Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö teitä muita päiväkodissa sama asia?

Vierailija
08.03.2013 |

Kun on tiedossa retki jonnekin, niin lähtöaika laitetaan niin aamuun kuin mahdollista, ja vanhemmille tieto "syöthän aamupalan kotona"?

Toki lapsi saa aamupalan päiväkodissa, jos kovin aikaisin menee, mutta entäs jos viet lapsen vasta kahdeksaan? Jotta lapsesi saa mahdollisuuden herätä omaan tahtiin ilman pakkoherätystä. Yhtä minuuttipeliä se aamu on tarhaan lähdön kanssa kahdeksalta tai seitsemältä.

Minua ärsyttää suunnattomasti moinen. Haluan lapseni aamuista mahdollisimman helppoja, joten kun vien hänet hoitoon kahdeksalta, oletan hänen saavan aamupalan siellä. Ei minulla ole aikaa hänelle aamupaloja laitella, päiväkotiin heti herättyä, ja näin itse ehdin töihin yhdeksäksi.

Jos kerran retkelle on vaikea lähteä myöhemmin (kaukana tms.) niin pakkoko on niin pitkälle mennä?

Ei, näitä retkiä ei ole harvoin, vain aika usein.

Ja kyllä me mielestämme maksamme siitä aamupalastakin.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaataan lounaalle ehtiä takaisin niin kyllä, sinä annat lapsellesi aamupalan. HUH HUH

Vierailija
22/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 20:15"]

Minä (ja lapsi) taas toivoimme aikoinaan, että joskus olisivat pk:ssa käyneet jossain retkellä. Ei olisi haitannut, vaikka olisi joutunutkin joustamaan omista aikatauluista. Tämä on minulle ihan uusi näkökulma...

[/quote]

Komppi. Olisin ollut kiitollinen jos lapsia olisi viety noin paljon jonnekin. Retkistähän oppii ja se, että aamulla on kiire ei tarkoita sitä, että siellä retkellä juostaan pää kolmantena jalkana.

Kaikesta ihmiset jaksaakin valittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä munkin mielestä kerran viikossa retki on aika paljon. Mä toivon ainakin päiväkotiin mahdollisimman paljon vapaata leikkiä. meidön päiväkodissa käyvät kerran viikossa retkellä lähimetsässä ja ehkä kerran vuodessa jossain muualla. Ysiltä lähtö. 

tämä sopii mulle. Mä en pidä myöskään hyvänä asiana jos ei jää tilaa vapaalle leikille. 

Vierailija
24/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten päiväkodeista on lähdetty retkille yleensä yhdeksän aikaan, aikaisintaan klo 8.30. Anna palautetta päiväkotiin, ei tuo järkevältä kuulosta. Retket ovat lapsista kivoja, muttae eivät erityisiä jos joka viikko retkeillään. Kuulostaa siltä että pkssa on joku elämysfanaatikko.

Vierailija
25/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän ap:n lapset ikinä selviää koulunkäynnistä ja työssäkäynnistä??????

Ai että aina pitää saada herätä luonnolliseen aikaan. HALOO.

Vierailija
26/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tosiaan kummallista, että ap:lle on niin vaikeaa aamupalan antaminen lapselle. Ja se, että hän menee yhdeksään töihin. Aika moni muu vie lapsensa hoitoon vaikka seitsemältä.

Mutta, ap on kyllä siinä oikeassa, että lapsella on oikeus aamupalaan päivähoidossa. Vanhemmat maksavat siitä ja silloin aamupala on tarjottava lapsille ihan joka päivä. Jos retkelle pitää lähteä aikaisemmin niin silloin aamupalakin pitää olla aikaisemmin. Ap voisi ihan hyvin ottaa yhteyttä päiväkodinjohtajaan tässä asiassa.

t: lto

Vierailija
27/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 19:52"]

Ylipäätään mihin noita retkiä alvariinsa tarvitaan? Keksisivät lapsille tekemistä ja virikkeitä päiväkodilla, ei aina tarvitse mennä johonkin. Ja jos menevät, niin kerran parissa kuussa riittää, ei pari-kolme kertaa kuussa.

[/quote]

missä ihmeessä on noin paljon retkikohteita edes??

t:itsekkin pk seudulla lapsia hoidan jolla on pitkä matka retkikohteisiin ja näin ollen joudumme lähtemään aiakisin mutta nyt valitettavasti retket ovat osuneet maalis-huhtikuulle useampi, mutta me tarjoamme aamupalan tosin klo:7.30 jo!

Vierailija
28/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 retkeä kuussa on minustakin melko paljon (ainakin 3-4vuotiaille), mutta jos pidät kiireettömyyttä niin tärkeänä, niin miksi viet lapsesi jo kahdeksaksi? Mä arvostan TODELLA paljon rauhallisia aamuja joten vien lapsen normipäivinä vasta klo 9:30-10:00. Heräämme n. 7:30 ja luemme rauhassa sadun, syömme yhdessä aamupalan ja leikimme vähän. Harvoin tulee kiirettä tai tappelua lähdössä. Näin lapselle se kun mennään "tosi aikaisin" päiväkotiin retkipäivinä on vain jännää vaihtelua, eikä silloinkaan tule tappelua.

Juu, mulla on vapaat työajat, joten olen onnekas, mutta olen kyllä tehnyt työtäkin sen eteen, että saan haluamani työn.

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 20:07"]

ja miksi lapset pitäisi opettaa siihen, että koko ajan mennään jonnekin? Näin luodaan uusi sukupolvi nopeatempoisia kiireisiä aikuisia.

Mihin kadonnut tasaisuus ja rauhallisuus?

ap

[/quote]

Vierailija
29/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n ärsytyksen, vaikkei olekaan moisesta omaa kokemusta toistaiseksi. Jos töissä täytyy olla viimeistään klo 9 ja työmatkoihin kuluu vähintään tunti, niin kyllä se vaan on aika ärsyttävää, jos joutuu aikaistamaan aamuheräämistä ainakin puolella tunnilla (käytännössä se olisi luultavasti klo 06-07 välillä?) jotta ehtisi syöttää lapsen ennen päiväkotia. Toisaalta, jos työajassa on liukuma, niin mikset menisi töihin aikaisemmin niin pääsisit sieltä poiskin aikaisemmin? Miksi lapsi ei voisi mennä päiväkotiin seitsemäksi ja sinä töihin kahdeksaksi? Kai lapsikin oppisi uuden päivärytmin, jos siirtäisi heräämistä ja nukkumaanmenoa tunnillakin aikaisemmaksi. Mutta jotkut on tietysti enemmän ilta- kuin aamuihmisiä.

Vierailija
30/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kerran viikossa retki?? Se on paljon. Etenkin jos retket lähtevät erikoisaikaisin ja vaatii perheiltä erikoisjärjestelyä. 

Vierailija
31/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus.

Midän laspi syö joka aamu aamupalan kotona, heräillään yhdessä ja jutellaan kiireettömästi mukavaia ja lähedetään sitten tarhaan/töihin.

Näin siitä huolimatta, että lapsi menee tarhaan 7.30 ja 8 syö siellä vielä lusikallisen puuroa.

Minä taas en ole ikinä ymmärtänyt miksi se lapsi pitää repiä peiton alta lämpimästä, raastaa pari vaatetta väärinpäi päälle ja paiskata pihalle pakkaseen ennekuin on saanut unihiekat silmistään.

Vierailija
32/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän päiväkodissa tarjoilla aamiaista kenellekään, joka aamu syödään kotona ja lapsi herää oman rytminsä mukaisesti ennen klo 8. Retkille tarhasta lähdetään yleensä klo 9.00 ja jos ovat lounaan yli, pakataan kotoa eväät mukaan. Hyvin on toiminut.

Vierailija
33/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 19:51"]

Voihan se sun lapsi jäädä sitten kokonaan pois retkeltä jos on pakko hakea noin aikaisin. On sitten vaikka jonkun toisen ryhmän kanssa päiväkodissa.

Yleensä retkillä ollaan lounasaikaan asti, ja tuskin se on missään noin aikaisin.

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 19:47"]

No, mä haen oman lapseni pois hoidosta 10.30, joten jos sä vetkuttelet omas kanssa aamulla, niin eivät todellakaan ehdi minnekään retkelle. Juu, ja en todellakaan ala hakemaan omaani mistään retkikohteesta, saavat tulla koko poppoo sinne päiväkodille just silloin kun minä olen omaani hakemassa.

[/quote]

[/quote]

Tämä taitaa olla vitsi, vastakommentti ap:lle.

Vierailija
34/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin retket alkavat vasta 8.30. Onpas erikoista, että aamupala käytännössä poistetaan tai annetaan esim. 7.30, koska sehän muuttaa lasten normaalia heräämisrytmiä. Jos minun on vietävä lapsi 30 minuuttia aiemmin aamupalalle tai vastaavasti annettava aamupala kotona, niin kyllähän ne lapset on saatava sen 30 minuuttia aiemmin ylös vuoteista ja kyllähän se rikkoo arkirutiineja, kun lapset ovat väsyneempiä. Väittäisinpä, että niinä aamuina ei mene aamutoimet putkeen ja aamupalakin saattaa jäädä syömättä, kun ei normaalit rutiinit päde.

Onpas outoa toimintaa! Meillä on joskus aamupalaa siirretty valokuvauksen tai muun ison tapahtuman takia 15 minuuttia eli vielä kahdeksalta on saatu aamupalaa, mutta on korostettu, että 8.15 aamupala viedään pois, koska on valmistettava lapset lähtöön. Ikinä mihinkään ei ole lähdetty klo 8 ja retkiä on kyllä tehty vaikka minne. 

Vielä korostan, että jos lapset herätetään aina 30 minuuttia aiemmin, ei ongelmaa ole, koska lapset ovat tähän rytmiin tottuneet, mutta muutaman kerran kuussa se kyllä pahasti sotkee lasten rytmiä ja aamutoimia ja tekee aamut hankaliksi. Miksi ihmeessä täytyy toimia noin?

Vierailija
35/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsi on ilmeisesti jossain yksityisessä. Vaihda lapsesi kunnalliseen, niin loppuu se retkeily. En ole kuullu, että missään kunnallisessa retkeiltäisiin harvasen viikko. Hyvä jos johonkin kirjastoon kävelevät kerran parissa kuussa. 

Vierailija
36/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni eivät ole enää päiväkoti-ikäisiä, mutta ei ärsyttänt. Olin iloinen jos viitsivät katraan kanssa käydä retkillä.

syödä voi vaikka banaanin autossa. muutenkin meillä lapset syövät aamulla muroja, menee ehkä 5 minuuttia. ihan hyvin ehtii.

Vierailija
37/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei todellakaan ärsytä. Se ärsyttää, että et edes viitsi lastasi ruokkia aamulla.

Vierailija
38/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n viestistä käy ilmi että lapsella on kyllä mahdollisuus aamupalaan jos menee retkipäivänä ennen kahdeksaa hoitoon.  Kyse ei ole siitä ettei aamupalaa saa, vaan se tarjoillaan noina päivinä aikaisemmin ja jos lapsi tulee kahdeksaksi niin silloin tulisi olla syötynä. Eli mikään muu ei käy kuin aamupala päiväkodissa kello 8?

Vierailija
39/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ongelmasi oikesti on se, että lapsesi herää LIIAN myöhään aamuisin. Lapsen kuuluu herätä virkeänä ajoissa itsekseen (lue LAITA SE KAKARASI TARPEEKSI AJOISSA NUKKUMAAN).

Meillä ei ole koskaan ollut ongelmana aamulla se, että ei olisi keretty aamulla syödä aamupalaa, tai että lapsi pitäisi pakottaa heräämään, koska lapseni herää joka aamu klo 6-7. Piste. Ja meillä lapset menevät nukkumaan klo 19.30-20.00, jolloin heräävät sitten tarpeeksi ajoissa. Ei tarvitse kuule kertaakaan herätellä lasta aamuisin, koska lapsi herää itsekseen.

Jos lasta tarvitsee herättää niin silloinhan sinä pakotat lapsesi jättämään osan unesta nukkumatta minkä lapsi tarvitsee! Tällöin se on merkki siitä, että lapsi menee liian myöhään nukkumaan arjen vaatiman rytmin valossa. Mene itseesi, ja laita lapsesi ajoissa nukkumaan, jotta lapsesi HERÄÄ ITSEKSEEN tarpeeksi ajoissa, eikä sinun tarvitse tokkuriaista lasta pakkosyöttää aamupalalla. Lapsella pitää olla aikaa sen heräämisen ja aamupalan välillä, nälkä tulee heräämisestä n.  puolen tunnin - tunnin jälkeen, yleensä.

Vierailija
40/45 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuvittele että me maksamme kolmesta lapsesta korkeinta pk-maksua, vaikka syövät joka aamu aamiaisen kotona. Ei se aamiainen ole hinnoiteltu erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän