Mun lapsi osaa kirjoittaa mutta ei lukea, onko
kellään muulla näin ja kuinka tavallista on?
Lapsi siis tunnistaa kaikki kirjaimet ja osaa ne kirjoittaa. Kirjoittaa (toki jotain virheitä tulee ja sanat yhtä pötköä jne) hitaasti, miettii päässään mikä kirjain tulee seuraavaksi jne. Lukea ei kuitenkaan osaa, ei edes niitä samoja sanoja, joita itse kirjoitti, jos aikaa on kulunut eikä enää muista mitä kirjoitti.
Ihmettelen tätä, kun olen aina ajatellut, että lukeminen tulisi ensin.
Kommentit (15)
13 voi ei :) Missä vaiheessa keskittymiskyvyn puute huomattiin? Musta nimittäin näyttää, että meidän poika osaa keskittyä ikätovereitaan paremmin. Tai sitten se on vain äidin silmässä :)
Ap vielä lisää, että tämä samainen lapsi oppi kävelemään ja seisomaan ennen kuin istumaan.
Voi kun mun pojallani on valtava keskittymiskyky, ihan mieletön - niissä mielenkiintoisissa asiossa. Ryhmätoiminta on ongelmista, huono palaute alkoi päiväkodissa. Mun poikani muuten jätti ryömimättä kokonaan. Siis ei ikinä ryöminyt, alkoi vaan yhtäkkiä konttaamaan... :) Ei ole oikeastaan mitään asiaa missä olis keskiverto ;)
Mutta oikeasti, ei kannata huolehtia. Ihana, omalaatuinen poikani on onnellinen ja rakas. Löytänyt myös kaveriporukan jossa hyväksytään omanlaisenaan, teini-ikä ei ole sen rankempi kuin perusjampallakaan.
Montessori pedagogiikalla lapset oppii myös aina ensin kirjoittamaan. Ja sitten jo pian lukemaan.
Oho, tämä on niinkin yleistä. Ap:n yksi ja ainut lapsi kyseessä ja on ihmetyttänyt.
Tämä samainen lapsi muuten alkoi aikoinaan puhua pelkillä ekoilla tavuilla. Puhui siis pitkiä lauseita, mutta sanoi kaikista vaan ekan tavun. Sitten pikkuhiljaa sanat pitenivät.
Nyt kun alan näitä miettiä, niin vauvana oppi ryömimään ennen kuin pyörähtämään, vaikka neuvolasta sanoivat, että vauvan kehityksen pitäisi mennä aina samassa järjestyksessä.
Anna sen kirjoittaa tietokoneella niin käy nopeammin ja oppii sitten lukemaankin.
Meilläkin kaksi kolmesta lapsesta oppinut lukemaan kirjoittamisen kautta. Esikoinen varsinkin kirjoitteli sanoja jo pari vuotta ennen kuin ryhtyi kunnolla lukemaan. Kirjoittaminen kiinnosti, lukeminen ei vielä silloin :) Nykyään onkin sitten vatsinainen lukutoukka...
Meillä oppi kirjoittamaan myös ensin. Skypetteli mummalle lyhyitä juttuja jo 3,5 vuotiaana. Nyt oppinut melko sujuvasti lukemaan ja täyttää kohta neljä.
Ysi, ja lehmät lentää...
Täällä palstalla on aina tällaisia äitejä... Siis 3-vuotias skypetteli, just joo...
9 tarkentaa
Siis 3,5 vuotiaana.
Yksinkertaisia juttuja kuten : hei, mumma, äiti, isä, sitten sisaruksien nimiä. Ensin oli siis vain sanoja joita oli mielessä mm. lasten ohjelmien nimiä.
Kymppi ei taida ymmärtää, että lapset kehittyy eri tahtiin. Kyllä meidän lapsikin luki 3, 5 vuotiaana ihan sujuvasti. Oppi lukemaan ensimmäiset sanat ollessaan vielä päiväkodin pienten ryhmässä eli alle 3-vuotiaana. Aikaisin lukemaan oppiminen ei vaan automaattisesti tarkoita sitä pärjäisi koulussa hyvin. Kaikenlaista muuta haastetta kyllä riittää..
Meillä lapsista on kaks kolmesta alkanut kirjottaa ennen kuin lukea, se yks teki toisin päin. Ja myös itse olen kirjoittanut ennen lukemaan oppimista.
Joo, mulla jo toka lapsi samanlainen. Mutta eka kyllä oppi sitten pian lukemaankin, joten eiköhän tämäkin :)
Ap, mun poikani on tehnyt kaikki aivan samassa järjestyksessä kuin sun lapsesi. Nyt omia teitään kulkeva erikoinen ja erityinen tapaus, joka aiheuttaa ongelmia kun ei sopeudu perusmuottiin. Adhd ja onneton keskittymiskyky, silti kokeista lähes aina kiitettäviä. Saapa nähdä, aiheuttaako sunkin pilttisi harmaita hiuksia lähipiirilleen tulevaisuudessa.. ;D