Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnyttäneen ummetukseen apua, kiitos! :)

Vierailija
06.03.2013 |

Neuvokaapa, mitkä ruoat laittaisivat vatsan toimimaan. Olen vasta synnyttänyt, eikä olo ole kovinkaan kevyt, kun maha ei toimi.

Luumuja söin osastolla, mutta aiheuttavatko ne vauvalle ilmavaivoja? Mitkä muut ois hyviä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota Movicolia, vatsa ei mene sekaisin ja kakka tulee takuuvarmasti. Apteekista saa.

Vierailija
2/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo paljon nesteitä, imetys ja jälkivuoto kuivattaa. Vältä ummetusta aiheuttavia juttuja kuten juustoa ja tymäkkää liharuokaa, banaania, perunaa ja tärkkelystä. Lisää sen sijaan vihanneksia ja juureksia ja öljyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivatut luumut ovat ihan sikahyviä. En ole kuullut, että aiheuttaisi vauvalle ilmavaivoja, mutta toisaalta pitäähän sun saada se suoli toimimaan vaikka vauvalle pariksi päiväksi jotkut ilmavaivat tulisikin?

Apteekista saa laktuloosia tai sitten jotain Pegorionia/Movicolia. Muista juoda riittävästi, sun nesteentarpeesi on nyt kun imetät lisääntynyt muutenkin. Liian vähä nesteen saanti pahentaa ummetusta. Liikunta helpottaa, eli tee vointisi mukaan kävelylenkkejä, se ikäänkuin hieroo suolistoa ja herättelee sitä toimimaan. Kuituja sulla varmaan ruokavaliossa onkin?

Vierailija
4/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

duphalacia voi apteekista ostaa. otin raskausaikanakin kun vatsa meni ihan ummelle rautalääkkeestä.

kokeile muuten mämmiä...minäkin just synnyttänyt ja kyllä toimii :)

taitaapi perustua tuohon kuituun.

Vierailija
5/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy urpo lääkäriltäsi..

Vierailija
6/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vinkeistä, otetaan käyttöön! :)

ap

Vierailija
7/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 17:40"]

duphalacia voi apteekista ostaa. otin raskausaikanakin kun vatsa meni ihan ummelle rautalääkkeestä.

[/quote]

Duphalac on niitä ulostuslääkkeitä (laktuloosi?), jotka aiheuttavat myös ilmavaivoja ja veteliä ulosteita. Movicol taas ei aiheuta kumpaakaan.

Vierailija
8/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 17:41"]

Kysy urpo lääkäriltäsi..

[/quote]

Olen ehkä urpo, mutta mulle ei ole kukaan kertonut, kuka mun lääkäriNI ON. Ehkäpä sä osaisit neuvoa tässä, kun vaikutat niin... tietäväiseltä. Kuka siis on MUN LÄÄKÄRINI?

Vierailija
9/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 17:42"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 17:40"]

[/quote]

suosittelivat silloin apteekissa kun 9pv:n ei ollut maha toiminut ja olin tosiaan raskaana. movicolia en ole kokeillut. luumuja kokeilin eikä tulosta. 

Duphalac on niitä ulostuslääkkeitä (laktuloosi?), jotka aiheuttavat myös ilmavaivoja ja veteliä ulosteita. Movicol taas ei aiheuta kumpaakaan.

[/quote]

Vierailija
10/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 17:44"]

Kysy urpo lääkäriltäsi..

[/quote]

Olen ehkä urpo, mutta mulle ei ole kukaan kertonut, kuka mun lääkäriNI ON. Ehkäpä sä osaisit neuvoa tässä, kun vaikutat niin... tietäväiseltä. Kuka siis on MUN LÄÄKÄRINI?

[/quote]

No miten ois vaikka kysyä siltä lääkäriltä, joka vastasi synnytyksestäsi? Tai soita terveyskeskukseen ja kysy sieltä oman alueesi hoitavaa lääkäriä tai vaikka sairaanhoitajalta pyydät siellä apua. 

Tai soita URPO vaikka (09)10023 eli terveysneuvontaan!

Noilla vinkeillä varmaan saat hieman parempaa neuvoa, kun joltain täällä palstalla. Täällä ihmiset kehottavat masentuneita vetämään ittensä hirteen jne..

Vierailija
11/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytyksen jälkeen söin luumuja. Ei apua. Ja loppujen lopuksi käytin jotain peräruiskeita, kun oli niin paha ummetus.

Vierailija
12/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 18:03"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 17:44"]

Kysy urpo lääkäriltäsi..

[/quote]

[/quote]

No miten ois vaikka kysyä siltä lääkäriltä, joka vastasi synnytyksestäsi? Tai soita terveyskeskukseen ja kysy sieltä oman alueesi hoitavaa lääkäriä tai vaikka sairaanhoitajalta pyydät siellä apua. 

Tai soita URPO vaikka (09)10023 eli terveysneuvontaan!

Noilla vinkeillä varmaan saat hieman parempaa neuvoa, kun joltain täällä palstalla. Täällä ihmiset kehottavat masentuneita vetämään ittensä hirteen jne..

[/quote]

Käsittääkseni suurimmalla osalla naisista ei ole synnytyksessä mukana lääkäriä (mulla oli kolme). Ja vaikka olisikin, luuletko, että niille voi soittaa jostain ummetusaisoista? Ei todellakaan voi, heillä todennäköisesti ei ole edes mitään puhelinaikoja. Useimmissa terveyskeskuksissa ei ole mitään omalääkäreitä, enkä oikein usko, että heillekään annetaan puhelinaikoja sen takia, että voisi kysellä ummetuksesta.

Jos vinkkisi ovat noin huonoja, parempi jättää ne antamatta. Sen sijaan tässä ketjussa on tullut monta hyvää huomiota synnytyksen jälkeisen ummetuksen hoidosta. Se ei nyt varsinaisesti ole mikään lääketieteellinen asia, joten suurin osa vaivasta kärsineistä osaa vinkata erilaisista konsteista. Urpo.

Vierailija
13/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista pegorion

Vierailija
14/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasaretissa oli tarjolla luumumehua, joka oli hyvää tuohon tarkoitukseen. En tosin ole kovin usein törmännyt moiseen kaupan tuoremehuhyllyllä.

Itte taisin ostaa apteekista Levolac-nimistä valmistetta, josta muistikuvat on hyvät. "Suomen suosituin", väittää nettisivu.

Vierailija
15/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy urpo lääkäriltäsi..

[/quote]

En usko, että ap on Urpo. Tuskinpa miehellä tällaista vaivaa olisi synnyttämisen jälkeen.

Vierailija
16/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain kahdet antibiootit kohtutulehduksen takia, ei ollut ummetusta ainakaan... joten jotain hyvää siitä tulehduksestakin =D

Vierailija
17/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain levolacista vain pieruja. Pellavansiemenrouhetta veteen pari lusikallista, aamulla tyhjään vatsaan.

Vierailija
18/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellavansiemeniä ei saa syödä imetysaikana.

Vierailija
19/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuma suihku, eli niin kuumalla ja isolla teholla kuin p'''' kestää. Se rentouttaa helpottaa silloinkin kun ummetuksen lisäksi synnytyksen tai raskauden seurauksena tai ihan muuten vaan on vielä peräpukamat.

Vierailija
20/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesiamaito apteekista pelasti mut sektion jälkeen, tätä mulle annettiin heti sairaalassa kun sanoin et on taipumusta ummetukseen. Maistuukin suorastaan hyvälle verrattuna esim. Movicoliin.