Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomaille töihin

Vierailija
08.03.2019 |

Oletko ollut ulkomailla töissä? Missä työssä? Millainen palkkaus, työolot jne.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo pian kolme kymmentä vuotta. Lähdin hoitoalalle, perushoitajan tutkinnolla Norjaan. Täällä siis hjelpepleier. Palkkaus hyvä, kolminkertainen suomalaiseen nähden. Rahat riittää ja viihdyin todella hyvin. 

Onhan tämä raskas ala, mutta viihdyn työssäni erään pienemmän kunnan terveyskeskuksessa. Suomeen paluuta en todellakaan ajattele! Sehän olisi hulluutta!

Minulla on norjalainen avomies, olemme rekisteröidyssä avoliitossa niin se kai suomeksi kuuluu. Registrert samboer. Tätä parisuhdemuotoahan Suomessa ei tunneta. Tänne tulee paljon suomalaisia keikkatöihin mutta myös pysyvästi asumaan. Ainakin hoitoalalla joutuu hakemaan offentlig godkjenning eli virallista hyväksyntää ennenkuin voi työskennellä ammatissa. Assistentiksi eli hoitoapulaiseksi pääsee ilman, mutta kielitaito kyllä pitäisi olla edes jonkinlainen. Ruotsinkieli auttaa jo kovasti. 

Pohjoismaisessa työnhaussa auttaa Haloo Pohjola.  https://transition.norden.org/fi/info-pohjola

Sieltä saa hyvä infoa Pohjoismaissa työskentelyä varten. Onnea matkaan!

Vierailija
2/25 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo vuosia, Ranskassa, USA:ssa ja nyt Briteissä.

Ranskassa oli ainakin aikamoinen hierarkia ja vanhempia kollegoita esimerkiksi teiteltiin.

Palkka oli ihan hyvä, samoin edut ja lomaa oli suorastaan ruhtinaallisesti. Joten matkustin paljon ympäri Eurooppaa ja otin kaiken irti niistä vuosista. Porukka ei yleisesti ottaen tehnyt ylitoitä kovinkaan paljon joten vapaa-aikaa jäi kivasti.

USA:ssa palkka oli hyvä mutta verotusjärjestelmä tosi monimutkainen ja palkkasin kirjanpitäjän sitä varten. Lomaa oli 2 viikkoa vuodessa, tosin omalla tyopaikallani sai ostaa ekstrapäiviä.. Päivät venyivät kohtuuttoman pitkiksi sillä toimistolla piti näkyä ja se huomattiin nopeasti jos sieltä lähti ensimmäisten joukossa joka päivä.

Kaikenlaisiin sosiaalisiin tapahtumiin oli lähestulkoon pakko osallistua jos mieli edetä urallaan ja networkkaily oli todella tärkeää.

Briteissä on rento meininki, palkka aika hyvä, veroprosentti siedettävä ja verojärjestelmä selkeä. Päivät venyvät täälläkin usein aika pitkiksi mutta lomaa on ihan kohtuudella ja edut hyvät. Ansaitsen ehkä noin puolitoistakertaisesti sen mitä tienaisin Suomessa samasta hommasta.

Toki tässä pitää nyt ottaa huomioon vielä sekin että olen Ranskassa ollut aivan urani alussa ja nyt olen johtoryhmässä joten toki sekin vaikuttaa siihen miten tyon koen.

Tyoskentelen markkinoinnin parissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset lomat on Länsi-Euroopan maissa? Onko pidemmät vai lyhyemmät kuin Suomessa?

Vierailija
4/25 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa olen nyt asunut/tyoskennellyt vuodesta 1994 eli Suomessa olen ollu duunissa viimeeksi 1993, etta siksi siella ehka hiukka eri tavalla kuin minun muistoissa. Ekana tulee mieleen, etta taalla ei ole tyoaikoja kuten Suomessa. Jos tyoaika on 9 - 17.30 ni kotiin ei kuitenkaan paase lahtemaan ennenkuin hommat on tehty ja tyopaikka kulttuuri on etta noin tunti ainakin ollaan yli monet on enemman.  Jos taas olet pienemmassa firmassa toissa ja ehka yksityisella, ei ole viikonloppu/ylityot lisaa palkassa vaan samalla palkalla mennaan kaikki viikonpaiva ja illat, siis mita tyosopimuksessa sanotaan, mutta lisaa ei makseta. Olen viihtynyt kylla. En kai tanne olisi jaanyt jollen tykkaisi. Jos nyt muuttaisin Suomeen olisin varmaan se super duunari. Suomalaiset on mielestani vahan laiskoja!!

Vierailija
5/25 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset lomat on Länsi-Euroopan maissa? Onko pidemmät vai lyhyemmät kuin Suomessa?

Riippuu ihan maasta ja maiden sisälläkin vaihtelua. Esim hollannissa 4-8 viikkoa. Myös yleisiä vapaapäiviä on eri määrät eri maissa.

Vierailija
6/25 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on maakohtaista ja vaihtelee tosi paljon ja monissa maissa yrityksillä itsellään on aika paljon päätäntävaltaa paljonko antavat lomaa minimin lisäksi.

Täällä eri maiden minimilomat

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_minimum_annual_leave_by_country

Vierailija
7/25 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te pitkien työpäivien maissa asuvat hoidatte lapsenne? Vai onko teillä lapsia?

Vierailija
8/25 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te pitkien työpäivien maissa asuvat hoidatte lapsenne? Vai onko teillä lapsia?

Meilä oli nanny ennen kuin lapset menivät kouluuun, nykyään tuttu suomalainen opiskelija käy hakemassa lapset koulussa ja viettää iltapäivät niiden kanssa ja kesäisin meillä on au pair.

Täysipäiväinen tarha maksaisi täällä  vähintään 1500+/kk/lapsi joten nanny tuli halvemmaksi kun lapset olivat pieniä. 

T: se Ranskassa, USA:ssa ja Briteissä asunut

Vierailija
9/25 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa espanjalaisessa firmassa muutamia vuosia nyt takana. Espanjassa vuosilomaa nelisen viikkoa, olikohan se 22 arkipäivää per vuosi. Siihen päälle paikalliset ja kansalliset juhlapyhät ja niitähän riittää.

Minulla ei ole lapsia, mutta koska Espanja on pitkien työpäivien maa, niin monella on apuna sukulaisia, isovanhempia, lastenhoitajia, au paireja jne. Koulupäivä päättyy varhain ja lapsia on hakemassa usein joku muu sukulainen tai au pair, jos ei vanhemmat siestan aikana ehdi.

Vierailija
10/25 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen täältä Suomesta käsin töitä ulkomaiselle työnantajalle.

Vierailija
11/25 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, minkä alan töitä ja mistä päin olet miettinyt? Varmaan sulla on joku maa/kielialue mielessä?

Sanoisin että ellet satu olemaan suuressa kansainvälisessä firmassa asiantuntija-tai johtotehtävissa niin paikallista kieltä pitää osata aika hyvin jos töitä mielii saada. 

Vierailija
12/25 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan ollut Saksassa töissä? Kuinka helposti suomalainen löytää sieltä töitä?

Vierailija
13/25 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan ollut Saksassa töissä? Kuinka helposti suomalainen löytää sieltä töitä?

Varsinkin tekniikan koulutuksia arvostetaan ja jos osaa saksaa, löytää varmasti töitä.

Vierailija
14/25 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksassa kielitaito on hyvin tärkeää.

Mutta sitten esim. pienipalkkaiseen verottomaan työhön voi päästä ilman kielitaitoakin. Minijob-sanalla löydät tuosta tietoa.

Vierailija
15/25 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nyt 10 vuotta Hollannissa eikä paluu Suomeen houkuttele. Palkat on parempia kuin Suomessa, töitä riittää, työnantaja maksaa työmatkat ja vapaa-aikaa arvostetaan. Pelkkä englanti riittää, hollantia ei tarvitse osata. Monessa muussa maassa paikallista kieltä pitää osata edes auttavasti pärjätäkseen. Meidän firmassa lomaa on 6 viikkoa ja lisäksi palkatonta on helppo saada halutessaan. Olen viihtynyt ja suosittelen Hollantia muillekin, jotka ulkomaille haluavat.

Vierailija
16/25 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Hollanti taitaa tosiaan olla niitä harvoja maita joissa paikallista kieltä ei tarvitse osata.

Vierailija
17/25 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan ollut töissä Irlannissa? Olin haaveillut Englannista mutta en nyt haluakaan sinne Brexitin jalkoihin.

Vierailija
18/25 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, minkä alan töitä ja mistä päin olet miettinyt? Varmaan sulla on joku maa/kielialue mielessä?

Sanoisin että ellet satu olemaan suuressa kansainvälisessä firmassa asiantuntija-tai johtotehtävissa niin paikallista kieltä pitää osata aika hyvin jos töitä mielii saada. 

Miksi alapeukku? Ihan validi kysymys, onhan se nyt ihan eri asia lähteä esim sairaanhoitajaksi Pohjoismaihin, puhelinmyyntiin Maltalle tai insinööriksi Italiaan.

Vierailija
19/25 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, pärjäähän Suomessakin ihan hyvin vaikkei puhu suomea.

Vierailija
20/25 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, pärjäähän Suomessakin ihan hyvin vaikkei puhu suomea.

Mutta yritäpäs samas jossain Saksassa tai Ranskassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi