asperger-ja down-väännön taustaa
Täällä väitin joskus ajat sitten että joku on sanonut antavansa downin hoitaa vauvaa, mutta ei aspergerin. Nyt selvisi minulle se, että turhaan kiukkusin ja vänkäsin asiasta, koska tuo henkilö sanoi netissä, että hänen mielestään down on paljon parempi, empaattisempi jne kuin tavis ja että down on taviksiakin edellä. Hän ei antas edes n.s terveiden kirjoissakaan olevan hoitaa kenenkään muun vauvaa kuin sellaista vauvaa jonka se tavis on ite synnyttänyt ja sanoo, että Down-henkilö voi hoitaa jonkun toisen ihmisen vauvaa, vieraankin ihmisen vauvaa, kunhan ensin hoitaa yhdessä vauvan äidin kanssa ja sitten pari tuntia yksinkin, jopa vastasyntynyttäkin kuulemma yksin. Mutta n.s taviksen yhtään sen enempää kuin aspergerinkaan ei antas hoitaa kuin omaa vauvaa jos taviksella tai aspergerilla on oma vauva. Tuo henkilö on tehnyt kehitysvammaisten parissa töitä ja puhui myönteiseen sävyyn downeista miten ne on ihania ihmisiä yms mutta muita diagnooseja omaavista puhui kielteisempään sävyyn, samoin myös taviksiin suhtautui kielteisesti. Down vaan oli hyvä tyyppi ja luotettava, muut, tavikset, varmaan jopa tekin olisitte hänen silmissään halpaa makkaraa tai kuonaa.
Minulle ei ole kukaan omainen tai läheinen sanonut etten saisi hoitaa vauvaa, ei myöskään lääkärit, hoitajar, terapeutti, kaverit eikä kukaan muukaan, se yksi ihminen vain ja sen yhden ihmisen juttujen perusteella täällä vauhkosin.
Jos teillekin joku sanos että te ootte surkeita lastenhoitajia mutta down on parempi kuin te, niin kyllä veikkaan että teilläkin tulis viha, raivo ja inho ja halu morkata downeja. vai oletteko niin jaloja ja empaattisia sydämeltänne ettei se teitä yhtään suututtaisi vaan nöyrästi hyväksyisitte tilanteen?
Minusta tuon ihmisen ei olis pitäny nostaa downeja jalustalle vaan puhua kaikista ihmisistä hyvää ja etsiä jotakin hyvää kaikista, ei pelkästään downeista. downeissa on kyllä hyvää se että on ystävällinen kaikille mutta on muitakin hyviä puolia ihmisissä ja kaikissa on jotakin hyvää.
Kommentit (8)
Mä tunnistan sut yhdeltä toiselta palstalta. Mun kaikki myötätunto on sun puolella, mutta oikeasti, juuri siksi sanon että anna nyt hyvä ihminen jo olla!
Sulla on aika rajoittunut elämänpiiri ja on ihan ymmärrettävää, että siksi joku yksittäinen ihminen huolimattomasti sanottuine sanomisineen saa sun maailmassasi kohtuuttoman suuren sijan, mutta se ON ihan kohtuuton. Kyseessä on kuitenkin yksittäinen ihminen, ja vielä joltain nettipalstalta - ei mikään yleinen tai asiantuntijamielipide. Lisäksi kyseessä on tämän ihmisen kokonaisuudesta irrotettu lausahdus - tuskinpa kukaan oikeasti tarkoittaa että jollain tietyllä tavalla kehitysvammaiset ihmiset olisivat aina parempia lapsenhoitajia kuin kukaan muu. Todennäköisesti olet tajunnut senkin lausahduksen ihan väärin - sinun on myönnettävä, että oman älyllisen vammasi takia se on ihan mahdollista ja jopa jossain määrin todennäköistä.
Anna olla jo. Keskity itseesi. Minä siltä toiselta palstalta tiedän, että sinulla on myös mielenterveyspuolen ongelmia, ja siksi korostaisin edelleen, että keskity itseesi ja anna muiden ihmisten sanomisten ja tekemisten olla. Puuhaile mitä kivaa keksitkään vauvojen kanssa ja ilman ja anna tämän jo olla!
En antaisi H:n, enkä downin hoitaa lasta.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 07:49"]En antaisi H:n, enkä downin hoitaa lasta.
[/quote]
Kun vähän tuntuu, että tämä on taistelu H vs. downit lastenhoito.
Kerran sanottiin, että down olisi parempi hoitamaan lapsia, kuin minä...
T. Helsingin tyttö
Minä itse ajattelen että downit on ihmisiä siinä kuin muutkin ja kohtelen niitä samoin kuin muitakin, en yhtään nosta jalustalle enkä anna niille eri oikeuksia kuin muille. En pidä niitä esim parempina kuin taviksia. Ja jos vauvanhoidosta on kyse niin paras vauvanhoitaja on tavallinen, minua vanhempi naishenkilö, jolla on ollut omia lapsiakin ja joka on hoitoalan ammattilainen. sellaisen ottaisin vauvalle lapsenvahdiksi. joko sellaisen tai sitten oman äitini. en muita.