En olisi uskonut itsestäni. Vähensin peruskulutusta 2000 euroa kuussa!
Meillä meni ihan tajuttomasti rahaa kaikkeen turhaan ja havahduin siihen joulun jälkeen. Heittelin jääkaapista neljä erikoisjuustoa, ihme marmelaadeja ja kaiken maailman kumkvatteja roskiin. Käytettiin pelkkään ruokaan 1500 euroa kuussa, vaikka meillä on vain yksi lapsi.
Tämän lisäksi syötiin joka viikko vähintään kerran ulkona, vähintään sata euroa meni kerralla. Ostin kaikenlaisia välipaloja R-kioskilta ja kahviloista, jos olin liikenteessä. Aina vähintään kymppi, kun mukaan tarttui joku naistenlehti tai erikoissuklaapatukka jostain kahvilasta mukaan sen kolmioleivän ja kahvin lisäksi.
Laskin, että ostin seitsemät kengät viime vuonna. Kävin kahdeksan kertaa lomamatkalla, jos lasketaan Tallinnan ja Tukholman risteilytkin mukaan.
Nostin tammikuun 1. päivä 250 euroa rahaa ja päätin, että elän sillä niin pitkään kuin vain pystyy. Päätin myös yrittää tehdä ruokaa niistä aineista ensin, joita meillä on jo kaapeissa ja pakastimessa. 250 euroa riitti melkein kuun loppuun asti. Helmikuussa tein saman jutun. Se riitti, koska helmikuu oli muutenkin lyhyempi kuukausi. Nyt on maaliskuutakin mennyt jo melkein viikko ja vasta 50 euroa mennyt.
Meillä on siis kaapit ja pakastin täynnä ruokaa, jota ei vain syödä. On lihaa, on sieniä, on marjoja, on pastaa, perunaa, riisiä, on valmiskastikkeita, mausteita, ihan kaikkea. Eikä vieläkään ole tyhjää.
Ihan tajutonta. Miten paljon olenkaan haaskannut rahaa!!
Kommentit (17)
Mieluummin tosiaan käyttäisin minäkin nuo rahat vaikka lainan lyhennyksiin, teatteriin, konsertteihin tms. kuin hömpän ostamiseen.
Mä olen tehnyt saman lapsen vaatteiden ostossa. Monet kengät, 5 ulkotakkia, 4 ulkohousut, 30 t-paitaa ja samanverran pitkähihaisia, 10 hupparia, uimahousujakin kolmet... lsitaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkälle. 7 vuotta olen ostanut järjettömän paljon lapselle vaatteita, vaatteita joita kaikkia ei edes ehditä pitämään.
Siihen tuli vuoden alusta loppu. Ostan tarpeellisen mutta mietin ainakin kolme kertaa mikä on tarpeellista. En mennyt edes alennusmyynteihin koska ostan sieltä niin paljon vaatteita että halvemmaksi tulee ostaa normaalihinnoilla sitten kun niitä oikeasti tarvitsee.
En tiedä paljonko olen näin säästänyt mutta nyt meillä jää säästöön rahaa, olen myös ruuan suhteen tajunnut ettei joka päivä tarvitse syödä vuohenjuustoslaattia vaan voin tehdä ihan perusruokaa ilman mitään hienouksia. Lapsen painossakin jo näkyy että syödään "liian hyvin".
Eniten minua on auttanut että mietin kaupassa moneen kertaan tarvitsenko varmasti ja olen jättänyt hetken mielijohteet pois, Näin säästää oikeasti monta sataa kuussa!
paljon vuohenjuusto maksaa suomessa?
No jotkut nyt vaan on tollasia kuin sinä, eli a) eivät osaa käyttää rahaa, ja b) tulevat tänne sitte leuhkimaan kuinka paljon kaikkea turhaa on ostettu.
Vuohenjuusto ei yksissään maksa paljoa, tuo oli nyt vaan esimerkki (jota et siis tajunnut) siitä että salaattia vois syödä ihan sellaisenaan, esim. vihersalaatti/porkkanaraaste tms. perussalaatti ruuan kanssa. Tarkoitin että ruoka ei tarvitse niitä kalliimpia ainesosia joka päivä. salaatti itsessää (tomaatti/kurkku/salaatti) maksaa noin 2.3 euroa. Vuohenjuusto siihen lisäksi jota me käytämme maksaa 3.59. Eli jos perussalaattin hinta nousi kaksinkertaiseksi.
Samoin kun teen ruokaa, esim. kastikkeita, laitan sinne aina kermaa, tuorejuustoa /koskenlaskijaa tms. Nyt olen tehnyt kastikkeen Maizenasuurusteeseen ja lorauttanut hiukan keraa joukkoon. Taas säästyi 3 euron koskenlaskija. Ymmärrätkö?
Syömme edelleenkin "paremmin" viikonloppuisin ja arkenakin joskus, mutta ruokalaskussa säästää paljon jos nuo "herkut" jättää pois, ei se ruoka yhtä maistuvaa ole mutta ei myöskään yhtä kaloripitoistakaan eikä niin hintavaa.
Mjaa - mitä pahaa on kulutuksessa? Toki on tyhmää ostaa ruokaa, jota ei syö - mutta muuten on kansantalouden kannalta ihan HYVÄ asia ostaa palveluita ja kulutushyödykkeitä. Työllistit siinä ihmisiä.
Jopa parempi luonnonkin kannalta kuin säästää ja ostaa vaikkapa tekniikkaa tai vaatteita tms. pysyväishyödykettä...
Hyvä idea! Varastan tämän ja kokeilen.
No sitä huomaa pakostikin, kun tulot pienenevät, että vähemmälläkin pärjää. Itse jäin viime syksynä hoitovapaalle, tuloni tippuivat vähän päälle tuhat euroa kuussa. Ja ollaan pärjätty, kaikki laskut saadaan maksettua ja ruokaa ostettua ja välillä välttämättömiä vaatehankintoja.
Tietenkin helpottaa, että aiemmilta lapsilta on jäänyt vaatetta, kenkää, rattaat, turvaistuimia jne. koska kaikki ne olen hyvänä pitänyt, ostanut kestävää laatutavaraa ja -vaatetta, ja säästänyt nyt kuopuksen käyttöön. Olemme säästäneet pitkän pennin. Ainostaan joitakin sukkahousuja ja bodyja on pitänyt hankkia.
Ruuassa säästämme, koska teen itse kotiruokaa. On aikaa vertailla hintoja, ja ostaa halvinta, ja esim. pakastaa tarjouslihaa. On aikaa tehdä halpoja laatikko ja pataruokia, jotka toisinaan vievät aikaa. Syömme paljon keittoruokia ja kasvissoseita, on terveellistä ja hyvää ja vähäkalorista!
Laskeskelin juuri, että kun palaan töihin saan helposti säästöön 500 e, kun nytkin elämme ihan ok (vaikkakin tarkka saa olla) vaikka 1000 e on vähemmän tuloja. Siis tietenkin kun palaan töihin pitää ostaa vähän työvaatetta, käydä kampaajalla säännöllisesti, ja maksaa työmatkakulut ja tarhamaksu kuopuksesta. Mutta kyllä pitäisi se 500 e siltikin helposti jäädä säästöön! Mielummin ostelen vaikka kerran, pari vuodessa uusia huonekaluja, tai matkustamme talvella kaukomaille säästöillä, kuin että laittaisin sen joka kuukausi uusiin lastenvaatteisiin, minun vaatteisiin, meikkeihin, lehtiin, syömisiin, leffaan jne. Oikein odotan, että alan saada palkkatuloa, josta voin laittaa sivuun rahaa, jota voin ostella sitten sitä mitä oikeasti haluan, eli sisustaa kotia ja matkustella.
No onneks olkoon. En edes tienaa nettona tuota kuukaudessa, ja silti maksan laskut, laitat ja elätän itseni ja 2 lasta yksinhuoltajana.... Ja mistään en ole jäänyt paitsi.
Ihanaa - mäkin haluaisin!
Mulla on esim. pakastin täynnä kaikenlaisia ruokia ja esim. joskus hankittuja pakastevihanneksia, joita ei ole tullut käytettyä. Vastikään tajusin, etteivät jauhotkaan säily ikuisuutta, mulla on niitäkin joka lähtöön. On loistava idea syödä kodin varastoista välillä eikä aina vain herkutella.
mä aion ketjun luettani alkaa kuluttaa enemmän. mä kun en ole koskaan tuhlannut mihinkään turhaan. kiitos, lähdenkin tästä shoppailemaan!
Hieno ap!
Tuota voisi itsekin koittaa yhä enenevissä määrin. En ole kyllä nytkään mikään suurkuluttaja, mutta ainahan sitä voisi vielä hieman enemmän miettiä, mihin niitä rahoja tunkee. Tuon yhden kirjoittajan vaatehamstrauksen olen myös huomannut ja lopetin sen muutama vuosi sitten. Minullakin tuli helposti osteltua lapsille vaatteita (erityisesti alennusmyynneistä). Kun lapsemme kuitenkin saavat paljon vaatteita myös tutuilta ja sukulaisilta, alkoi tuntua, ettei kaikkia ehdi edes pitää. Nykyään pyrin ostamaan vain, kun on tarvetta. Olenkin huomannut, että ulkovaatteet ja kengät ovat niitä, joita joutuu ostamaan... sisävaatteet saadaan hyvin pitkälti käytettyinä.
Mutta hieman tämän ketjun aihetta liipaten kerronkin omasta (tältä palstalta kopioidusta) jutusta, jonka olen todennyt nyt todella toimivaksi. Eli joku täällä jo tammikuussa kirjoitteli, että oli tehnyt uudenvuoden lupauksen kaappien/laatikoiden siivoamisesta. Itse päätin ryhtyä samaan. Idea on se, että joka viikko pitää siivota ainakin yksi kaappi tai laatikko. Nyt on maaliskuu alkanut ja minulla on siivottuna kaikki keittiön kaapit, oman makuhuoneen kaapit ja lipaston laatikot sekä yhden lasten huoneen kaapit. Vielä olisi jäljellä kaksi lastenhuonetta, eteinen ja kodinhoitohuone.
Olen huomannut, että tuo lupaus yhdestä kaapista/laatikosta on helppo pitää, eikä se tunnu raskaalta toteuttaa. Usein olen yhden kaapin siivottua siivonnut vielä pari muutakin. Olen siis käynyt läpi tavarat (heittänyt huonot pois, laittanut ehjät mutta tarpeettomat kirppikselle) ja pyyhkinyt hyllyt. Vaikka olen luonteeltani muutenkin melko minimalisti (eli laitan usein tavaroita kirppikselle enkä haali turhaa kamaa), olen silti saanut melkoisen saaliin käyttämättömiä tavaroita, joista osa tosiaan on lentänyt roskiin ja osa saa uuden elämän, jonkun toisen kotona. Aivan mahtava ollut huomata, miten helposti saa kaapit siisteiksi ja järjesykseen, tilaa tulee lisää ja rahaakin hieman noista kirppismyynneistä. Suosittelen!
Mulla vähän samanlainen homma kuin aloituksessa. Tosin itse havahduin tähän "piilokulutukseen" koska olen yt-neuvotteluissa ja näyttää melko varmalta, että kenkää tulee. Halusin siis jo etukäteen totutella mahdollisiin pieneviin tuloihin ja testata, miten vähällä pärjää. Samoihin aikoihin havahduin siihen, että pakastin on tosiaan täynnä ruokaa, jota ei muistakaan ja vaatekaapit suorastaan pursuavat. Ihan tolkuton yhtälö. Aikaisemminkin säästin joka palkasta tietyn osan, mutta nyt säästöön on jäänyt melkein tuplasti se summa. Eikä mistään oikeasti tarpeellisesta ole tarvinnut luopua. Olen vain yksinkertaisesti yrittänyt keksiä muuta tekemistä kuin kaupoissa kiertämisen. Kun ei mene paikkoihin, joissa tarvitsisi käyttää rahaa, jäävät heräteostokset tekemättä. Sama homma toimii ruokaostosten suhteen. Käymällä kaupassa vain kerran viikossa jää yllättävän monta päähänpistoa ostamatta.
On muuten ihan herättävää käydä joskus kaupassa noin, että nostaa käteistä sen summan mikä saa mennä ja maksaa sillä. Joutuu koko ajan laskemaan mitä voi ottaa ja tulee hinnat selvästi tutummiksi.
Olen ollut 11 vuotta kotona, lapsia nyt viisi. Mies alkuun opiskeli jokusen vuoden, sitten ollut töissä (ei iso palkka). Olen tottunut siihen, että olen tarkka ja hoidan jämptisti kodin raha-asiat. Teen itse ruoat ja leivon paljon. Aikuiset ostaa vähän vaatteita, lapsille kunnon varusteet, joita toki kierrätän pienemmille. Reissataan kotimaassa pari kertaa vuodessa muutaman yön lomia. Ei käydä ravintoloissa, ehkä kerran vuodessa leffassa. Puhelinlaskut on pieniä. Laskut maksettu aina ajallaan, asuntolainaa lyhennetään sujuvaa tahtia. Töihin olen menossa 1½ vuoden päästä. Hyvin ollaan pärjätty, ei koeta että oltais jääty jostain paitsi, vaikka ihan kaikkea (turhaa?) ei saadakaan. Ei osteta uusimpia pelikonsoleita (on pleikka kakkonen), ei käydä ulkona syömässä (tällä porukalla siitä on rentoutus kaukana :), ei ajeta uudella autolla (tila-autolla kuitenkin) jne. Kesällä ollaan menossa 2 viikon reissuun ulkomaille, joka raha on säästetty etukäteen muutenkin pienistä tuloista. Mutta ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot! Se on totta. Pääpointtini on kuitenkin, että kun menen töihin, tulemme saamaan kuussa noin 700 euroa enemmän nettorahaa. Ei paljon periaatteessa, mutta kun näinkin rahamme riittävät, niin tuosta varmaan noin 500 e kk saisi säästettyä. Se kaikki kyllä laitetaan matkailuun! Luin jostain, että vanhempia ihmisiä kaduttaa eniten elämässään se, ettei tullut nuorempana enemmän matkusteltua. Minä en halua kuulua siihen porukkaan :)
Hienoa! Olen tehnyt samaa vuoden alusta, mutta ihan noin vähällä en ole pärjännyt.