B12 vitamiinin puutos (sekasyöjä)
Sain viime viikolla tietää, että kärsin B12 vitamiinin puutoksesta ja sitä täytyy nyt piikittää kerran kuukaudessa 5kk ajan. Syön ihan normaalisti lihaa ja kasviksia jne. Onko muilla kokemuksia tästä? Mistä on johtunut teidän puutoksenne? Tämähän on yleinen ongelma kasvissyöjillä ja vanhuksilla, mutta kumpikaan näistä ei päde minuun. Tämä selittää valtavan jokapäiväisen väsymykseni ja toivon, että tällä hoidolla nyt saan enemmän energiaa!
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sen huomaa , siis sen muutoksen parempaan? Kerro jotain ihan perus arjessa näkyviä esimerkkejä? Luulen että minulla on puute, ja vaikka välillä syön pillereitä niin luulen että niissä on vähän varsinaista vaikuttavaa vitamiinia.
Ne pillerit ei vaikuta paljon mitenkään.
Itse sain todella pahan puutoksen, jossa oli jo hermovauriota, noin kymmenen vuoden veganismilla, ja söin koko ajan b12 lisää.
Sen muutoksen huomaa heti sen pistoksen jälkeen, siitä tulee todella hyvä rento olo, aivot alkaa toimia, eli ei enää aivosumua, masennus lähtee, väsymys lähtee, aloitekyvyttömyys lähtee, se muutos on todella iso, jos on puutos. Se on niin kuin siirtyisi mustavalkoisesta maailmasta värikkääseen.
Kannattaa vaan varautua syömään ja paljon sen pistoksen jälkeen, siitä tulee erittäin kova nälkä.
Vaikuttaa ne, mutta menee muutama kuukausi ennen kuin auttaa kunnolla. Muistan alku aikoina kun aloitin käyttämään miten tuli heti energinen olo kun laittoi b12 vitamiinin kielen alle. Olen käyttänyt muutaman vuoden nyt. Jos lopetan niin tulee todella väsynyt olo. Tottakai pistoksella olisi parempi, mutta tuskin noita annetaan helposti kun ei tässä maassa hetero mies saa mitään.
Melkein kaikki täällä tilaa saksasta itse niitä ampulleja ja pistää itse.
Täältä on melko turhaa yrittää hakea apua tuohon (ja moneen muuhunkaan vaivaan).
Itselläni tosiaan tuli erittäin vakava puutos, vaikka söin koko ajan b12 lisää.
Mistä voi tilata?
Nämä tekee sitä metyylimuotoista pyydettäessä-
Ja joka paikasta nettiapteekeista saa saksasta tänne esim. sitä cyanocobalamiinia pistoksina.
esim. https://www.versandapo.de/vitamin-b12-hevert-forte-injekt-ampullen-20x2…
Kauan tuollanen yksi ampulli kestää? 3 piikitys kertaa? Lihakseen laitetaan ilmeisesti?
Yksi ampulli on yksi pistos, ja se pistetään rasvakudokseen, eli on todella helppoa pistää. Se voi kirvellä, mutta muuten siinä ei ole mitään epämiellyttävää.
Youtube on täynnä videoita, joista voi katsoa miten se pistetään, b12 shot sanoilla löytyy-
Kiitos avustasi :)
Mulla on B12 alarajoilla ja syy on ilmeisesti krooninen gastriitti, joka löydettiin vatsalaukun tähystyksen yhteydessä. En tietenkään saa pistoksia ja eipä noista pillereistä paljoa taida imeytyä sen gastriitin takia. Maha myös vähän ärtyy niistä tabuista. Taidan minäkin tutkia tuota netistä tilaamista.
Vierailija kirjoitti:
Kaljaa paljon niin paranee, heh.
Tämä on ihmeellinen virhekäsitys, että oluessa olisi jotenkin paljon B-vitamiineja. Oikeasti alkoholi estää B-vitamiineja imeytymästä.
Jahas, olemmeko saamassa jo nyt uuden ferritiinin? Markkinamiehet ja huuhaagurut täällä jo ainakin näköjään puoskarointiohjeitaan siihen tahtiin kauppaavat, että ilmeisesti seuraava markkinarako on keksitty.
kannattaa tuo asia kyllä korjata jos on vielä korjattavissa.
itse sain tietää minu b12 vitskun puutoksesta täältä https://aitoterveys.fi/b12-vitamiini-puutos-kokemuksia
B12-vitamiinia saa vain eläinkunnasta. Oluessa on muita B-vitamiineja mutta ei B12-vitamiinia.
Itsellä havaittiin B9-vitamiinin (folaatti) puutos kun hemoglobiini oli alhaalla, Söin siihen pari kk foolihappotabletteja ja arvot korjaantuivat.
Folaatti ja B12-vitamiini ovat toisistaan riippuvaisia . B12-vitamiini on tärkeä folaatin aineenvaihdunnalle ja imeytymiselle.
B12-vitamiinin puutos voi aiheuttaa folaatin puutosta . B12-vitamiinin puute voi heikentää folaatin imeytymistä ja aineenvaihduntaa, mikä voi johtaa folaatin puutokseen.
B9-vitamiinin (folaatin) runsas saanti voi peittää B12-vitamiinin puutoksen oireita . Anemia oireilee samoilla tavoilla kuin B12-vitamiinin puutos (esim. väsymys, kalpeus). Folaattilisä voi parantaa anemian oireita, mutta ei korjaa B12-vitamiinin puutosta, joka voi aiheuttaa hermostovaurioita.
Vierailija kirjoitti:
B12-vitamiinia saa vain eläinkunnasta. Oluessa on muita B-vitamiineja mutta ei B12-vitamiinia.
Oluen kirkastamiseen käytetään eläinkunnan tuotteita. Siksipä harva olut on vegaanista. Ei siinä tarpeeksi kuitenkaan B12 ole, mutta muuten vaan tiedoksi.
B-12vit saa vain eläinperäisistä raaka-aineista.
B-injektio pistetään lihakseen, pakaralihakseen ,olkavarteen.
Perniöösianemia on B-12vit . puutossairaus,joka kuuluu suomen tautiperimään.
Vaatii elinikäisen pistoshoidon terveydenhoidosta. Voi tulla on vaikka 30v. Tablettimuoto ei vatsan kautta imeydy.
Diaknosointi on terveydenhoidossa välttämätön elämälle.
Vanhuusiän /vegaanien puutos korjaantuu suunkautta.
Ei ole yleinen kasvissyöjillä. Se on pelkkä OLETUS koska ko vitamiinia ei saa kasvikunnan tuotteista. Olen vegaani /käytän harvoin maitotuotteita, eikä koskaan ole ollut vitamiininpuutoksia. Niitä on mitattu monet kerrat kymmenien vuosien aikana, koska lääkärit on halunneet.
Ihan vaan tiedoksi että KERMAJUUSTOSSA on B-12 VITAMIINIA .
Yleisin syy väsymykseen on verensokeri ja kilpirauhanen. Kuin naisilla rauta. Mutta diapetes esiaste on väsymys. Ja C - vitamiinia ilman ei rauta imeydy eikä muukaan. Omena ja appelsiini on C- vihaa kuin öljyssä on muita. Viinirypäleessä on rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yleinen kasvissyöjillä. Se on pelkkä OLETUS koska ko vitamiinia ei saa kasvikunnan tuotteista. Olen vegaani /käytän harvoin maitotuotteita, eikä koskaan ole ollut vitamiininpuutoksia. Niitä on mitattu monet kerrat kymmenien vuosien aikana, koska lääkärit on halunneet.
Mistä saisit välttämätöntä b-12vit. kun sitä saa vain eläinperäisistä tuotteista? Puutos näkyy vasta muutaman vuoden kuluttua, koska sisäelin varastoi sitä.
Vegaanista putoaa hampaat kalsiumin puutteesta . Valkuaisen puute. Kalkin. Esimerkiksi munissa on rautaa hyvin paljon kuin pinaatista saa sitä. Mutta myös kalsiumia. Juustossa on kalsiumia ja hyvä juomavesi on terveys ykkönen. Ihmiset jotka syö paljon kalaa heillä on terveet hampaat. ( Eikä karkkia). Kalassa on D vitamiinit myös kalsiumia. Vilnassa on kaikessa Viljassa maan päällä on monia tärkeitä vitamiineja kuin hedelmissä. Espanjassa on aurinkoa läpi vuoden ja vesi ei jäädy. Aina voi kalastaa. Aina on hedelmiä. Aina on auringon D ja A vitamiinit. Ole siis auringossa . Suojaa pää palamisesta mutta ole auringon lämmössä.
Miksi pistoksina? Eikös näitä saa vitamiinilisissä ihan tabletteinakin?
Osta paketti lehmän maitoa ja voita ja kermajuusto kuin viiniä valkoista. Viinirypäleitä. Kunnon leipä. Ja omenoita.
Te jotka ootte suomalaisia . Älkää syökö ikinä raakaa kalaa edes lohta siikaa. Pysy terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imeytymishäiriö? Keliakia?
Tätä keliakiaa en tullutkaan ajatelleeksi... Lueskelin nyt siitä tarkemmin ja se saattaisi olla kelpo selitys. Mulla on myös ollut suolisto-ongelmia ja päänahan ongelmia. Kiitos!
Liian vähän kalsiumia, liikaa fosfaattia. Tulos: elimistö ottaa kalsiumia luista ja siirtää sen verisuonten seinämiin ja hiuspohjaan.
Olut on tosi hyvä "vitamiinilisä", siinä on myös paljon koliinia, joka on tärkeä ravintoaine.
Melkein kaikki urheilijat tietää juoda olutta palautukseen.