Millainen olo teillä on natriumglutamaatin syömisen jälkeen?
Olen työpaikkalounaan jälkeen jotenkin hyydyksissä ja mahassa kiertää. Nyt vasta tajusin, että arominvahvenne voisi olla syynä. Millaisia oireita teille tulee?
Kommentit (22)
Mulle tulee todella rajut oireet. Kuume nousee noin 38 C asteeseen, ripulia, voimakasta pahoinvointia, oksentamista, voimakasta kipua alaselässä ja alavatsassa. Sekavuutta, kognitiivisia häiriöitä, maa keinuu jalkojen alla, kylmä hiki, pyörryttää. Muutaman kerran olen ajatellut, että nyt lähtee henki. Ensiavussa useita kertoja, ennen kuin hoksattiin, että olin ennen tätä syönyt esim ravintolassa valmistettua liharuoka-annosta.
Kohtaukset olivat rajuja, mutta paljon pahempaa on ollut se, että kohtausten jälkeen olen ollut pari kuukauttakin täysin voimaton, en jaksa kävellä, lihasvoimat ovat poissa.
Nykyisin en uskalla syödä ravintolassa kuin kalaruokia, sienistä olen myös saanut oireita, mutta en tomaatista. Kaikkein pahimmat kohtaukset kuitenkin ovat tulleet ravintolassa tai suurkeittiössä valmistettujen liharuokien jälkeen.
Vältän myös kaikkia muita mausteita paitsi suolaa.
Tuon limaisuuden kurkussa tunnustan myös, sitä pidettiin pitkään refluksin oireena. Samaan aikaan kuin limaisuutta esintyy kurkussa, kieltä ja suuta polttelee, samoin poskionteloita, vaikka mitään flunssaa ei ole.
glutamaatti on yhtä ihmeellinen ja "luonnoton" aine kuin vaikkapa suola.
Tietysti jos sitä ylen määrin syö tulee jotain oireita kuten liiasta suolankäytöstäkin.