, lämmittämistä, kuivattamista jne), mutta on se sen arvoista kun kesällä pääsee rentoutumaan siistissä ja kauniissa ympäristössä :)
se on pelkkää lomailua; soutelua, saunomista ja onkimista.
(myös äidilleni/isälleni)
Sinä varmasti suunnittelet, mitä mökille otetaan mukaan? Laadit kauppalistan, ehkä jopa käyt siellä? Suunnittelet mukaan otettavat vaatteet, ehkä joudut etukäteen pesemään ja etsimään määrättyjä vaatteita?
Pakkaat vaatteet ja muut mukaan otettavat tavarat? Petivaatteet, onko ne mökillä vai joudutteko ottamaan nekin mukaan?
Mökillä purat kassit, petaat sängyt, teet ruokaa (mies toki grillaa), tiskaat, jne. Mies soutaa tai onkii lasten kanssa.
Takaisin kotiin lähtiessänne pakkaat ja siivoat ja kotona sitten peset pari päivää pyykkiä. Eikä unohdeta sitä, ettei kotona ole mitään ruokaa sinne palatessanne.
Juu, thanks, but no thanks, ainoastaan hotellilomia meidän perheelle.
Sinä varmasti suunnittelet, mitä mökille otetaan mukaan? Laadit kauppalistan, ehkä jopa käyt siellä? Suunnittelet mukaan otettavat vaatteet, ehkä joudut etukäteen pesemään ja etsimään määrättyjä vaatteita?
Pakkaat vaatteet ja muut mukaan otettavat tavarat? Petivaatteet, onko ne mökillä vai joudutteko ottamaan nekin mukaan?
Mökillä purat kassit, petaat sängyt, teet ruokaa (mies toki grillaa), tiskaat, jne. Mies soutaa tai onkii lasten kanssa.
Takaisin kotiin lähtiessänne pakkaat ja siivoat ja kotona sitten peset pari päivää pyykkiä. Eikä unohdeta sitä, ettei kotona ole mitään ruokaa sinne palatessanne.
Juu, thanks, but no thanks, ainoastaan hotellilomia meidän perheelle.
varsin alkeellisissakin oloissa. Siis vesi on kannettava jne. SÄhköt on, ei muuta.
Mutta oikeasti mä tyhjennän sen paskahuusin keruusaavin kaksi kertaa kesällä ja se siitä. Astiat tiskaan kerran viikossa. Siivoan kun on ihan pakko (kerran viikossa sekin). Lopun aikaa puuhastelen mitä miellyttää, soutelen, katselen kukkasia, keräilen mansikoita... Ei merkittävästi enempää hommaa kuin kotona. Itse asiassa vähemmän, sillä kotona on siivottava 200 neliötä ja tuolla riittaa 50...
Näin saatte rentoutua eikä tarvitse huolehtia ihan kaikesta kuitenkaan!
Toki kaikki normaalit "kotityöt" tehdään. Siis asiat mitkä nyt kuuluu normaaliin elämään ja siisteyteen. Silti mökkeily on meille lomailua. Soutelua, uimista, saunomista, kalastusta. Mökkeily on juuri sellaista kun sen haluaa itse olevan.
hoituu asiat puolet vähemmällä vaivalla "kaupunkiasunnossa".
Mökillä saa jokaisen peppuveden olla erikseen lämmittämässä (ja pahimmassa tapauksessa veden saa ensin kantaa kaivosta). Nyrkkipyykkiäkin saa olla vähän väliä jynssäämässä.
No ne samat lapset on kai hoidettava kaupungissakin.
Jos vauvan iho vaan kestää, mutta meillä on kestänyt ihan hyvin. Enkä pese pyykkiä mökillä vaan laitan likapyykit kassiin ja heitän sitten kotona koneeseen.
vuokraamista ja katsokaa, miltä se tuntuu. Jos parin kesän jälkeen tuntuu, että jaksaisit nuo huussintyhjäämiset yms. jutut, niin sitten voitte ostaa mökin.
laitettava joka kesä aina jotain.
Ja siitä, kenen niskaan työt mökillä kaatuvat.