Jos on pahoissa ulosottoveloissa ja perintö?
Voiko perinnöstä kieltäytymällä saada se suoraan vainajan lapsenlapsille vai meneekö automaattisesti rintaperillisen velkoihin?
Muuttaako testamentti asioita jotenkin?
Kommentit (23)
Jos jo lyhennät ulosotossa olevaa summaa maksusuunnitelman mukaisesti, ei perintö tai mikään ylimääräinen raha muuta tätä sopimusta. Eli oletaaan vaikka, että sinulle olisi tehty ulosoton kanssa sopimus että lyhennät X euroa kuukaudessa vaikkapa vuoteen 2035 asti. J
os noudatat tätä sopimusta ja lyhennät velkaasi asiallisesti, niin kukaan ei pakota sinua maksamaan nopeammalla aikataululla tai koko summaa kerralla, jos saisitkin jostain isomman summan rahaa. Mutta tämä pätee siis vain silloin, että maksat velkaasi. Jos olet varaton etkä pysty maksamaan velkaa, niin silloin ulosotto voi tulla väliin, jos saat rahaa.
Mä ottaisin perinnön mielelläni vastaan, pääsisin veloistani ja elämä helpottuisi kunnolla.
Mulle tuli myös perintö ilman ulosoton väliintuloa. Saattoi johtua siitä, että perintö tuli Tampereelta ja itse asun Helsingissä. Samoin miehelle tuli perintö, eli eri paikkakunnalta tuli, ulosotto ei reagoinut mitenkään.