Estääkö mt-ongelmat viran saannin?
Olen valmistumassa opeksi. Epäilen sairastavani ahdistuneisuutta tms. Oireita on:
- aina kun mies soittaa pelkään vastata, koska pelkään että jotain on sattunut
- kun mies ulkoilee lasten kanssa pelkään aina että auto ajaa päälle tms.. Monesti kyttään ikkunasta tms.
- aina kun mies kuljettaa lapsia autolla pelkään onnettomuutta
- pelkään että lapseni sairastuu syöpään ja kun pesen heitä tunnustelen vaivihkaa kainalot ja soliskuopat ettei ole patteja
- kun olen yksin mietin vain tekemiäni virheitä tai mieleen tulee esim kokemani kiusaaminen jne..
Sosiaaliset tilanteet sujuu hyvin ym.
jos kerron lääkärille tästä, niin voiko minulta jäädä työpaikka saamatta?
Kommentit (12)
Onko opettajilla joku työhöntulotarkastus? Itse olen hoitaja ja kerroin avoimesti masennus- ja ahdistustaustastani. Sain vakityön.
No jos työterveystarkastuksessa kerrot nuo asiat, niin varmaan jää virka saamatta. Vaikka nuo on tosi tavallisia asioita joita useilla on. Useimmat vaan ymmärtää olla niitä kertomatta tuollaisissa tilanteissa. Ja tarvitessaan niihin apua käyvät yksityisellä lääkäriasemalla, josta tiedot ei taatusti mene työterveyteen tai julkisiin rekistereihin.
2, ei tee, jos kerran lasten kanssa pärjäät ihan hyvin. Suosittelen että käännyt YTHS:n puoleen kun vielä opiskelet. Opiskelijana saat varmaankin lähes ilmaisen terapian.
eihän opettajalla ole mitään työterveyshuoltoa, missä kertoa.
Mutta tolla taustalla, miten luulet oikeesti pärjääväsi työssä opettajana? En usko sun kestävän kovinkaan pitkään.
olen tehnyt keikkaa ja tykkään työstä. Pidän lapsista, tykkään opettaa. Tulen ihmisten kanssa toimeen hyvin. Miksi en kestäisi työtä ?
mutta vielä noista mun oireista, olenko mielestänne sairas?
No et sinä mielisairas ole. Sulla on pelkoja ja neurooseja, joita on jonkin asteisia varmasti kaikilla. Se, tarvitsetko psykiatrista puuttumista, riippuu siitä, kuinka paljon ne haittaa elämääsi. Terapian ja mahdollisesti lääkityksen avulla on täysin mahdollista päästä niistä voitolle. Taipumus murehtimiseen voi jäädä, mutta omaa mieltään voi kouluttaa. Mieti voisiko olla kyse yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä:
siis eihän tuo normaalia ole, mikä sitten määritellään sairaudeksi, on eri asia. Mutta iso ongelmahan tuo on.
Ja sijaisuuksilla ei välttämättä tiedä mitä se on kun on opettanut useita vuosia.
Esim tämä: "kun olen yksin mietin vain tekemiäni virheitä tai mieleen tulee esim kokemani kiusaaminen jne.."
Kohta sulla on iso kasa enemmän niitä tehtyjä virheitä mietittävänä sekö koettua kiusaamista puitavana... Voi käydä raskaaksi.
Jonkinlaista ahdistuneisuus-läheisriippuvuus-syyllisyys -traumaa veikkaan ihan mutu-pohjalta. Ei tuo ihan normaalia ole. Suosittelen myös että menet YTHS:n kautta psykologin juttusille, voi vaatia aika montakin tapaammista. Itselläni on oikein hyvät muistot YTHS:n psykologipalveluista, itse sain sieltä loistavaa apua ahdistukseen ja pakkosuorittamiseen.
Miten niin opettajilla ei ole työterveyshuoltoa? Tietenkin on, ihan niin kuin muillakin kunnan tai valtion työntekijöillä.
Virantäytössä hyväksyttävä lääkärintodistus on pakollinen. Tsemppiä, kyllä sinä noista neurooseista irti pääset!
Kuulostaa ainakin jossain määrin lievältä pakko-oireisuudelta (OCD). En ole kuitenkaan asiantuntija (ainoastaan OCD:sta kärsivän kanssa vuosia elänyt). Jos kärsit asiasta, kannattaa käydä juttelemassa terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.
Niin joo työterveyshuolto, joka on samaa puljua kuin kunnan terveyshuolto, eli aika lailla yhtä tyhjän kanssa monessa kunnassa. Sellainen, ettei siellä tällaisia asioita ruveta puimaan.
Työnantaja voi pyytää lääkärintodistuksen, se ei ole pakollinen ja monessa paikassa sitä ei kyllä pyydetä ollenkaan.
Kannattaa mennä juttelemaan psykologin kanssa, terapia ja masennuslääkkeet auttaa. Et tosiaan ole hullu, itse olen ope ja olen sairastanut masennusta enkä ole saanut siitä syystä potkuja :) joten älä turhaan stressaa.
Ja vielä lisäkysymys: tekeekö lääkäri ls-ilmoituksen jos kerron hänelle nämä asiat?