Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi valita koulutus!

Vierailija
09.03.2013 |

Olen valitsemassa toisen asteen koulutusta ja vaihtoehtoina on nyt puutarhurilinja ja liiketalous.

En ole kuullut kummastakaan hirveästi positiivista (tosin liiketaloudesta ihan vähän) mutta olen onnistunut eristämään seuraavat asiat;

Liiketalous:

-merkonomin tutkinto olisi 'yleispätevämpi' ja auttaisi yrityksen perustamisessa, joka ei kuitenkaan minua hirveästi kiinnosta

-liiketalouspuolella istutaan istumisen perään ja käytetään paljon tietokonetta ja numeroiden kanssa pelaillaan paljon (tämä vähän hirvittää itseäni)

-liiketalouden puolella on ainakin teoreettisesti hyvin paljon työpaikkoja (vaikkakin korkeasti koulutetummat kuulemma kilpailevat niistä samoista)

Villeimmissä unelmissani voisin tuota kautta päästä eläinkauppaan, kirjakauppaan tai vaikka vaateliikkeeseen tai vaihtoehtoisesti sulautua johonkin suureen myymälään, muualle kuin peruskassalle. Ja sellainen olisi minulle ihan OK.

Puutarhatalous:

-teoriassa kiinnostavampaa, oppii kasvituntemusta ja voisi olla harrastuksenkin kannalta antoisaa

-oppisi uusia kädentaitoja (tämä on minulle jonkin verran tärkeää, varsinkin jos koulun jälkeen odottaa vain uusi koulu...olisi edes jotain konkreettista saavutettu)

-vähemmän matematiikkaa (hyvä)

-ehkä mahdollisuus hakea samoja suorittavia kaupan alan hommia kuin merkonominkin papruilla, erityisesti jos kävisin kaupan erikoistumisalan ja luulisi että edes joku koulutus on eteenpäin. Pidän tätä tosi tärkeänä asiana, koska voisin ehkä saada samat edut plus ne itseäni kiinnostavat taidot/asiat käsiteltyä käymällä vain yhden koulun. Toki erilaisiin toimistohommiin ei saisi samanlaista pätevyyttä.

-huonoa: joutuu käyttämään koneita (koulutuksessa), olemaan enemmän ulkona, ja kapeampi osaamisala

omat vahvuudet; -kielet, -kädentaidot osin hyvät (erinomainen käsiala ja piirtokyky, perinteisissä käsitöissä huono)

heikkoudet; -laskeminen ei kiinnosta, -en ole luontainen käytännön ihminen

Toivoisin mietittyjä vastauksia, koska ne voivat vaikuttaa valintoihini! =)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön ihmiseksi voi oppia. Ei kukaan ole seppä syntyessään. Tuntuu, että puutarha-ala kiinnostaa enemmän, joten sinuna valitsisin sen.

Vierailija
2/5 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupallisella alalla on paljon työttömiä. Tradenomit tekee ne perusmyyjän hommat. Merkonomitutkinnolla työllistyt huonosti. Puutarhapuolelle ehkä vielä huonommin. Mietipä nyt työllistymisen kannalta, älä unelmien. Ei tutkinnosta ole mitään iloa jos olet kortistossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomin nuorisopuolen opinnot ainakin on sellaista pilipalipuuhastelua, ettei normaaliälyinen aikuinen sitä paria viikkoa kauempaa jaksa.

Vierailija
4/5 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin menisin puutarhaan.

Vierailija
5/5 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 17:52"]

Kaupallisella alalla on paljon työttömiä. Tradenomit tekee ne perusmyyjän hommat. Merkonomitutkinnolla työllistyt huonosti. Puutarhapuolelle ehkä vielä huonommin. Mietipä nyt työllistymisen kannalta, älä unelmien. Ei tutkinnosta ole mitään iloa jos olet kortistossa.

[/quote] No mitäs sitten ehdottaisit? Ei ollut kovin hyödyllinen vastaus.