Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt ymmärrän, mstä jo tarhaikäiset omaksuvat v*lun

Vierailija
09.03.2013 |

Olin eilen kaupassa. Yhtäkkiä vierestä juoksi pieni poika nauraen. Kauempana mies sanoi pienelle tytölle, että odota tässä, isä hakee tuon Pertun.

Hetken päästä olin käytävällä heidän kohdallaan. Isä otti koriin tavaroit hyllystä. Poika alkoi uudelleen vilistää käytävää. Isän reaktio: "Perttu V***U!!!" Ja alkoi juosta lapsen perässä.

Että sieltä se opitaan. Kotoa omien rakkaiden vanhempien suusta. Miten pienten lasten isä voi käyttää tuollaista kieltä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä!

Lapseni eivät ole kiroilleet, ovat nyt 7v ja 4v. Mutta lasten kavereilta olen kuullut aikamoista kirjoa. Mistä ne kaverit sen kuulevat? Aina se iso ja paha isosisarus ei niitä kirosanoja opeta eikä se ohikulkeva teinikään. Muistan erityisen hyvin, kun lapseni oli 3v ja samanikäinen päiväkotikaveri tiputti askartelunsa ja kajautti ihan antaumuksella ja oikealla äänensävyllä: Voi v*ttu! Tuollaista ei opi ohi kävelevältä teiniltä eikä 3v ime uusia sanoja niin, että kykenisi yhden kerran jälkeen käyttämään vieläpä oikeassa asiayhteydessä. Ihan oli vanhemmilta opittu malli tuokin. 

Vierailija
2/9 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa kiroilussa on? Ei mua ainakaan huvita lopettaa vitun viljelyä vaan sen takia, että sattuu olemaan lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään pahaa, helpottaa kummasti, kaikkein haitallista on pihdata tunteitaan, ja niellä kaikki ärtymys. Itseilmaisu kunniaan.

Vierailija
4/9 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle ainakin tuli tuon isän käytöksestä sellainen olo, että jos ei pysty sen verran hillitsemään itseään, kun lapsi vaan vähän juoksentelee, ettei kailottaisi tuollaisia sanoja julkisella paikalal pitkin kauppaa... Niin mites sitten, kun tapahtuu jotain pahempaa? Kykeneekö tuollainen mies hillitsemään esim.väkivaltaista käytöstä lapsiaan kohtaan, jos on noin impulssiensa vietävissä?

Vierailija
5/9 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 09:16"]

Kyllä minulle ainakin tuli tuon isän käytöksestä sellainen olo, että jos ei pysty sen verran hillitsemään itseään, kun lapsi vaan vähän juoksentelee, ettei kailottaisi tuollaisia sanoja julkisella paikalal pitkin kauppaa... Niin mites sitten, kun tapahtuu jotain pahempaa? Kykeneekö tuollainen mies hillitsemään esim.väkivaltaista käytöstä lapsiaan kohtaan, jos on noin impulssiensa vietävissä?

[/quote]

Jos ihminen kiroilee, niin sillä on valtaväestöstä poikkeava puhetyyli. Se ei liity mitenkään aggressiivisuuteen. Itse kiroilen iloisenakin.

Vierailija
6/9 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppia sanan vittu sanomaan ja oppia vittuilemaan, on ihan eriasioita.

Vierailija
7/9 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi opettaa lapselle, että kiroilu ei ole sivistynyttä käytöstä. Jos on ihan pakko manata turhautumistaan, niin kehottaa käyttämään jotain muita sanoja, esim. "voi rutto" :)

Vierailija
8/9 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 09:36"]

Oppia sanan vittu sanomaan ja oppia vittuilemaan, on ihan eriasioita.

[/quote]

Totta. Johtuukohan siitä kun en ole olllut päiväkodissa, etten osaa vittuilla enkä oikein ymmärrä sellaista vittuiluun perustuvaa huumoria?

Vierailija
9/9 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kirosanojen viljely kertoo puutteellisesta itsehillinnästä (jos niitä käyttää manaamiseen jatkuvalla syötöllä) tai suppeasta sanavarastosta (jos niitä liittää puheessa ihan joka lauseeseen). On helppoa todeta, että jokin elokuva oli v*tun huono/hyvä, juostaan nyt tohon v*tun bussiin ja tulkaa v*ttu kaikki tähän v*tun pysäkille, mutta yritäpä sanoa samat asiat käyttämällä elävää suomen kieltä. Siinähän joutuisi kaivamaan sanavarastosta monenlaisia sanoja, koska se v*tun hyvä/huono elokuvahan on voinut olla katastrofaalinen, upea, mainio, humoristinen, koskettava jne. Bussi on voinut olla kurainen, iso, kaksikerroksinen tai koko v*tun bussi voi tarkoittaa, että bussi ylipäätään lähtee väärään aikaan puhujan kannalta. Kirosanojen viljely supistaa sanavarastoa ja kuvailevia ilmaisuja. 

Hiukan kärjistäen totean, että kirosanojen viljely on osoitus sivistystasosta ja ainakin tyhmentää käyttäjäänsä hiljaa mutta varmasti. Tiedän akateemisiakin kiroilijoita, mutta hassua kyllä, näillä ihmisillä ei tosiaan ole kovin hyvää yleissivistystä ja monet asiat kuitataan termeillä v*tun p*skaa tai v*tun hyvää. Jos ei koe tekevänsä mitään väärää puhuessaan oman lapsensa kuullen tuolla tavalla, niin varmaan voi ainakin tajuta, että esim. uutistenlukijat, toimittajat ja monet muut julkisuuden henkilöt eivät viljele jatkuvalla syötöllä kirosanoja, koska sellainen ei anna heistä fiksua ja luotettavaa vaikutelmaa. Vai miltä tuntuisi, jos kansanedustaja toteaisi, että uusi avioliittolaki on silkkaa p*skaa ja turkistarhaus on s**tanan väärin. Tuleeko puhujasta fiksu vaikutelma?

Jos ei kykene ilmaisemaan tunnetilojaan kuin kirosanojen kautta, on tunneilmaisu itse asiassa lukossa ja olisi syytä opetella niitä tunteita purkamaan myös toisella tavalla. Kyllähän varmaan suurimmalta osalta suomalaisista lentelee v*tut ja p*rkeleet satunnaisesti mutta jatkuvalla syötöllä on kyse henkilöstä, joka ei osaa eikä kykene ilmaisemaan tunteitaan muulla tavalla. Niitä tunnelukkoja olisi varmaan syytä purkaa ihan ammattilaisen avustamanakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän