Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähän joskus sieppaa se, miten kestovaipoista puhutaan

Vierailija
08.03.2013 |

Luin Hesarin jutun Anu Silfverbergin äitiyttä käsittelevästä kirjasta, ja siinäkin mainittiin "yökaudet kestovaippoja pyykkäilevät ja soseita muussailevat" ekoäidit. Nyt kyllä täytyy tunnustaa heikkouteni ekoäitinä: meillä vaippapyykki on yleensä pesty päivällä (joskus kyllä yöllä, mutta sitten levittäminen on saanut odottaa aamuun asti), ja soseetkin olen tehnyt ihan päivänvalossa, yleensä silloin, kun vauva on nukkunut.

Mä en käsitä, miksi kestovaipoille annetaan niin työläs leima! Konehan ne pesee, eiköhän avannossa käsinhuuhtelu ole jo täysin menneen talven lumia. Luulenpa, että työläintä kestovaipoissa on se niiden käytön opettelu ja sopivan vaipan löytäminen, ei se varsinainen perushuolto. 

Mä en stressaa kestovaipoista, jos tuntuu siltä, että nyt en jaksa pyykkiä pestä, meillä on kyllä kertakäyttövaippoja aina kotona (yölläkin käytetään niitä), mutta tosi harvoin niitä on tarvittu, koska en koe työlääksi sitä, että pesukone pesee vaipat.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koin sen masentavaksi, että kestovaipat

- teki lapsiparan jalkojen väliin kamalan mollukan

- kivannäköinen kestovaippa oli läpimärkä pissasta tai kakkainen usein 15min laiton jälkeen

- sitten oli kaikki vaatteetkin märät, kun mikään systeemi ei pitänyt

- kestoja olisi pitänyt olla ihan valtavasti ja ne on törkykalliita

Vierailija
2/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 08:38"]

- kivannäköinen kestovaippa oli läpimärkä pissasta tai kakkainen usein 15min laiton jälkeen

[/quote]

Meillä ei ole ollut mitään tällaisia ongelmia. Meillä käytettiin aluksi harsoja, ne ei olleet kauhean kalliita, ja villahousuja, nehän kävi myös vaatteesta. Sitten siirryttiin sisätäyttövaippoihin (edelleen käytettiin villahousuja). Kuoret oon ostanut lähinnä uusina, imut käytettynä. Osa vaipoista on sopinut yli vuoden ja sopii edelleen. Samoin yhdet villahousuista on olleet käytössä yli vuoden. Kertakäyttövaipathan eivät ole ilmaisia, joten kyllä niihin verrattuna ollaan päästy halvalla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole viidellä lapsellani käyttänyt yhtäkään kestovaippaa, vaikka muuten kierrätän ja olen luontoa säästävä jne. Tuttavien kestovaippailijoiden luona se karmea haju, mikä kestovaipoista tulee, on tehnyt tämän päätöksen kohdallani. 

Vierailija
4/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 08:47"]

En ole viidellä lapsellani käyttänyt yhtäkään kestovaippaa, vaikka muuten kierrätän ja olen luontoa säästävä jne. Tuttavien kestovaippailijoiden luona se karmea haju, mikä kestovaipoista tulee, on tehnyt tämän päätöksen kohdallani. 

[/quote]

Karmea haju? Meillä ei ole mitään hajua, kuten ei ole myöskään kestovaippoja käyttävän tuttavani kotona. En nyt yhtäkkiä keksi, mistä se karmea haju pääsisi syntymään. Kakkavaipat huuhtelen heti ja vaippaämpäri on rappusissa, jossa on kylmä. Puhtaana ne taas eivät haise.

Ap

Vierailija
5/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja sen verran olen käyttänyt kestovaippoja (nytkin on lapsella kertis, koska ollaan lähdössä kohta reissuun, eikä haluta jättää pesemättömiä vaippoja kotiin) ja tehnyt myös hommia päivähoidossa, että kertakäyttövaipan haju on tuttu. Sellainen alkaa haista heti, kun sinne tulee pissaa.

Ap

Vierailija
6/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 08:51"]

Niin, ja sen verran olen käyttänyt kestovaippoja (nytkin on lapsella kertis, koska ollaan lähdössä kohta reissuun, eikä haluta jättää pesemättömiä vaippoja kotiin) ja tehnyt myös hommia päivähoidossa, että kertakäyttövaipan haju on tuttu. Sellainen alkaa haista heti, kun sinne tulee pissaa.

Ap

[/quote]

Po. "sen verran olen käyttänyt KERTAKÄYTTÖvaippoja, että..."

Ap

Vierailija
7/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kokee sen vaivalloiseksi ja ikäväksi, niin miksi se sinua häiritsee? Sen kun soseutat, minulla on parempaakin tekemistä.

Vierailija
8/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinun olisi syytä nyt oppia se, että melkein kaikki toimintaratkaisut, joita teet, ovat sellaisia, että ne eivät ole kaikkien mielestä kiistatta parhaita.

Tuo kuuluu henkiseen kasvuun tajuta, että moni on ihan eri mieltä valinnoistasi, ja kaikilla voi olla hyvät perustelut omille kannoilleen.

EI SIIS OLE OLEMASSA VAIN YHTÄ TAPAA, joka olisi "Paras" ja "Kaikille sopiva"!

Ei kannata siten hermostua siitä, että jonkun mielestä kestovaipat ovat työläitä ja epähygieenisiä.

Minustakin ne ovat sitä, mutta minulle ratkaiseva syy pysyä kertakäyttövaipoissa oli se, että ne ovat kuivapintaisia ja lapselle mukavampia kuin kestovaipat.

Mutta ei minua mitenkään kismitä tai häiritse se, että joku tykkää käyttää kestovaippoja. Niiden etu on ilman muuta ympäristöystävällisyys.

Vierailija
9/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin tuntuu että ihmiset on ihan älyttömän avuttomia nykyään! Oikeasti, pyykinpesuhan on maailman helpointa hommaa! Vai luuleeko joku että niitä vaippoja liotellaan jossain kylmissä vesisaaveissa sormet verta vuotaen. Kone pesee ja sen aikaa voi maata perse homeessa sohvalla.

Ja soseitten tekemisessä ei kanssa montaa minuuttia mene. miten nämä samat ihmiset pystyvät siivoamaan, pukemaan, tiskaamaan.... yleensäkään yhtään mitään?

JOkainen saa tietysti käyttää niitä soseita ja vaippoja mitä itse haluaa. Nuo selitykset vaan kuulostaa jotenkin avuttomilta, anteeksi nyt vaan. Miksi noita valintoja pitää selitellä?

Vierailija
10/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt pääosin kestovaippoja kaikilla viidellä lapsellani, esikoisen aikana teippivaippoja ei ollut edes olemassa. Suurin syy tähän on se, että en halua kietoa lastani hyönteis-ja homeenestomyrkkyihin, toinen syy on mukavuudenhaluni. Kun käyttää kestoja, niitä on aina kotona eikä tarvitse laskea, milloin pitää ostaa vaippoja. Koskaan ei ole tarvinnut lähteä iltatoimien jälkeen kauppaan ostamaan vaippoja, tai heti aamusta. t. hedonisti

Vierailija
11/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on ne myrkyt aika iso syy. Kauhistuttaa se määrä kaikkea shittiä mitä niissä on ja mitä ihmiset vapaaehtoisesti tunkee lapsensa herkimmälle alueelle jatkuvasti. Ja nyt tietty se, et meidän ei oo tarvinnut ostaa yhtään vaippaa kuopukselle kun esikoiselta jäi vaipat suoraan sille.

Eikä meillä onneks vaipat haise! Kyllä se on aina joku pesu/säilytysongelma kyseessä jos kestovaipat haisee. Mullekin on joskus joku sanonut ettei "jaksais sitä pesurumbaa" mut mä koen että pesukoneen pyöräyttäminen (painat hei napista vaan ja kone pesee, ei tarvi keitellä harsoja kattilassa tai muutakaan mitä 70-luvulla viä tehtiin) kerran päivässä ei oo ylivoimaista. Se säästö mitä tulee rahallisesti on merkittävä (paljon kertisvaipat maksaa? me ei olla ostettu kun kaks pakettia kertisvaippoja kuopukselle, se on nyt 2-vuotias, ollaan säästetty varmaan muutama euro vaipoissa) sekä ekologinen puoli.

Niin ja samaan syssyyn voin viä sanoa että miks kaiken pitäis olla vaivatonta? Siis tarkotan sitä että miten joku voi olla viä vuonna 2013 niin välinpitämätön ja tyhmä että luulee et ne vaipat vaan häviää kun ne laittaa roskiin?! Yksikään koskaan valmistettu kertakäyttövaippa ei ole vielä maatunut. Yksikään.

(tähän vielä pieni kiva kuva: http://www.greenspotdropoff.org/blog/uncategorized/cloth-diapers-vs-disposable-diapers/ )

Mä luulen että Silfverberg kokee olevansa jotenkin epäonnistunut tässä nk. ekoäitiydessä tai sit ihan vaan äitiydessä, siinä ettei oo onnistunut täyttämään itse itselleen asettamia äitiyden vaatimuksia ja purkaa sitä tälläsenä turhana "noi jotka tekee erilailla kun mää on kyllä ihan perseestä"-vinkumisella.

Sen sijaan että jaksais kiinnittää siihen akkaan mitään huomiota, mä keskityn hymyilemään itsekseni sille että äänekkäimpiä on aina ne jonkun asian vastustajat. Kumpuaa ilmeisesti huonommuuden/syyllisyydentunteista jotka saadaan aikaan ihan vaan faktoilla. Ei pelottelulla, ei syyllistämisellä, vaan ihan vaan totuuden, faktojen, latelemisella tiskiin. Kannattais varmaan jo siinä vaiheessa miettiä että MIKSI syyllistyy, olisiko siinä ehkä jopa jotain perää? En usko että ne pahemmin syyllistyy jotka kokee vakaasti tehneensä oikein. :)

Vierailija
12/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, nyt rauha! En mä tässä tuominnut kenenkään ratkaisuja - tämä selviää teillekin, jos luette viestini, ettekä vain syöksy pää kolmantena jalkana loukkaantumaan. Mä en puutu kenenkään vaipankäyttöön, avaukseni tarkoitus oli kertoa, että mua ärsyttää se tapa, joilla kestovaipoista puhutaan - siis niin, että ne muka automaattisesti ovat hirveän työläitä ja niiden eteen pitää mukaa valvoa yötkin.

Sama soseiden kanssa, ei tuntunut työläältä eikä olo marttyyriltä, kun niitä tein. Ne valmistuivat muun ruuanlaiton ohessa. Edelleen, en tällä kommentilla tarkoita, että kaikkien muiden pitäisi tehdä samoin. Kritisoin vain sitä vallalla olevaa käsitystä, että kestovaippojen ja/tai itse tehtyjen soseiden suosijalla ei ole mitään muuta elämää, kun aikaa siihen ei yksinkertaisesti riitä.

Muuten, vielä hajusta: tännekin joskus linkitettiin sellainen tutkimus, joka oli tehty päiväkotien sisäilmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli siis selvittää, vaikuttaako kestovaippojen käyttö PK:ssa sisäilmaa huonontavasti. Siinä todettiin, että itse asiassa kestoja käytettäessä ilma on puhtaampi. Toinen juttu hajuun liittyen on se, että vauvojen vaipat on todennäköisesti suunniteltu haisemaan (vaippafirma hyötyy, koska silloin niitä tietenkin halutaan vaihtaa useammin). Tätä epäilee dementiakodissa työskentelevä äitini, joka sanoo, että aikuisten vaipat eivät haise pissasta samalla tavalla kuin vauvojen.

AP

Vierailija
13/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös ihmetyttää tuo työläys. Soseaineet kiehuvat itsestään, sauvasekoittimella soseuttaminen kestää pari minuuttia ja soseen lappaminen purkkeihin (tiskikoneen pesemiin) kestää pari minuuttia. Taatusti enemmän menee energiaa kun kantaa samat soseet kaupasta.

Vierailija
14/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 08:38"]

[/quote]

Allekirjoitan kaiken tämän. Esikoisella yritin väenväkisin käyttää kestovaippoja, kun niitä niin maasta taivaaseen kehutaan (ekologisia, halpoja, eivät haise (?), iiiiihanan näköisiä, jne). Kyllä ne vaan minun mielestäni veivät aikaa, säilytystilaa ja rahaa kaikkine vaiheineen.

Ahdistavinta oli se iso vaippakasa vauvan päällä. Maatessaan hänen selkänsä oli liian notkolla ja jalat harittivat vaipan työntäminä kauaksi toisistaan. Ja joka kerta, kaikilla eri kestovaippamalleilla, pissa ja kakkakin pääsivät vuotamaan jostakin välistä ja kastuivat vaatteet.

Vaipanvaihto ei ollut vain vaipanvaihto. Sitä vaippaa piti esipestä, se piti kiikuttaa likoamaan, niiden likoavien vaippojen määrää piti kytätä että milloinkas taas laitetaan pesukonetta päälle. Ja pesukone kävi usein. Piti puntaroida, että pestäkö puolityhjiä koneellisia ja tuhlata rahaa ja luonnonvaroja vai mitä muuta pyykkiä ilkeäisi laittaa samaan kakkapyykkiin. Ne vaipat piti ripustaa. Kun vihdoin olivat kuivuneet, piti koota/taitella niitä käyttövalmiiksi. Vaipat veivät hyllyllisen tilaa puhtaina kaapissa ja likaisina kodinhoitohuoneessa. Puhtaatkin vaipat olivat karmean näköisiä, kun kuoreen osuneet kakat olivat värjänneet ne pysyvästi (ei paljon auttanut ne iiiiihanat värit ja kuviot, tosin ne alkoivat muutenkin ärsyttää, kun paistoivat vaatteidenkin läpi, ja aika pian lakistuivatkin ankeiksi). Koko ajan piti myös kartoittaa, pitäisikö jo tilata uusia isompaa koko olevia vaippoja.

Onneksi kehtasin kuitenkin myöntää itselleni kestovaippojen ongelmat (koin kauheaa ahdistusta siitä, että olin hankkinut kalliita vaippoja ja sitten luovutan). Väkisin sinnittelin siihen vaiheeseen, että alkoi olla taas ajankohtaista hankkia uusia vaippakokoja. Sitten siirryin pysyvästi pelkkiin kertakäyttövaippoihin.

Minulle niiden ainoa huono puoli on epäekologisuus. Mutta minä olen muuten aina elänyt mahdollisimman luontoa säästäen, joten ajattelin sallia itselleni tämän rikoksen luontoa kohtaan.

Vaipat ostetaan vaivattomasti ruokaostosten yhteydessä (ikinä ei ole näiden 3 lapsen aikana tarvinnut erikseen lähteä ostamaan vaippoja). Käytetyt vaipat menevät ulkoroskikseen samalla vientikerralla kuin keittiön sekajäte. Mielestäni niihin ei kulu rahaa mitenkään enempää kuin kestovaippoihin kului kaikkinensa. Vievät vähemmän tilaa. Vaippojen käsittelyyn ei kulu aikaa, vaivaa ja rahaa. Ennenkaikkea vauvan selän ja jalkojen asento sekä liikkuvuus ovat toista luokkaa ohuen vaipan ansiosta. Meidän lasten peput ovat olleet ihan samassa kunnossa kesto- ja kertakäyttövaipoissa. Reunavuotoja ei tapahdu, joten pesukone käy harvemmin siitäkin syystä (ei niin paljon likaisia vaatteita eikä ollenkaan vaippoja). Vaipat eivät haise (vauvalla tai kodinhoitohuoneessa). Minulla on oikeasti enemmän aikaa, kun vaippoja ei tarvitse miettiä yhtään.

Minusta on hienoa, että edes osa äideistä pystyy käyttämään lapsillaan kestovaippoja, ja on hienoa että se onnistuu vaivattomasti. Minun kokemukseni oli toinen ja sen vuoksi keskusteluissa saatan antaa kestoilusta vaivalloisen kuvan. Suosittelen kyllä kaikkia tuttuja kokeilemaan, mutta samaan hengenvetoon suosittelen, että eivät hankkisi kerralla koko kestoiluarsenaalia siltä varalta, että se ei sujukaan heidän kohdallaan.

Vierailija
15/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta liikkuvuudesta. Kestoilla tukahdetut lapseni nousivat seisomaan 5-7kk iässä ja kävelemään (ilman tukea) lähtivät 8-10kk iässä. Harsovaippa-villahousuviritys ei estänyt kuopustani konttaamasta 5kk iässä. Enemmän kuin vaippa tuohon liikkuvuuteen vaikuttaa miten lasta käsitellään. Minä puin ja riisuin sylissä, kannoin lonkalla paljon ja lapset olivat sen takia jänteviä ja lihakset kehittyivät.

Vierailija
16/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tavallaan. Itseäni kauhistuttaa ajatus käyttää kertis siteitä menkkojen aikana ja vielä enempi kertiksia lapsellani, joten käytämme kestoja. Silti laitan töissä vanhuksille kertisvaipat.

Vierailija
17/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja soseita olen tehnyt itse vauvoille. Olen antanut myös valmissoseita. Valehtelisin, jos sanoisin olevan ihan yhtä vaivatonta antaa vauvalle omatekoisia soseita kuin kaupasta ostettuja. Onhan siinä kuorimista, keittämistä, soseuttamista, pakastamista, sulattamista. Aikaa menee ja tiskiä tulee enemmän. Mutta tämä menee muun ruuanlaiton lisänä aika hyvin.

Omatekoiset soseet ovat kuitenkin täydempää tavaraa, tiedän varmuudella mitä vauva saa ja hän tottuu omatekoiseen makuun. Joskus saatan lisätä kaupan soseeseen jauhettua lihaa tai jotakin kasvista. Näen soseiden valmistamisen vaivan, koska koen sen olevan sen arvoista. En halua kiillottaa kruunuani voivottelemalla työn määrää, toisaalta en halua vähätelläkään tekemääni. Se on hankalampaa kuin ostaa kaikki ihan valmiina, mutta ei kohtuutonta minulle.

-15

Vierailija
18/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no sehän on totta, että vaippojen käyttö on epämiellyttävää ja haisevaa, oli menetelmä sitten mikä tahansa. Niissä on kuitenkin pissaa ja kakkaa, eikä niitten käsittely ole koskaan kivaa.

Itse hankin lapselle kapeimpia swadelebees-vaippoja ja niissä ei ollut tuollaisia  harotusongelmia vaan olivat ihan siroja. Lisäksi ompelin sisävaippoja itse ja ostin sopivia kuoria. Kestojen käyttö muuttuu hankalaksi jos lapsi kakkaa useita kertoja päivässä. Oma lapsi teki tarpeensa huomattavasti harvemmin joten touhu ei ollut niin kuvottavaa. Siinä vaiheessa kun pissa alkoi haista pahemmlta, olikin aika ruveta pottailemaan. Tässä onkin se kestoilun idea: se on niin vastenmielistä touhua, että potta kiinnostaa kummasti sekä lasta että aikuista :)

peseminen, kuivatus ja säilyttäminen ei minusta ollut mitään ongelma, vaan muutaman minuutin kestävä operaatio.

Vierailija
19/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 09:45"]

Hei, nyt rauha! En mä tässä tuominnut kenenkään ratkaisuja - tämä selviää teillekin, jos luette viestini, ettekä vain syöksy pää kolmantena jalkana loukkaantumaan. Mä en puutu kenenkään vaipankäyttöön, avaukseni tarkoitus oli kertoa, että mua ärsyttää se tapa, joilla kestovaipoista puhutaan - siis niin, että ne muka automaattisesti ovat hirveän työläitä ja niiden eteen pitää mukaa valvoa yötkin.

AP

[/quote]

Ap, jos sinä et kerran puutu muiden valintoihin, miksi väität vastaan?

Luepa itse ihan ajatuksella ketjun alkupää. Jokainen on kommentoinut omia valintojaan ja kertonut mielipiteensä, mutta sinua se ärsyttää ja alat vängätä vastaan.

Samaten JOS sinulle olisi sama, mitä muut tekevät ja ovat mieltä, miksi sinua käy ärsyttämään Anu Silfverbergin mielipide kestoista?

Ärsyttäähän se sinua, ihan sen myönnät kuule otsikossasikin.

Vierailija
20/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

16: minä puin vauvaani lattialla (ja muutenkin vauva oli paljon lattialla) eikä minulla ollut käytössä mitään kantoliinoja tms. ja silti vauvani konttasi 5 kk iässä ja käveli 10 kk iässä... Että vauvakohtaista taitaa tuo varhain liikkumaan oppiminen enemmän olla kuin vanhemman ansiota...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä