harrastaako kukaan enää tankotanssia?
Se oli vielä joitakin vuosia sitten hieman nosteessa, mutta nyt näyttää ettei ketään enää kiinnosta koko laji.
Nykyään lajeja tulee ja menee niin nopeassa tahdissa että liikuntayrittäjän pitää varmaan olla koko ajan hyvin ajan hermolla että ajoittaa lajien tarjonnan oikein ja saa koulutettuja päteviä opettajia opettamaan lajia.
Kommentit (19)
Typerä kysymys, tietenkin harrastaa. Suurin trendi on saattanut mennä ohi, mutta vakiintuneet harrastajat jatkavat. Sama kun kysyisi, että harrastaako joku vielä karatea, sekin oli massoja vetjä trendilaji vuosikymmeniä sitten.
Harrastaa. Seuraan yhden nuoren tankotanssijan kanavaa.
Sehän oli muuten kunnon trendi joskus 2012-2014. Ainakin siis omassa kaveripiirissä, monet ostivat tangon kotiinsakin silloin. Ja kyllä niitä kurssejakin mainostettiin.
Kukaan kaveri tai tuttu ei kyllä enää harrasta.
Menneen talven lumia taitaa olla.
Itse vähän aikaa harrastin, mutta tylsäähän se pitemmän päälle minulle oli, minulla on voimistelutausta.
Kaveri harrasti kilpailumielessä, en tiedä vieläkö kilpailee.
Mutta kuulemma enää ei leiviksi lyö yrittäjälle. Isoissa kaupungeissa vielä voi kursseja pitää, mutta keskisuurissa pahoja vaikeuksia saada osallistujia edes kerran viikossa pidettävälle tunnille.
Jos jotakin kiinnostaa harrastaa, kannattaa ottaa selvää että ohjaaja on LIIKUNTA-ALAN AMMATTILAINEN että oikeasti tietää mitä tekee. Tuossa lajissa on vakavan loukkaantumisen riski ja siinä on myös loukkaantumisia tapahtunut. Eli ehdottomasti pätevän opettajan valvonnan alla! Kun näitä tunteja tankobuumissa alkoitti myös tavaliset harrastaja, joilla ei ollut mitään koulutusta alalle. Varmaan suurin osa jo lopettanutkin.
Muistakaa myös tarkastaa että JÄRJESTÄJÄLLÄ ON VAKUUTUS ettei ole homma omien vakuutusten varassa! Se kertoo jo paljon opettajan ja salin tasosta, jos ei vakuutusta ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Typerä kysymys, tietenkin harrastaa. Suurin trendi on saattanut mennä ohi, mutta vakiintuneet harrastajat jatkavat. Sama kun kysyisi, että harrastaako joku vielä karatea, sekin oli massoja vetjä trendilaji vuosikymmeniä sitten.
Ai en ajatellut niin kärjistetysti kirjoittaa, tietysti jotkut vielä harrastavat. Tarkoitus oli kysyä että harrastaako monikin vielä :)
ap
Harrastan, aloitin vasta, kun haluan saada lisää liikkuvuutta ja vartalonhallintaa. Pari kk käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Menneen talven lumia taitaa olla.
Itse vähän aikaa harrastin, mutta tylsäähän se pitemmän päälle minulle oli, minulla on voimistelutausta.
Kaveri harrasti kilpailumielessä, en tiedä vieläkö kilpailee.Mutta kuulemma enää ei leiviksi lyö yrittäjälle. Isoissa kaupungeissa vielä voi kursseja pitää, mutta keskisuurissa pahoja vaikeuksia saada osallistujia edes kerran viikossa pidettävälle tunnille.
Jos jotakin kiinnostaa harrastaa, kannattaa ottaa selvää että ohjaaja on LIIKUNTA-ALAN AMMATTILAINEN että oikeasti tietää mitä tekee. Tuossa lajissa on vakavan loukkaantumisen riski ja siinä on myös loukkaantumisia tapahtunut. Eli ehdottomasti pätevän opettajan valvonnan alla! Kun näitä tunteja tankobuumissa alkoitti myös tavaliset harrastaja, joilla ei ollut mitään koulutusta alalle. Varmaan suurin osa jo lopettanutkin.
Muistakaa myös tarkastaa että JÄRJESTÄJÄLLÄ ON VAKUUTUS ettei ole homma omien vakuutusten varassa! Se kertoo jo paljon opettajan ja salin tasosta, jos ei vakuutusta ole olemassa.
Kyllä. ehdottomasti siis tankourheilun ohjaajalla liikunta-alan koulutus, paras jos on hankkinut tankourheiluun jonkun pätevyyden (näitä kuitenkin harvalla on). Ohjaajan nimi pitää olla kokonaan näkyvissä eli etu ja sukunimi. Toinen tuo vakuutus, ei kannata lähteä edes asiaa kokeilemaan, jos järjestäjä ei ole vakuuttanut oppilaitaan, vaan ilmoittaa että vakuuta itsesi. Tarkastakaa tuo ehdottomasti! Kolmantena sanoisin vielä että tarkastakaan yrittäjätiedot eli että näette kuka toimintaa pyörittää ja että ne ovat avoimesti kaikille nähtävissä. Muuten haisee ja pahasti. Etsitte siis yrityksen nimellä taloustiedot.
Liikunta-alalla on kaikenlaista toimijaa. Siinä vaiheessa kun loukkaantuu, sen huomaa, kun tulee ongelmia. Nimimerkillä kokemusta on.
Minä harrastan, on kiva laji, jossa kehittymisen huomaa nopeasti, mutta haastetta riittää silti pitkälle. Kyllä tankotunnit ainakin täällä ovat suosittuja, lähes aina täynnä. Tankoilu on tehnyt tosi hyvää ylävartaloni lihaksille, mm. ryhdille. Pyöriessä ja hyöriessä ei huomaakaan lihastreeniä vasta kun seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Minä harrastan, on kiva laji, jossa kehittymisen huomaa nopeasti, mutta haastetta riittää silti pitkälle. Kyllä tankotunnit ainakin täällä ovat suosittuja, lähes aina täynnä. Tankoilu on tehnyt tosi hyvää ylävartaloni lihaksille, mm. ryhdille. Pyöriessä ja hyöriessä ei huomaakaan lihastreeniä vasta kun seuraavana päivänä.
Täällä ongelmana on se että ei ole pätevää ohjaajaa. Yksi tankourheilua järjestävä taho on, mutta eipä tuota viitsi paljon mennä treenaamaan, kun ohjaaja on tasoa "olen itse harrastanut tätä joitakin vuosia", ilman mitään liikunnallista pohjakoulutusta. Ei sellainen pysty opettamaan liikkeitä turvallisesti. Sama kun laittaisin minäkin muutaman vuoden harrastamisen jälkeen taitoluistelukoulun pystyyn (olen kirjastonhoitaja, mutta harrastanut taitoluistelua). Kyllä minäkin osaa youtubesta liikkeitä katsoa ja opettaa niiden mukaan, mutta kyllä vähän enemmän vaadin ohjaajalta jolle vieläpä maksaisin. Nuo tunnit kun ei ole ihan ilmaisia, 12 euroa taitaa olla kerta. Ilmeisesti ei ole niin kannattava että löytyisi koulutettuja ohjaajia sitä vetämään (koska niitäkin täällä on, mutta vetävät eri tyylisiä lajeja). Kamalinta on että itse oppinut "ohjaaja" pitää tunteja lapsille (en tiedä käykö niillä kukaan tosin).
Naisellinen laji, jossa kuitenkin korostuu ylävartalon voima kuulostaa aika haasteelliselta yhdistelmältä eli voi olla laji, jossa on vaikea saada onnistumisen kokemuksia ellei ole kevyt, lyhyt ja mieluiten liikunnallisesti lahjakas.
Kyllä aina silloin kun mies pystyy pitämään tankoa pystyssä.
Tankoa, voksrottia, rumpaa, tsaivia... kaikkea tanssataan, paitsi kansantanhuja.
t: Parkettien Partaveitsi
Antaahan se kieltämättä tietynlaisen kuvan naisesta, jos instaan niitä kuvia laittaa. Siksi antaa tietynlaisen kuvan, kun ne kuvat on sellaisia suu auki, huulet törröllään, haarat levällään kuvia... videot samaa sarjaa.
mutta on myös niitä, jotka tuota lajia harrastavat tosissaan eivätkä halua näyttää halvoilta sitä harrastaessaan.
Tämjän ketjun innoittamana alkoin selvittää taustoja ennen kuin annoin oman teini-ikäisen tyttäreni mennä tunneille (kovin mielellään en edes anna, kun tiedän että Suomessa tuo laji aika usein kääntyy turhan itsensä esittelyn puolelle, jolloin se ei ole enää urheilua vaan jotain muuta). Katsoin oman paikkakunnan tankotanssipaikkaa, josta voi varata tunteja. Vähän yllätyin, kun katsoin millainen ihminen tunteja vetää. Tai yllätyin mitä kaikkea hänestä netin kautta saikin selville ja minkälaisia kuvia hän on itsestään laittanut esim. instagramiin jossa hänellä on useita tilejä (tosi rivoja). Jaa, antaisinko tyttäreni mennä hänen tunneilleen tai menisinkö itse. En en ja en. No ei hänellä kanssa mitää koulutusta liikuntapuolelle ollut, kunhan vain harrastelijapohjalta oli yrittäjäksi ruvennut. Toinen mikä pisti silmään asiaa tutkiessa oli että sama nainen käytti kahta eri sukunimeä, melkein samanlaiset tosin mutta toinen suomalainen ja toinen ei niin suomalainen. Herää ihmetys, miksi?
Kyllä näköjään siis kannattaa taustat tarkistaa. Annan nyt tyttäreni kuitenkin kokeilla lajia, kun löysin sukulaisten läheltä toisen paikan, jonka ohjaajat olivat hyvin esillä ja heistä löytyi asiallista tietoa. Itsellä viisi tytärtä, osa jo aikuisia, yksikään heidän tutuista ei tankotanssia harrasta että ei tuo ainakaan nuorten keskuudessa kovin suosittu laji taida olla. Omakin tytär pääsee heti alkavalle viikonloppukurssille eli ei tarvitse edes jonottaa.
Ei, se on tosi noloa nykyään, jopa keski-ikäiset lättäjalat ovat sen hylänneet (minäkin kuuluin niihin ankkamaisiin lättäjalkoihin, jotka pyörivät tangolla viitisen vuotta sitten, nyt jo nolottaa. Yksikin video joka minusta on kuvattu, kamala, onneksi se on vain minulla).
Vierailija kirjoitti:
Ei, se on tosi noloa nykyään, jopa keski-ikäiset lättäjalat ovat sen hylänneet (minäkin kuuluin niihin ankkamaisiin lättäjalkoihin, jotka pyörivät tangolla viitisen vuotta sitten, nyt jo nolottaa. Yksikin video joka minusta on kuvattu, kamala, onneksi se on vain minulla).
Upeita noin joidenkin harrastelijoiden videot (kilpailuistakin), kun siellä lättäjalkaisina laahataan muka seksikkäästi tangolta toiselle :) Tässä on kaksi linjaa, toisille se on oikeasti urheilua, toisille se on enemmän sitä horoilua. Jossain maissa saa miinuspisteitä horoiluilmeistä ja siitä että yrittää näyttää seksikkäältä (se näyttää aina vain surkuhupaisalta). Ja tosiaan siellä se tankoilu otetaan urheiluna, pidetään tarpeeksi vaatteita päällä (ei bikinit) ja siellä se näyttääkin urheilulta. Suomessa valitettavasti osa ohjaajista vetää sitä horoilun puolelle.
Tankotanssi on paikallisella yrittäjällä alkanut siirtymään enemmän tankourheilusta korkokenkätanssin puolelle ja korostaa seksikkyyttä naisellisuutta jne liikaa sosiaalisessa mediassa (jota tyttäreni seuraa).
Ongelmana on nyt että miten saan lapseni vaihtamaan lajiin jossa pääpaino on urheilussa, ei ulkonäössä... luulin että kaikki tankojutut on nykyään enemmän urheilua (eikä tyyliin strippaamista) mutta erehdyin.
Se vaatii näyttääkseen hienolta sellaista liikkuvuutta ja voimaa että suurimmalla osalla harrastajista ei sitä ole. Se on kyllä parhaimmillaan upeaa painovoimaa uhmaavaa akrobatiaa.