Neuvokaa miten toimia tällaisessa työpaikan ongelmassa? (liittyy osaamattomuuteeni)
Olen korkeasti koulutettu, mutta minut on palkattu työhön, jossa en osaa kaikkea. Tai siis koko ajan tulee eteen uusia työtehtäviä, jotka pitäisi jotenkin saada haltuun, mutta oma koulutus ei antanut niihin eväitä. No ongelma on nyt se, että meidän työnantaja (pomot) on kauhean tarkkoja siitä, että minnekään eikä kellekään ikinä paljastu, että meillä ei tiedettäisi tai osattaisi kaikkea. Eli pomojen mielestä en voi soittaa talon ulkopuolisille tahoille ja kysyä sieltä neuvoa, miten joku uusi juttu pitäisi tehdä. Talon sisältä taas ei löydy ketään, joka hoitaisi minun kanssa samoja tehtäviä, eli neuvoja ei saa omalta väeltä, pomokin on eri alan ihminen. Koulutuksiin minua ei päästetä kun ne kuulemma maksaa liikaa eikä firmalla ole rahaa. Vaan jotenkin minun pitäisi selvittää miten tietyt jutut hoidetaan tai tiettyjä ohjelmistoja käytetään jne ilman, että paljastan siinä kellekään kuka olen tai missä olen töissä. Asiakkaille ei saa koskaan sanoa, että ei tiedä, aina pitää sanoa, että "en pysty tähän heti vastaamaan, mutta selvitän ja palaan viimeistään huomisaamuna vastauksen kanssa asiaan". Vaikka ei olisi aavistustakaan mistä sen vastauksen nyt sitten saa itse tietoonsa. Pomoille pahin asia on jos firman kasvot menetetään sillä, että joku meistä ei tiedä jotain ja joutuu kysymään sitä muualta.
Kommentit (25)
Mikä ala on sellainen, että nimenomaan maisterikoulutus takaa osaamisen? Yleensähän koulutus antaa ns.eväät, mutta osaaminen hankitaan juurikin työtehtävissä. En oikein keksi ko.alaa. Lääkärikoulutus tai ehkä OTM olisi tällainen, mutta eivät kuulune tähän? Tuskin olet opettajakaan, ja siinäkin pärjäisi esim. sijaisena ilman juuri maisterikoulutusta.
Itse katson usein netistä tai sitten facebook -kavereista löytyy yleensä joku, jolta voi kysyä. Omat verkostot, jotka ovat tarpeeksi läheisiä, etteivät kerro asiasta eteenpäin. Harvoissa maisterikoulutuksissa käytännönjuttuja opetellaan; siellä annetaan valmiudet etsiä tietoa itse ja oppimaan.
Olisi vähän helpompi neuvoa, jos kertoisit mikä ala ja minkätyyppiset ongelmat on kyseessä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap kuitenkin siis tiedät alalta ihmisiä, joilta voisit kysyä ja jotka osaisivat neuvoa, niin ota vaikka LinkedInin kautta ihan yksityisesti yhteyttä tällaiseen ihmiseen ja kysy, ryhtyisikö hän mentoriksesi. Tapaisitte alkuun esim. kerran tai kahdesti kuussa niin, että tarjoat vaikka illallisen tai lounaan ja muuten sopisitte, että voisit vaikka sähköpostilla kysellä neuvoja. Puhutte asioista tietysti yleisellä tasolla eli esim. Miten toimitaan jos tällaisessa lupa-asiassa pitää olla yhteydessä tähän viranomaiseen? Mitä asioita pitäisi tietää tai olla valmiina? Eli et tietenkään puhu yrityksestäsi, sen toiminnasta ja spesifeistä asiakastapauksista, vaan yleisistä toimintaperiaatteista alalla. Yrityksen asiakassuhteet ja kaikki niihin liittyvä on tietysti yrityssalaisuuden piirissä, eikä sen paremmin tuöantajasi kuin asiakaskaan halua, että niitä asioita ulkopuoliselle levittelet. Ehkä tämä pelko on tuon pomojen kiellon taustallakin eli pelkäävät, että puhut yrityksen sisäisiä, salattavia asiakasasioita ulkopuolisille?
Käsittämättömän tyhmä idea. Kilpailijan pyytäminen "mentoriksi" on tässä tilanteessa viimeinen asia, joka kannattaa tehdä.
Mistä sinä tuon kilpailija tempaisit? Esim. viranomaispuolelta löytyy monilla aloilla puolueetonta asiantuntemusta. Samoin, jos kyse on alan ohjelmistoista ja järjestelmistä, sen puolen ihminen osannee neuvoa. Myös alan opettajia, eläkkeelle jääneitä asiantuntijoita tai tutkijoita voi hyödyntää. Et taidat tajuta näistä asioista mitään, mutta koit pakottavaa tarvetta besserwisseröidä. Lienet miespuolinen insinööri?
Eli nykyinen työnantaja kehoittaa pitämään tiedon osaamattomuudesta talon sisällä.
Nyt pitäisi vai "alan ihmisiä" eli käytännössä viranomaista tai kilpailijaa pyytää työnantajan selän takana mentoriksi osaamattomuuden vuoksi?
Tällöinhän tieto osaamattomuudesta leviää varmasti.
En tiedä kuka ei "näistä asioista" mitään tajua.
Mistä sinä tuon kilpailija tempaisit? Esim. viranomaispuolelta löytyy monilla aloilla puolueetonta asiantuntemusta. Samoin, jos kyse on alan ohjelmistoista ja järjestelmistä, sen puolen ihminen osannee neuvoa. Myös alan opettajia, eläkkeelle jääneitä asiantuntijoita tai tutkijoita voi hyödyntää. Et taidat tajuta näistä asioista mitään, mutta koit pakottavaa tarvetta besserwisseröidä. Lienet miespuolinen insinööri?