Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Blinit - yliarvostetuin ruoka ikinä?

Vierailija
08.03.2019 |

Kertokaahan nyt viisaammat, mikä tekee blineistä niin suurta herkkua? Söin niitä viime viikolla "astetta paremmassa" ravintolassa ja totesin, että vaikka se lettu ei siellä ollutkaan ihan niin tylsä kuin keskitason ravintoloissa, niin loppujen lopuksi se oli kuitenkin lettu. Onko se pointti sitten se, että ne kasataan itse? Tai se mäti, joka on kokonaisuudessa varmastikin se kallein osa? Lettu mikä lettu. Jätän jatkossa muille, listalta löytyy niin paljon parempiakin vaihtoehtoja.
Herkkävatsaiset saavat vielä bonuksena vatsanväänteitä hiilareista ja raa'asta sipulista. Ei jatkoon.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blinien juju on tattari ja olut, jotka tuovat taikinaan happamuutta. Hiivalla kohottaminen taas tekee blineistä tavallisia lettuja kuohkeampia. Ihmisten makuaistissa on eroja, ja ihan rehellisesti voin sanoa, että minusta blinien maku ja rakenne eroavat tavallisista letuista olennaisella tavalla. Maku sopii nimenomaan mädin, smetanan ja sipulin kanssa. Makeiden täytteiden kanssa syön mieluummin tavallisia lettuja.

Vierailija
2/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne täytteet on se juju. Sipulin, smetanan ja mädin pyhä kombo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä mä teenkin viikonloppuna! Slurp!

Vierailija
4/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on sellainen juttu, johon kyllästyisi jos niitä söisi ympäri vuoden, mutta tiettyyn aikaan kuuluvana kausiruokana tosi kiva minusta. 

Itse olen vegetaristi joten multa jää mäditkin väliin. Mutta sienisalaatti, punajuurisalaatti, kurkku-jogurttisalaatti tai sitten perinteisempi Cavi-art merileväpohjainen "keinokaviaari", niin tykkään kyllä.

Vierailija
5/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just ostin ranskankermaa ja kurkkusalaattia, kun ajattelin tehdä jotain feikkiblinimäistä perjantai-illan syömiseksi. :(

Vierailija
6/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät on hyviä, ja huonot huonoja. Ja kaikki ei tykkää kaikesta. Sellaista se vaan on....

Vierailija
7/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah... blinit. Ihania. Täytyykin tehdä! 

Vierailija
8/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Letutkin on ihania. Tai krepit, vastaten ap:n se on VAIN lettu kitinään. 

Vierailija
9/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän laskiaispullakaan ole kuin pulla, joka syödään hillon ja kermavaahdon kanssa, ja joulukinkku on yksinkertaisesti porsaan uunipaisti. Osa sesonki- ja juhlaruokien ihanuudesta perustuu siihen, että niitä syödään vain tiettyyn aikaan vuodesta. Ruoka on konkreettisen maun lisäksi myös muistoja ja mielikuvia.

Kokonaisuuden kannalta olennaista on myös se, mitä makuja on yhdistelty. Ilman mätiä ja smetanaa blinit tietysti ovatkin vain kuivahkoja lettuja. Samalla tavalla voi miettiä, millaista olisi syödä joulukinkkua vaikka spagetin ja ketsupin kanssa laatikoiden ja rosollin sijaan.

Vierailija
10/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blinit - yksi parhaista ruuista ikinä! Tosin teen ne aina itse, enkä edes kuvittele saavani ravintoloista parempia. Lisäksi teen blinini gluteenittomana, joten mitään vatsanväänteitä niistä ei saa. Täytteitä voi vaihdella mielen mukaan, mädin lisäksi metsäsienisalaatti tai katkaravutkin toimivat oikein hyvin. 

Vierailija
11/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan ei kannata niitä enää tilata, jos siltä tuntuu. Minusta ne on hyviä. Tosin pidän myös laivan buffassa katkarapujen syönnistä, mikä on nykyisin todella aliarvostettua hupia. Mutta minä syön ja teen sitä, mikä minusta on hyvää ja mukavaa enkä sitä, miten muut niitä arvostavat.

Vierailija
12/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkeistä on moneksi. Letuiksi en niitä voi sanoa. Tykkään letuista, mutta blinien happamuudesta en. Siltikin joskus saa tosi hyviä blinejä. Se on se blinien ja päällysten kombo. Silloin happamuus harmonisoituu.

Vierailija
13/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blinit ja sushit on molemmat sellasta p*skaa, ettei mitään rajaa. Mutta ihmiset ostaa kun on muotia.

Vierailija
14/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko blinien olla lettumaisia? Minun syömäni olivat lähempänä sämpylää. Eikä siten mitään herkkua.

Vierailija
15/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blinit on hyviä, ja kuten moni on jo sanonut, paljon riippuu täytteistä. En minä nyt tiedä, ovatko ne jotenkin ylistettyjä tai yliarvostettuja - hyviä ovat, mutta on olemassa parempaakin ja huonompaa syötävää.

Vierailija
16/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos muistutuksesta! Pitääkin ostaa tänään tattarijauhoja ja olutta, niin huomenna meillä kuplii blinitaikina. Lisukkeiksi sienisalaattia ja cavi-arttia. NAM!

Vierailija
17/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko blinien olla lettumaisia? Minun syömäni olivat lähempänä sämpylää. Eikä siten mitään herkkua.

Venäläiset syövät nykyään blininsä ohuina lettuina. Suomessa syödään yleensä paksuja blinejä, jotka olivat Venäjälläkin suosiossa joskus aiemmin. Kumpikaan vaihtoehto ei ole paha eikä väärä.

Vierailija
18/18 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pidetty blinijuhlat 21 kertaa, kohta taas tulossa. Juhlissa päätetään jo seuraavan vuoden juhlapäivä eikä siihen voi ottaa mitään muuta. Luultavasti mummon hautajaiset siirretään ennemmin kuin blinijuhlamme:D

Toki tuossa on kyseessä muutakin kuin vain ruoka, tärkeintä on aina ystävien ja perheen (nyt 16 henkeä) läsnäolo ja tradition jatkuminen jo 3. polvessa. Niitä syötiin oman isoäitini kotona jo toistasataa vuotta sitten.

Meillä ei blinejä uiteta voissa kuten ravintoloissa usein ja ne on pienempiä muutenkin - tavallisen letun kokoisia mutta paksuja. Niitä on paistettu lähes 100 kpl joinain vuosina. Päällisinä tietty perinteisesti siian tai muikun mätiä lisukkeineen, graavi-kylmäsavulohismetana "röraa", sienisalaattia, savulohta... lisänä suolakurkkua ja hunajaa. Milloin mitäkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän