Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni musikaalisuustesti huono

Tiibanen
08.03.2019 |

Lapseni pyrki musaluokalle ja sai testissä vain 7 pistettä. Maksimi oli 25p joten ei päässyt musaluokalle.

Testissä oli karman koe. Joku rytmikapula tehtävä ja laulukie. Yllätyin miten huonosti koe sitten meni koska mielestäni laulaa ihan ok ja on käynyt muskarissa ja osa vähän nuotteja.

Tarkoittaako tämä testitulos että lapseni ei ole ollenkaan musikaalinen? Kannattaako näitä soittotunteja jatkaa tai muuta? Muuta palautetta ei saatu kuin pistemäärä? Lapseni kyllä käy soittotunneilla mutta ei ole niistä niin innoissaan. Laulaa ok mutta ei aina ihan pääse korkealle. Onko niille musaluokille oikeesti vaikea päästä? Olen luullut että niissä oppisi asioita ja laulamista eikä vaatimustaso olisi kovin korkea.

Kokemuksia?

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on karman koe? Minä olin ala-asteen kolmannelta peruskoulun loppuun asti musiikkiluokalla, ja rytmitajua testaava kapuloiden paukuttelukoe oli, samoin laulukoe. Siinäkin testataan lähinnä sitä, kuinka hyvin lapsi pysyy rytmissä ja kuinka nuotilleen hän osaa laulaa. Mikään Mariah Carey ei tarvitse olla. Karman koetta ei kyllä ollut?!? :D

Karman testi on sellainen piippaustesti, pitää tunnistaa, ovatko kaksi ääntä samanlaisia vai erilaisia. Ensin tulee helppoja ja sitten vaikeampia.

Mulle tehtiin Karman testi tokalla luokalla koulussa 1980-luvulla. Se tehtiin kaikille, seulottiin potentiaalisia musiikkiluokalle pyrkijöitä. Mä sain hämmästyksekseni luokan parhaat pisteet, vaikka kotona ei soitettu ikinä mitään enkä osannut yhtään laulaa nuotilleen. En kuitenkaan pyrkinyt musiikkiluokalle juuri siitä syystä että olin ihan onneton laulaja. Eli ilmeisesti voi olla jonkinlaista sisäsyntyistä musiikillista lahjakkuutta (joka tosin ei ilmene käytännössä mitenkään, jos ei ole ollut kosketuksissa musiikkiin).

Sen verran testillä oli vaikutusta, että aloin laulaa ja soittaa, vaikken osannutkaan. Hirveästi olen työtä harrastukseni eteen tehnyt, enkä ole koskaan tullut kauhean hyväksi. Mutta rakastan musiikkia, avioiduin muusikon kanssa ja sain lapsia, jotka ovat laulaneet ennen kuin ovat osanneet puhua.

Vierailija
62/68 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla musaluokille on vaikea päästä ja taso on kova, on paljon lahjakkaita muusikoiden lapsia joukossa. Musiikkiopiston teoriatentit pitää läpäistä, soittotunnit on pakollisia. Muualla Suomessa voi kuuleman mukaan päästä helpomminkin ja kun taso ei ole niin kova, ei edellytetä esim. soittotunneilla käymistä tai noiden teoriatenttien läpäisyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän tämä musikaalisuus on Suomessa niin kovassa huudossa? Muistan itsekin omilta kouluajoilta, miten näitä musikaalisuustestejä järjestettiin koulussa pitkin alaluokkia, ja musiikkiluokat olivat jotain aivan erityistä.

Miksi esim. kuvaamataiteet eivät nauti samanlaisesta arvostuksesta? Ja jos kerran kyseessä on 100% perinnöllinen taipumus, miksi ihmeessä laittaa lapsia hoilaamaan koko peruskoulun ajaksi, jos kerran se nuotinvierestä rallatus on niin kauheaa :D

Ehkä musiikki on kokonaisvaltaisempaa? Musiikkia harrastavat lapset ovat yleensä hyviä koulussa, siksi se on hyödyllistä.

On herkkyyskausia, jolloin on tärkeää päästä tekemään juuri silloin kiinnostavaa asiaa. Jos lapsena altistuu musiikille, varmasti on musikaalisempi aikuisenakin.

Vierailija
64/68 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jengi on kyllä todella pihalla. Rytmitajun oppii, sävelkorvan oppii, soittamaan oppii. Mutta vain jos sitä itse todella haluaa ja jaksaa nähdä vaivan. Ainoa mikä todella sen määrittää on oma intohimon määrä asiaan, että asiasta todella nauttii oikeista syistä.

Rytmitajua oppii ja soittamaankin, mutta nimenomaan nuoteista "mekaanisesti".

Epämusikaalinen ihminen, olipa lapsi tai aikuinen ei muutu musikaaliseksi, sillä SÄVELKORVAA EI OPITA. Sitä voidaan kyllä kehittää siinä määrin, että pystyy laulmaan kuorossa ja ryhmissä. Yksinkin voi laulaa vaikkapa suihkussa, mutta esiintymislavoille ei kannata havitella.

Silti musiikki on hyvä harrastus sellaisellekin jolle nuottikorvaa ei ole suotu.

Sävelkorva nimenomaan täytyy oppia. Se on sidoksissa harjoitteluun ja kulttuuriinkin. Jos olet kasvanut eurooppalaisen musiikin keskellä, et hallitse muiden kulttuurien mikrointervalleja.

Vierailija
65/68 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paljon lauleskellut kotona ihan tavallisa koulussaopittuja lauluja.Samoin lapseni ja lastenlapsemme.

Kyllä sen helposti kuulee ,jos laulaa nuotilleen.Jo pienenä oli leikikaluissa kapulat,marakassit ja helistimet.

Rytmitaju oli luontainen .Kaikki ovat olleet musiikkiluokalla ja harrastaneet mm soittamista.

Ei ammatiksi ei,,ihan muut jutut elättää.

Vierailija
66/68 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelisin että minäkin hain musaluokalle mutta en päässyt vaikka soitin pianoa musiikkikoulussa. En varmasti pelkoni vuoksi olisi lapsena muutenkaan tuollaisessa testissä pärjännyt. Soitossakaan en loistava ollut, pelkäsin opettajaa kuollakseni enkä löytänyt hänen avullaan yhteyttä musiikkiin. Musiikinteoria oli vaikeaa ja aloitin sen kolme kertaa aina uudestaan. 

Myöhemmin opiskelin teoriaa ammatikseni, suoritin sellaisia tutkintoja pianossa jonka suorittavat konservatoriosta soitonopettajaksi valmistuvat, ja myös sivusoittimissa ja laulussa on tutkinnot. Olen myös opettanut musiikkia ja pianonsoittoa 15 vuotta ja sävellän. Mutta ikinä en ole testitilanteissa pärjännyt pelon vuoksi.

Ikinä en ole tavannut lasta joka ei oppisi musiikkia pianolla tuottamaan rytmeineen päivineen. Jos ei pääse musiikkiopistoihin niin voi tulla meille vapaille opettajille vaikka ollaan vähän kalliimpia. Tai työväenopistoon. Musiikkiharrastus on erittäin hyväksi aivoille, erityisesti lapsena, esimerkiksi lapsuuden soittoharrastus saattaa ehkäistä muistisairauksia vanhana. Myös muuta oppimista ja älykkyyttä musaharrastus lisää. Jos minulla olisi itselläni lapsia kannustaisin lasta harrastamaan musiikkia ja musiikkiliikuntaa. Ne ovat aivoille huippucombo.

Vierailija
67/68 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittotunteja kannattaa jatkaa, jos se on lapsesta mukavaa. Halusiko lapsi itse sinne musiikkiluokalle? Jos ei erityisemmin, ei kannata tehdä asiasta numeroa.

Vierailija
68/68 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla musaluokille on vaikea päästä ja taso on kova, on paljon lahjakkaita muusikoiden lapsia joukossa. Musiikkiopiston teoriatentit pitää läpäistä, soittotunnit on pakollisia. Muualla Suomessa voi kuuleman mukaan päästä helpomminkin ja kun taso ei ole niin kova, ei edellytetä esim. soittotunneilla käymistä tai noiden teoriatenttien läpäisyä.

Myös PK-seudulla on musiikkiluokkia, joissa taso on matalalla. Esim. Suutarinkylän peruskoulussa Helsingissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi