Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähiomaisen kuolema ja työ

Vierailija
04.03.2013 |

Menetin läheiseni juuri. Kuolemaa edelsi pitkä ja raskas sairausaika, joka on ollut tosi uuvuttava kun olen yrittänyt tukea vieressä. Nyt hänen poismenonsa jälkeen on aivan tyhjä olo ja töihin meno pelottaa, koska olen ihmissuhdetyössä ja joudun olemaan siellä se vahva osapuoli.

Jäin tänään kotiin, mutta en tiedä pitäisikö hakea sairauslomaa vai mennä vain töihin ja jatkaa elämää. Tosin pakko hoitaa hautajaisjärjestelyjä yms. joten ei tämä prosessi vielä ole ohi. Suru ja ikävä vain painaa ja kyyneleet on koko ajan lähellä.

Miten tällaisissa tapauksiaa yleensä menetellään. Saako sairauslomaa ja kuinka pitkäksi aikaa?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2013 klo 14:27"]

Pitäisi lukea ihan työehtosopimuksessa tämä asia. Jokainen on oikeutettu saamaan sairaslomaa jos läheinen ihminen kuolee. Kuulemma ihan lakisääteinen juttu. En ole ikinä kuullut, mutta muutama viikko takaperin tästä luin.

Mutta riipuu kuinka läheinen ihminen ap kyseessä.

[/quote]

Palkattomaan lomaan on oikeutettu, ei palkalliseen.

Vierailija
22/30 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaupungin työntekijät (tai ainakin meidän hallintokuntamme) saavat viikon verran palkallista lomaa hautajaisten järjestämiseen, jos kuollut on vanhempi/lapsi/puoliso. Tämän saa siis yksi omainen, ei koko perhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa.

Tiedän useamman, jotka ovat olleet sairauslomalla viikon-pari. En tiedä, maksaako työnantaja välttämättä palkkaa tuolta ajalta, mutta pois saa joka tapauksessa olla. Tiedän myös, että työnantaja on ehdottanut, että antaa palkatonta vapaata (ei vaatinut mitään sairauslomatodistusta) viikon-pari. Ensimmäisen viikon-parin aikana on joka tapauksessa läheisillä valtava määrä työtä hautajaisjärjestelyjen yms asioiden kanssa. Vaikka työ voi ollakin hyvä lääke suruun, niin ne ensimmäiset viikot voivat olla niin tunnepitoisia, että ei ihmissuhdetyöstä tule mitään.

Vierailija
24/30 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin osanotto ap. Olen ollut täsmälleen samassa tilanteessa.

Mitaleja ei tulla jakamaan sen perusteella kuinka reipas olet. Sinun ei tarvitse käydä hautaamassa veljeäsi ruokatunnilla. Itse en ollut aluksi lainkaan työkykyinen; valvoin 40h putkeen. Sitten hain unilääkkeet, lopuksi sairaslomaa. Sairaslomaa oli kai vajaa 2 viikkoa. Kuvailin kyllä lääkärille miten pihalla olin. Nukahtamislääkkeistä pääsin melko pian hautajaisten jälkeen.

En jälkeen menin töihin. Ei ollut hyvä idea. En voinut keskittyä. Siinä vaiheessa otin kaikki mahdolliset lomarahavapaat ja lomat ja lähdin kotiin. Vuodenaika toki helpotti tilannetta. En voi väittää itkeneeni koko kesää naama turvoksissa, mutta 2kk poissaolo teki todella hyvää. Sai keskittyä omaan perheeseen, vanhempien ja vainajan perheen tukemiseen.

voimia! Joillekin työ on hyvää lääkettä, minulle loma oli ehdoton. 

Vierailija
25/30 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 jatkaa. En tiedä mitä sairaslomatodistuksessa luki, todennäköisesti unettomuusongelma ainakin. Ei kiinnostanut saanko palkkaa, mutta sain kyllä täyden palkan. Omalla kohdainädddd maksumies olen joka tapauksessa minä. Projektin rahat kun loppuu niin uutta ei tule. Eli jos olen saikulla niin työtä ei tee kukaan muu.

Vierailija
26/30 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle, joka kerroit hoitavasi puhelimitse asiat työpäivän aikana: en minä ainakaan voi työpäivän aikana puhua omia puheluitani kuin ehkä hyvin lyhyesti, esim. varata lääkäriajan. Työpäivän aikana on on yksi 12 min. kahvitauko (ihan työehtosopimuksessa!). Ruokailu tapahtuu yhdessä "asiakkaiden" kanssa; sisältyy työhön.

Jotakin vapaata on siis saatava; minun tapauksessani vuosilomaa.

Uskon kyllä, että suurimmalla osalla työterveyslääkäreistä on taitoa katsoa ihmisen tilannetta ja toimia sen mukaan. Esim.lapsen menettäminen on niin traumaattinen tapahtuma, etten usko kenenkään pystyvän ajattelemaan työtä siinä vaiheessa. Olisi kohtuutonta olla antamatta palkallista sairauslomaa.

Jos ihminen on muussakin tilanteessa uupunut ja esim.kärsii unettomuudesta ja sen seurauksena on kyvytön työhönsä, saa sairauslomaa-miksei sitten tällaisesta syystä joitakin päiviä?

Vierailija
27/30 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa on siinäkin, jos menettää vanhemman, jonka poismenoon on varautunut ja sopeutunut, tai vaikka nuoren sisaruksen, joka kuolee yllättäen. Kenenkään tunteita en vähättele, mutta alkushokki voi olla jossain tapauksessa suurempi.

Vierailija
28/30 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies sai kaksi viikkoa sairauslomaa vauvan kuoltua. Todistuksessa luki "äkillinen stressireaktio", ja ihan palkallisena tuli.

Vierailija
29/30 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ollaan aika tiukkoja sairasloman palkallisuudessa. Eli voit saada lomaa sen verran kuin lääkäri myöntää, että se ei välttämättä ole palkallista. Mikä on Sinun diagnoosisi, jos omainen on kuollut. Esim. äkillisen stressireaktion takia palkallista sairaslomaa meillä voi saada kolme päivää.

Vierailija
30/30 |
04.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ollaan aika tiukkoja sairasloman palkallisuudessa. Eli voit saada lomaa sen verran kuin lääkäri myöntää, että se ei välttämättä ole palkallista. Mikä on Sinun diagnoosisi, jos omainen on kuollut. Esim. äkillisen stressireaktion takia palkallista sairaslomaa meillä voi saada kolme päivää.