Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2-v lapsi syö pelkästään ranskalaisia ja nakkeja!

Vierailija
06.03.2013 |

Kaverin 2 v lapsi ei syö muuta kuin ranskalaisia, nakkeja, nugetteja, jäätelöä ja karkkeja. Tulee mieleen se britti dokumentti roskaruokaäideistä joka tuli vähän aikaa sitten tv:stä.

Olen yrittänyt hienovaraisesti ehdottaa että tekisi joskus jotain oikeaa ruokaa. Aikaa ainakin olisi. Miten on kannattako minun puuttua asiaan?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 18:24"]Olen ollut lastenosastolla opettamassa tällaisia nirppanokkia syömään ja se ei todellakaan ole kovin monimutkaista hoitotiedettä.[/quote]Aika monelle lapselle on riittänyt se että on mennyt päivähoitoon. Kummasti vaan se nirppanokka alkaa syödä mitä vain oikeaa ruokaa, kun sitä hänelle tarjotaan.

Itse tunnen kans yhden tällaisen ruokien närppijöiden äitin. Lapset eivät ole olleet myöskään päivähoidossa, joten ovat oppineet syömään vasta koulussa. Täytyy ihmetellä että miteän tämä rouva ei itse näe tekemiään virheitä. Kun hän alkaa tehdä ruokaa, niin saman tien lapset on jaloissa roikkumassa ja vaatimassa maistiaisia. Aikansa kädestä ruokittuaan äiti antaa lapsielle pienet  "alkupalat", jotta jaksavat odottaa ruuan valmistumista. Kun ruoka on valmis kenelläkään ei ole nälkä ja ruokaa vain levitellään pitkin lautasta ja ehkä syödään lekkeileitä suoraan sellaisenaan tms. Sitten rouva kirkuu pää punaisena että jälkiruokaa ei tipu koska lapset eivät syöneet. Lapset häippäsee pöydästä ja kun tilanne rauhoittuu, niin sitten ollaan hakemassa jälkiruokaa ja syödään se. Ja sama peli ruokailusta toiseen, päivä päivän jälkeen ja vuodesta seuraavaan.

Vierailija
42/48 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 09:21"]

Ensinnäkin  on epävarmaa, voiko perheen ulkopuolinn tietää koko totuuden. Esimerkiksi meillä käyvät vieraat näkevät lapsemme yleensä syömässä jotakin epäterveellistä tai ei ainakaan huipputerveellistä, koska se tekee vierailun sujuvaksi ja esim. kahvin, mehun ja pullan tarjoaminen kuuluu suomalaseen kulttuuriin tällaisissa tilanteissa. Nakit ja ranskalaiset sopivat silloin, jos ystävä tulee käymään eikä perhe halua keskittyä ruuanlaittoon. Toisena päivänä lapselle voidaan syöttää ihan muuta. Vanhempi saattaa keskustelun värittämiseksi jopa liioitella ongelmapuolta. Toiseksi, jos ongelma on todellinen, kokeilisin tehdä terveellisempiä versioita ja samannnäköisiä ruokisa, siis esim samanmuotoisia.

[/quote]

Kyllä tämä on täyttä faktaa että ne nakit, nugetit ja rankalaiset kuuluvat jokapäiväiseen ruokavalioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 16:52"]

[/quote]No jaa. Ei se pussimuusi ole oikeati juuri huonompaa kuin oikesta potuista tehty muusi, eikä kala mene pilalle pakastamisesta. Kastikkeet nyt vaan on niin paljon helpompi tehdä pusseista ja onnistuu aina.

Minusta vaivan näkeminen ja hien valuttaminen ruokaan ei tee siitä yhtään parempaa tai terveellisempää.

[/quote]

No ei se kyllä ihan näinkään ole, miettisit nythetken ennen kuin tälläisiä sammakoita suustasi päästät.

Montako E-koodia tai lisäainetta OIKEA peruna sisältää, no entä pussiversio? Tietenkin Terveellisempi vaihtoehto on aina itse tehdä se ruoka, mutta kiireessä voi turvautua valmis/puolivalmisteisiin. Ei kuitenkaan ole hyvä ottaa tavaksi tarjota lapselle pelkästää eineksiä. A: Einekset sisältävät paljon säilöntä tai lisäaineita + turhaa suolaa. B: lapsi ei opi uusia makuja / tiedä miltä oikeat kasvikset näyttävät (johan tästä oli juttua vähän aikaa sitten lehdessä) C: Tulee paljon halvemmaksi tehdä itse esim. makaronilaatikko tulee paljon halvemmaksi tehdä itse kuin ostaa pieni purkki valmiina. Tekee ison satsin mistä riittää muutamaksi päiväksi tai pakkaseen.

Itse olen pienen lapsen äiti ja käyn töissä. Aina ei jaksa heti töiden jälkeen ruveta vääntämään ruokaa, siksi meidänkin kaapista löytyy lihapullakastiketta (tölkki), kasviksia pakkasessa, pakaste seitä, pastaa (sitä en kyllä ala itse tekemään) , pakkasesta löytyy myös jämäruokia annosteltuna lapselle. En halua että lapsestani kasvaa "ruokavammainen", vaan tarjoan hänelle paljon eri makuisia ruokia, myös sellaisia mitä en itse syö (olen itse siis ruokavammainen, en syö esim.kalaa). En halua siirtää omia ruokatottumuksia lapselleni vaan haluan että hän oppisi syömään tai ainakin aina maistamaan uusia makuja.

Vierailija
44/48 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen on ollut oikein nirso ruuan suhteen. Ja ei olisi varmaan syönyt muuta kuin nakkia ja perunaa ruoka-aikana. Aamupala puurot ja leivät meni aina, mutta päivälliset ja lounaat oli yhtä taistelua. Sitkeästi jatkoin eri ruokalajien tarjoamista ja tarjosin niitä nakkeja vain kerran kahdessa viikossa ja jossain vaiheessa huomasin, että jauheliha alkaa mennä kastikkeen ja keiton muodossa. Pian söi jo omatekemiä lihapullia ja pihvejä. Sitten kun lohi rupesi menemään olin jo riemuissani. Aina on kasviksista (kurkku, tomaatti, omena, banaani ym) pitänyt ja sitkeästi olen keitettyä porkkanaa laittanut lautaselle ja kukkakaalit ja parsat ym. aina maistaa niitä ja joskus on syönyt kokonaankin..

Nyt huomasin, että riisikin jo  maistuu.. Ainut mitä ei oikein syö on kana ja muut lihat kuin jauheliha, mutta jos teen esim pataruokaa suikalelihasta tai suikalelihakastiketta niin haudutan lihat oikein mureiksi ja sitten niitä hivutan vaikka muussin sekaan niin kyllä menee! Oikeastaan nyt pystyn tekemään mitä ruokaa tahansa ja jo rohkeasti maistelee uusia ruokia. Nakit ja makkarat ovat jääneet n. kerran kuussa tarjottavaksi!

Oli kyllä monen vuoden taistelu ja sinnikkyyttä ja hermoja äidiltä vaadittiin, mutta nyt kun lapsi on eskarilainen olen jo ihan tyytyväinen hänen syömiseen. Kasvanut on kuitenkin aina normaalisti... Niin ja nykyinen lemipruoka on uunilohi ja perunat :)

Pari nuotta nuorempi sisko on taas aina syönyt kaikkea ja maistaa rohkeasti uusia ruokia.. Lapset on niin erilaisia. VAnhemmilta vaaditaan sinnikyyttä ja tahtoa olla ostamatta niitä nakkeja ym. roskaruokia.

Vierailija
45/48 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän ihmiset jaksaa aina jeesustella päivät netissä toisten asioita? Saako siitä jotain tyydytystä, vai mitä kun kauhistellaan sitä kaveria ja sen lasta tai naapuria ja sen lasta.

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 09:02"]

Lapsesta on kasvanut nirppanokka, ja minusta tuntuu että tämä äiti ei silloin yrittänyt tarpeeksi kun "opetti" lasta syömään kiinteitä ruokia. Minun lapsellani oli myös alku hankalaa kun opeteltiin ruokaa syömään, mutta ei minulle tullut mieleenkään että alkaisin nakkeja tarjoamaan jos muu ruoka ei kelpaa. Meillä toimi se simppeli keino: Säännölliset ruoka-ajat ja oikeaa ruokaa tarjolle, jos ei kelpaa pois pöydästä ja uusi yritys myöhemmin. Tätä olen yrittänyt ehdottaa sillä tuloksella että kaveri nostaa lapsensa pöydästä pois kun ruoka ei kelpaa ja antaa sitten banaania ja jätskiä. No eihän tietenkään se ruoka maistu seuraavallakaan kerralla kun sai jo sen banaanin ja jäden! Tuntuu ihan pahalta katsoa vierestä kun 2-v ruokavalio koostuu pelkästään suolasta ja sokerista. No, sentään syöhän se hedelmää (banaania) ja maitoa. On vaan niin vaikeaa kun haluaisin puuttua asiaan (ihan oikeasti olen huolestunut  lapsen tulevaisuudesta), mutta tuntuu että toisen lapsen kasvatukseen ei saa puuttua jne.   T: AP

[/quote]

Vierailija
46/48 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta on kasvanut nirppanokka, ja minusta tuntuu että tämä äiti ei silloin yrittänyt tarpeeksi kun "opetti" lasta syömään kiinteitä ruokia. Minun lapsellani oli myös alku hankalaa kun opeteltiin ruokaa syömään, mutta ei minulle tullut mieleenkään että alkaisin nakkeja tarjoamaan jos muu ruoka ei kelpaa. Meillä toimi se simppeli keino: Säännölliset ruoka-ajat ja oikeaa ruokaa tarjolle, jos ei kelpaa pois pöydästä ja uusi yritys myöhemmin. Tätä olen yrittänyt ehdottaa sillä tuloksella että kaveri nostaa lapsensa pöydästä pois kun ruoka ei kelpaa ja antaa sitten banaania ja jätskiä. No eihän tietenkään se ruoka maistu seuraavallakaan kerralla kun sai jo sen banaanin ja jäden! Tuntuu ihan pahalta katsoa vierestä kun 2-v ruokavalio koostuu pelkästään suolasta ja sokerista. No, sentään syöhän se hedelmää (banaania) ja maitoa. On vaan niin vaikeaa kun haluaisin puuttua asiaan (ihan oikeasti olen huolestunut  lapsen tulevaisuudesta), mutta tuntuu että toisen lapsen kasvatukseen ei saa puuttua jne.   T: AP

Vierailija
47/48 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 18:10"]

Nakeissa on ihan sikana nitriittejä, niitä ei saisi kyllä antaa kovin montaa lapselle.

[/quote] oletko koskaan kuullut nitriitittömistä nakeista?

[/quote]

Kyllä, mutta ei niitä montaa laatua ole. Uskoisin, että nämä ap:n mussukoiden vanhemmat ei edes tiedä mikä nitriitti on, ( tuskin sinäkään ). nus nus.

Vierailija
48/48 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella kestää n.12 maistokertaa totutella uuteen makuun (jos ei ole ns. mieluinen maku kuten imelät herkut) ja tietysti lapset ovat yksilöitä, toiset syövät helpommin uusia ruokia, toiset kieltäytyvät edes maistamasta mitään uudennäköistä...

Mutta silti, tuossa tilanteessa pitäisi vain lopettaa nakit ja ranskalaiset kokonaan. Ja norminakit sisältävät niin paljon nitriittejä, etteivät ne sovi lapsille mieluiten ollenkaan. Nitriittömiä nakkeja ostamme kotiin kerran kahdessa viikossa, vaikka kilohintahan niissä on älytön 12,90e! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän