Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähän joskus sieppaa se, miten kestovaipoista puhutaan

Vierailija
08.03.2013 |

Luin Hesarin jutun Anu Silfverbergin äitiyttä käsittelevästä kirjasta, ja siinäkin mainittiin "yökaudet kestovaippoja pyykkäilevät ja soseita muussailevat" ekoäidit. Nyt kyllä täytyy tunnustaa heikkouteni ekoäitinä: meillä vaippapyykki on yleensä pesty päivällä (joskus kyllä yöllä, mutta sitten levittäminen on saanut odottaa aamuun asti), ja soseetkin olen tehnyt ihan päivänvalossa, yleensä silloin, kun vauva on nukkunut.

Mä en käsitä, miksi kestovaipoille annetaan niin työläs leima! Konehan ne pesee, eiköhän avannossa käsinhuuhtelu ole jo täysin menneen talven lumia. Luulenpa, että työläintä kestovaipoissa on se niiden käytön opettelu ja sopivan vaipan löytäminen, ei se varsinainen perushuolto. 

Mä en stressaa kestovaipoista, jos tuntuu siltä, että nyt en jaksa pyykkiä pestä, meillä on kyllä kertakäyttövaippoja aina kotona (yölläkin käytetään niitä), mutta tosi harvoin niitä on tarvittu, koska en koe työlääksi sitä, että pesukone pesee vaipat.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää noissa kestovaippajutuissa se, että jos alkaa kestovaippailijaksi, sitten ei saa käyttää ollenkaan kertavaippoja.

Itse säästin luontoa niin, että käytin kestoja kutakuinkin fifty-fifty. Öisin ja kyläreissuissa oli kertavaipat käytössä, ettei tarvinnut likavaippoja raahata kotiin pesuun.

Tällä systeemillä kestovaippoja ei tullut niin paljon, eli pyykkiäkin vähän. Mutta siltikin kaatopaikalle meni meidän taloudesta vähemmän vaippoja :)

Ja kestovaippailusta ei tullut rasittavaa :)

Vierailija
22/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ekaa lasta käytti kertsejä, kolmas täyskestoili 1v 3kk ikään. Kyllä meillä välillä pissa ja kakka haisi oli vaipatusmenetelmä mikä tahansa. Kestoissa oli se hyvä puoli, että ne ei käytännössä olleet koskaan loppu, aina löytyi jotain materiaalia (esim vanha keittiöpyyhe) mitä taskuvaippaan tai villahousuun laittaa, jos kaikki imut olivat märkänä narulla. Kertakäyttöisiä piti aina muistaa ostaa ennenkuin loppuvat.

Soseet valmistin itse. Ne soseet valmistui samaan aikaan kun tein muutenkin ruokaa, soseutus on nopea homma.

Kyllä aikaa jäi ruhtinaallisesti vielä muuhunkin tekemiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui kiinnostus kestoihin siihen kun kohtasin kiilusilmäisen kestomamman joka sanoi suoraan että sen mielestä olen huono, paha ihminen koska en halua pestä nykyistä enemmän pyykkiä.

Oli helppoa tai ei, kodinhoito ei ole mun unelmaduunia. Hoidan välttämättömät jutut ja vapaa-ajallani harrastan muuta kuin jälkeläiseni ulosteita.

Ehket ole kiilusilmäinen kestomutsi itse, mutta ne urpot ovat viimeinen naula kestävän kehityksen arkkuun. Mikseivät kuukuppeilijat ole yhtä hulluja?

Vierailija
24/24 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te muistatte ostaa vessapaperia, kun kerran niiden vaippojen osto on niin vaikea muistaa? Itse ostan sekä vessapaperia että kertakäyttövaippoja jo ennen kuin pääsevät täysin loppumaan, yksinkertaista. Kestovaippoja on kaapissa mutta käyttö jäi yhteen vaippaan. Vartissa vaippa oli likomärkä enkä todellakaan jaksa olla koko ajan vaihtamassa vaippaa ja lisäksi minusta tuntuu ikävältä ajatukselta nukuttaa vauvaa pakkasella ulkona märissä vaipoissa. Voi olla että kesällä kokeillaan taas kestoja, sinänsä en koe pesua vaivalloiseksi, pesen muutenkin koko ajan pyykkiä.

On myös aika naurettavaa väittää että soseet on helpompi tehdä kuin kantaa valmiit kaupasta. Pitää kai ne perunat ja porkkanatkin jostain hankkia ja keittämisen jälkeen kuoria sekä soseuttaa. Eihän se soseiden teko hankalaa ole mutta kyllä siihen aikaa menee ja joillekin se puoli tuntiakin on liikaa. Itse todennäköisesti menen siinäkin osaksi itse tehden ja osaksi kaupan mössöillä.