Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

B12 vitamiinin puutos (sekasyöjä)

Vierailija
06.03.2019 |

Sain viime viikolla tietää, että kärsin B12 vitamiinin puutoksesta ja sitä täytyy nyt piikittää kerran kuukaudessa 5kk ajan. Syön ihan normaalisti lihaa ja kasviksia jne. Onko muilla kokemuksia tästä? Mistä on johtunut teidän puutoksenne? Tämähän on yleinen ongelma kasvissyöjillä ja vanhuksilla, mutta kumpikaan näistä ei päde minuun. Tämä selittää valtavan jokapäiväisen väsymykseni ja toivon, että tällä hoidolla nyt saan enemmän energiaa!

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllisesti purkista otamme B12

Vierailija
42/57 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tietoa mistä johtuu. Pillereitä vedetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yleinen vaiva myös alkoholisteilla.

Googlailet gombon ruokavalioon, joka tukee imeytymistä.

Mut voi sieltä joku sairaus joskus löytyä.

Vierailija
44/57 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen B12-vitamiinia sai maaperän mukana. Nyt kun ruoka on prosessoitua, pestyä ja elämä hygienisempää voi käydä noin. Itse ostan luomujuureksia, ne voi käyttää ne kuorineen ja liikaa kuuraamatta (pesaisen toki).

ei vitamiineja ole maaperässä. suoliston pakteerit tuottaa vitamiinit.

maaperässä ei vitamiineja ole.

Vierailija
45/57 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sen huomaa , siis sen muutoksen parempaan? Kerro jotain ihan perus arjessa näkyviä esimerkkejä? Luulen että minulla on puute, ja vaikka välillä syön pillereitä niin luulen että niissä on vähän varsinaista vaikuttavaa vitamiinia.

Ne pillerit ei vaikuta paljon mitenkään.

Itse sain todella pahan puutoksen, jossa oli jo hermovauriota, noin kymmenen vuoden veganismilla, ja söin koko ajan b12 lisää.

Sen muutoksen huomaa heti sen pistoksen jälkeen, siitä tulee todella hyvä rento olo, aivot alkaa toimia, eli ei enää aivosumua, masennus lähtee, väsymys lähtee, aloitekyvyttömyys lähtee, se muutos on tode

"Kauan tuollanen yksi ampulli kestää? 3 piikitys kertaa? Lihakseen laitetaan ilmeisesti?"

Ei missään nimessä lihakseen, jos et ole terveydenhoidon koulutusta saanut, eli et tiedä mihin kohtaan mitäkin lihasta voi pistää. Vaarana että osuu hermoon ja seuraukset on pitkäaikaiset. 

Ihonalaiskudokseen pistää maallikot. Eli rasvakudokseen. 

Vierailija
46/57 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lievä munuaisten vajaatoiminta ja johtuu siitä.

Vierailija
47/57 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaljaa paljon niin paranee, heh.

Tämä on ihmeellinen virhekäsitys, että oluessa olisi jotenkin paljon B-vitamiineja. Oikeasti alkoholi estää B-vitamiineja imeytymästä.

Kaihan voi juoda alkoholitonta olutta!

Vierailija
48/57 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12 vitamiinia saa kaupasta pillereinä. Ennen oli kallista kun sitä myytiin vain apteekissa, nyt halpaa.

Piikkinä tarvitaan vain jos on vakava vitamiinin imeytymishäiriö.

Vierailija
49/57 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että B12-lisä (erityisesti Neurobion Forte) auttaa, jos on jäänyt vyöruususta jälkikipuja.  Kokemusta on.  Olen miettinyt sitäkin, että voisiko B12 puutos joissain tapauksissa olla syynä siihen, että se vyöruusu ylipäätään tulee.  Ja joillain vieläpä monta kertaa.  Jopa puolen vuoden, vuoden välein.

50/57 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö, että B12-lisä (erityisesti Neurobion Forte) auttaa, jos on jäänyt vyöruususta jälkikipuja.  Kokemusta on.  Olen miettinyt sitäkin, että voisiko B12 puutos joissain tapauksissa olla syynä siihen, että se vyöruusu ylipäätään tulee.  Ja joillain vieläpä monta kertaa.  Jopa puolen vuoden, vuoden välein.

Rokotus vyöruusua vastaan on kallis mutta hintansa väärti. Sen väitetään myös pidentävän aikaa herpeksen (hsv1 ja hsv2) uusimiskertojen välillä niillä joilla tuo on kiusanaan.

M60

Vierailija
51/57 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Protonipumpun estäjät. Vanhuksillakin b12 puute johtuu siitä, että lääkäri määrää "mahansuojalääkkeenä" ne, tarvii tai ei. Ne on markkinoitu hyvin lääkäreille, määrävät mielellään. Monet syö myös kaljottelun aiheuttamaan närästykseen. Noiden lääkkeiden käyttöaika pitäisi olla lyhyt, esim. viikon kuuri, jos esim. mahakatarri.

Vierailija
52/57 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaljaa paljon niin paranee, heh.

Oli aikanaan muuten SUURI yllätys, kun luin että oluessa todellakin on B12-vitamiinia. Olin ihan WTF, miten se on mahdollista. Mutta näin siinä vain on. Googleta asia ennen kuin alapeukutat btw ;)

Mutta runsas alkoholin käyttö aiheuttaa puutosta. B12 -vitamiinin puutos on tosi yleistä alkoholisteilla.  Ja sillä kaljan kittaamisella on paljon muitakin haittoja. Eli typerä neuvo sulla.

Vierailija
53/57 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerrohan mitä eroa on juuri tuolla valmisteella verrattuna kaikkiin muihin? 

Vierailija
54/57 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilokaasun ongelmakäyttö aiheuttaa suoraan B12-puutosta. Alkoholin ongelmakäyttö aiheuttaa vakavia ongelmia B12-vitamiinin imeytymiselle.

Vierailija
55/57 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen B12-vitamiinia sai maaperän mukana. Nyt kun ruoka on prosessoitua, pestyä ja elämä hygienisempää voi käydä noin. Itse ostan luomujuureksia, ne voi käyttää ne kuorineen ja liikaa kuuraamatta (pesaisen toki).

ei vitamiineja ole maaperässä. suoliston pakteerit tuottaa vitamiinit.

maaperässä ei vitamiineja ole.

Kaikki suoliston mikrobiomiaa tukevat tuoat ovat siis hyvästä. Hyvinvoiva suolisto tuottaa mielihyvähuumeita aivan itsestään olen lukenut.

Vierailija
56/57 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet syö myös kaljottelun aiheuttamaan närästykseen. 

Nikotiini on myös toinen suora närästyksen laukaisija. Närästys aiheuttaa minulla lohkeavaa sitkeää kröhää kuin terassin kjeh kjeh krööh krööh-jengillä ilman juomistakin. Nikotiinin olen lopettanut närästyksen takia. Tykkään alkoholista mutta mikä tahansa alkoholikin aiheuttaa närästystä. Voisin tissutella päiviä putkeen närästyslääkkeiden avulla mutta en tee sitä koska olen lukenut liikaa alkoholinkäytön ja närästyslääkkeiden yhteisriskeistä kuten juuri tuo vitamiininpuutosjuttu. Närästyksellä on suora yhteys couperosa-ihoni pahentumiseenkin. Alkoholi aiheuttaa suoraan tulehdusta suolistoon ja tulehtunut suolisto aiheuttaa tutkitusti närästystä. Ja se kuivuminen mitä alkoholi aiheuttaa keholle. Keho sanoisi EI mutta lääkkeillä oireet voi piilottaa = vaarallista.

Vierailija
57/57 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaneilla B12-vitamiini puutos on Suomessa itseasiassa harvinainen koska he tietävät syödä ravintolisää ja muutoinkin käyvät terveystietoisina useammin rutiiniverikokeissa.

Sekaaneilta tällaiset puutokset jää helpommin huomaamatta kun verikokeissa ei käydä ja luotetaan siihen että saa tarpeeksi ravintoaineita siitä mitä ikinä syökään, koska puutostilat on ns. niiden muiden ongelma. Ikävä kyllä ne omat puutokset selviää vasta siinä vaiheessa kun on jo niin pitkälle sairas että on hakeutunut lekuriin.

B12-vitamiinia ei oikeastaan ole lihassa itsessään (muutoinhan ravintolisäkään ei voisi olla vegaanista jos sitä saisi vain lihasta) vaan kyseessä on maanperän bakteeri joka varastoituu vaikkapa sen naudan kehoon kun se syö ruohon mukana multaa. Nykyään ihmisen ruoaksi menevät eläimet elävät suurimman osan tai koko elämänsä suhteellisen luonnonbakteeri-vapaassa ympäristössä, syöden suhteellisen puhdasta rehua, joten jos B12-vitamiinia ei lisätä rehuun tai itse lihatuotteeseen, jää se ihmiseltäkin saamatta. En silti suosittele syömään maa-ainesta B12-vitamiinin toivossa koska siinä tulisi syöneeksi myös ja pääasiassa kaikenlaista ihmiselle haitallistakin. Ravintolisä on turvallinen keino taata oma B12-vitamiinin saanti jos siinä on ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme