Onko ihminen eläin, miksi/miksi ei?
Pidetään keskustelu asiallisena.
Onko mielestäsi ihminen eläin? Mikä erottaa ihmisen eläimestä? Vapaa keskustelu myös toivottua.
Kommentit (12)
Kyllä on. Ihan samalla lailla mekin ollaan sidottu säännölliseen syömiseen, juomiseen, nukkumiseen yms kuin muut "alemmat" eläimet. Ja jos enemmän asiaa tutkii, ihmisetkin toimii yllättävän paljon vaistojensa varassa (moni pelkää pimeää, vaikka sille on harvoin järkevää syytä) ja toisaalta eläimet pystyy moneen asiaan jota on ennen pidetty vain ihmisen ominaisuutena (esim. siat, harakat ja norsut tunnistaa itsensä peilistä)
Ihminen on kädellisten lahkoon kuuluva nisäkäs. Eli on eläin.
Ihmisen geenit eroaa yllättävän vähän joidenkin eläinten geeneistä, joten joo ollaan eläimiä, tosin joissain asioissa erilaisia joten meitä sanotaan ihmisiksi eikä yleensä eläimiksi. Mietityttää sekin että ollaanko me edes niinkään erilaisia kuin eläimet mitä kuvitellaan, vai onko kyse siitä että me emme kunnolla ymmärrä muita eläimiä, heidän kieltään tai tiedä sitä mitä he ajattelevat? Tietävätkö eläimet sen että joku päivä he kuolevat, että kaikki kuolee? Osaavatko he ajatella sitä että jälkeläisille pitää opettaa kaikki mitä he itse ovat elämässään oppineet?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen geenit eroaa yllättävän vähän joidenkin eläinten geeneistä, joten joo ollaan eläimiä, tosin joissain asioissa erilaisia joten meitä sanotaan ihmisiksi eikä yleensä eläimiksi. Mietityttää sekin että ollaanko me edes niinkään erilaisia kuin eläimet mitä kuvitellaan, vai onko kyse siitä että me emme kunnolla ymmärrä muita eläimiä, heidän kieltään tai tiedä sitä mitä he ajattelevat? Tietävätkö eläimet sen että joku päivä he kuolevat, että kaikki kuolee? Osaavatko he ajatella sitä että jälkeläisille pitää opettaa kaikki mitä he itse ovat elämässään oppineet?
Me osataan joitain asioita, muut eläimet osaa toisia. Monet muut eläimet sekä luonnonkansat osaavat ennakoida luonnonkatastrofeja. Monet eläimet, esim. hevoset, ovat monesti parempia lukemaan ihmisten tunnetiloja kuin ihmiset keskimäärin.
Tämä on vähän samanlainen juttu kuin, että vaikkapa tomaattia ja kurkkua pidetään vihanneksina, vaikka ne ovat kasvitieteellisessä mielessä hedelmiä. Ihminen kuuluu ilman muuta eläinkuntaan biologisessa mielessä, mutta asian filosofisen puolen vuoksi vastasin tällä kertaa "jokin muu", vaikka se loogisesti ajatellen on aivan väärä vastaus. Olen kuitenkin filosofisella päällä ja jatkan, että loogisia kömmähdyksiähän on meillä muitakin, joten menköön samaans syntisäkkiin. Kuten sanonta "aurinko nousee", vaikka kaikki tietävät, että maapallon pyöriessä meidän sijaintipaikkamme siinä vain kääntyy kohti auringon puolta. Meillä on myös tapana puhua tyyliin "ihmiset ja eläimet", vaikka pitäisi sanoa "ihmiset ja muut eläimet".
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on kädellisten lahkoon kuuluva nisäkäs. Eli on eläin.
Aivan. Ihminen on biologinen olento, älykäs kädellinen nisäkäs, jonka on onnistunut nousta yhden planeetalla ravintoketjun huipulle. Kulttuurievoluutio on vielä vahvistanut ihmisen asemaa niin että jokaisen sukupolven ei tarvitse aloittaa alusta vaikkapa metsästäjänä ja keräilijänä, vaan tietoa ja taitoja säilyy ja sitä siirretään eteenpäin sukupolvelta toiselle. Ihmisellä kuten muillakin eläimillä on käytettävissä tasan yksi elämä toisin kuin tietokonepeleissä tai uskonnoissa kuvitellaan.
Mikä erottaa ihmiset eläimistä--> välimeri.
Tyhmä kysymys. Tietysti on. Niin ihmismäistä nostaa oma laji jalustalle ja kuvitella sen olevan jotain ylempää kuin mitä oikeasti on, eli eläinlaji.
Ilman käsiä me ei oltaisi delfiineitä kummosempia.
Monet eläimet, esim. hevoset, ovat monesti parempia lukemaan ihmisten tunnetiloja kuin ihmiset keskimäärin.
-myös koirat on tosi hyviä lukemaan ihmisen tunnetiloja. :D esim jos oon ahdistunu/stressaantunu, koirakin on, jos oon surullinen, koira huomaa sen ja hakeutuu läheisyyteen. :D jos oon ilonen, koira on ilonen ja haluaa leikkiä.
Eläimet on ihmisiä