Mitä teette talvisin vapaa-ajalla
Turhaudun, kun ulkona ei pääse tekemään mitään. Ei istutuksia, kasvinen hoitoa, ei kalastusta, ei marjastusta. Koko pitkä talvi pitää vain kököttää sisällä. Mitä sisäll voisi tehdä?
Kommentit (10)
No, ei kyllä tarvitse kököttää sisällä. Mä teen talvisin vapaa-ajallani sitä samaa kuin kesälläkin, eli hevostelen. Sää ei ole siinä este.
Käyn pilkillä ja metästän. Hiihtämässäkin tulee käytyä.
Samaa kuin muinakin vuodenaikoina, aivan sama onko ulkona -30 vai +30. Sängyssä makaan ja katson telkkaa.
Tulee väkisinkin mieleen se vanha vitsi, kun lappalaisukolta kysyttiin mitä tekee siellä korvessa kesäisin, kun on yötön yö jne. "Mhe akan kans naimha ja kalastamha." Ja entäs sitten talvisin kun on kylmää ja pimeää? "Mhe vähemmä kalastamha."
Omiin harrasteisiin tuo pakkanen ei juuri vaikuta, enneminkin valon puute keskitalvella. Jos on kiva keli menen ulkoilemaan tai tekemään polttopuita, lopun ajan olen sisällä ja luen vaikka kirjaa.
- Käyn lenkillä, eikä talvi ole sille mikään este! Ei tosiaan tarvitse eikä kannata kököttää sisällä! Nastalenkkarit on ihan mahtavat. Jos hinta hirvittää, käytettyjäkin löytää netistä melko halvalla.
- Käyn salilla ja kahvakuulatunneilla sekä kehonhuoltotunneilla. Kävelen sinne niillä nastalenkkareilla. Matkalla kuuntelen äänikirjaa bluetooth-kuulokkeilla.
- Käyn hiihtämässä silloin kun on hiihtokeli.
- Pelaan lasten kanssa Afrikan tähteä, Muuttuvaa labyrinttia, Menolippua ja korttipelejä. Shanghai on tämän hetken suosikki, siinä menee aika kauan.
- Laitan ruokaa ja leivon. Teen oikeastaan kaikki ruoat alusta asti itse.
- Luen kirjoja iltaisin. Vuodessa luen 100-200 kirjaa.
Telkkaria en katso ja netissä käyn päivällä kerran-pari esimerkiksi näin kahvitauolla. Mutta tämä ei olekaan sitä varsinaista vapaa-aikaa.
Käyn hiihtämässä. Luen paljon kirjoja. Teen käsitöitä.
Talvella harrastetaan talven liikuntalajeja eli tänä talvena on hiihdetty, lasketeltu koko perheen kanssa. Käyn kävelylenkillä ystävän kanssa, harradtan ryhmäliikuntaa kahdesti viikossa. Uimassa en ole käynyt tänä talvena, aiemmin kyllä. Katsotaan iltaisin tv:tä, pelataan kauta- ja korttipelejä, luen lapsille kirjoja, luen itse paljon, leivon silloin tällöin, käydään leffassa, kaupungilla kahvilla, ostoksilla, kirjastossa, luonnonpuistossa, tehdään lumitöitä pienellä pihalla, leikitään lasten kanssa ulkona. Lasten kaverit ovat meillä usein. Kiteytettynä eletään tavallista arkea. Hiihtolomalla olimme lomareisssulla.
Nythän talvi onkin jo väistymässä. Illat ovat valoisia ja on koko ajan tunne, että pitäisi tehdä jotain järkevää, kun päivä pitenee. Kun lumet lähtee alkaa pyöräilykausi ja pallopelit, leikkipuistot ja kävelylenkit ja ryhmäliikunta sisätiloissa loppuu toukukuussa.
Neulon paitsi kyllä mä ulkoilenkin paljon, kierrän luontopolkuja yms.