Onko kukaan muu yhtä radikaali kuin minä?
Ajattelen kuinka kalliiksi elinkautisvankit tulee.Miksi Suomessa ei alettaisi telottaa uudestaan ihmisiä.Esim pedofiilit ja monia ihmisiä murhanneet pois juokostamme..myrkkyruiskulla.Ei tarttisi muiden kustantaa vankien elämää.
Kommentit (40)
Parasta on kun joku pääsee vankilasta "hyvän käytöksen takia". Siis mitä sekin on??
Siitä minäkin olen samaa mieltä että tuomioiden tulisi olla edes suhteessa teon paheksuttavuuteen. Nykytuomiot tuntuvat sanovan: Mitä sitten jos vähän toista yrittää tappaa? Ai piti vankina, kidutti ja raiskasi? Siinäkö kaikki?
Ja mitäs tuosta kun vähän toista murhailee.
Rikollisuudelle ei ole järkevää vastausta yhteiskunnan puolesta, se on kyllä täysi totuus.
t. 10 & 16
Onpahan yksi joukosta pois vastaus oli tähän tarkoitettu
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 23:14"]
Minä olen ap:n kanssa samoilla linjoilla.
Kuoleman tuomio taparikollisille/pedofiileille
Siperia opettaa/työleiri ja ruoskaa
ennenkaikkea " SILMÄ SILMÄSTÄ HAMMAS HAMPAASTA"
sais jo saatana tuo rikollisten paapominen loppua!!!!!!!!!!!!!!!
HÄ?
[/quote]
Oletko sä ikinä kuullut sanontaa "silmä silmästä tekee meistä kaikista sokeita"?
Siinä piilee viisaus.
Mun mielestä esimerkiksi Breivikin olisi saanut viedä suoraan teloitukseen. Tässä tapauksessa syyllinen oli varma.
Miksi useita (kymmeniä) ihmisiä tappanut ihminen on oikeutettu elämään? Saa ruokaa, yösijan ja viihdykettä. Miksi siitä maksetaan tuhansia, satoja tuhansia tai miljoonia yhteiskunnan toimesta?
Jos pitää valita että pistetäänkö viisi miljoonaa euroa jonkun Breivikin elättämiseen vai jaetaanko se kaikille Suomen lastenkodeille tai lastensairaaloille niin ei kauaa tarvitse miettiä.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 23:20"]
Ja kyllähän muuten ehkäisisi rikollisuutta, jos tuomio olisi pahimmillaan kuolema.
Miettikääpä minkä kohtalon haluaisitte ihmiselle joka panisi teidän 5 vuotiaan hengiltä?
HÄ?
No onpahan yksi joukosta pois!
Kuin vaikeaa se on käsittää?
Taitaa sun ainokaises olla just se linnassa istuva pedofiili....
[/quote]
Luulet siis kuolemantuomiolla olevan ehkäisevä vaikutus murhiin? Ihminen tappaa joko suunnitellusti (ei usko jäävänsä kiinni), kompulsiivisesti (ei välitä kiinnijäännistä) tai spontaanisti (ei ajattele kiinni jäämistä). Missä siis ehkäisevä vaikutus?
[/quote]
[/quote]
Siis tähän tarkoitettu
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 00:00"]
HÄ?
[/quote]
Oletko sä ikinä kuullut sanontaa "silmä silmästä tekee meistä kaikista sokeita"?
Siinä piilee viisaus.
no ootpa viisas...
[/quote]
Heh, näköjään liian vaikeaa ajatuksenjuoksua näille hitaammille yksilöille... :D
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 00:05"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 00:00"]
HÄ?
[/quote]
Siinä piilee viisaus.
no ootpa viisas...
[/quote]
[/quote]
En kannattaisi kuolemantuomiota, mutta siinä olen samaa mieltä että vangit tulevat yhteiskunnalle kohtuuttoman kalliiksi.
En ymmärrä "ihmisoikeuksiin" vetoamista siinä, että vangin täytyy saada ilmainen asunto, ruoka ja vaatteet ja vielä palkkaakin päälle. Vangin pitäisi voida vain omalla työllään ansaita mukavuuksia, esim. työtä tekemällä voisi ostaa/vuokrata television tms.
Sairaat ja vajaakuntoiset sitten asia erikseen, mutta siihen tarvittaisiin sitten lääkärin todistus työkyvyttömyydestä ihan kuin muillakin. Vankien pitäisi myös korvata osa vankila-aikansa kustannuksista valtiolle, mieluiten työtä tekemällä sillä valtavien velkojen kasaantuminen ei tietenkään sekään olisi järkevää tulevaisuutta ajatellen.
Samalla olisi sitten yhteiskunnalla varaa pidentää tuomioita kun niistä ei olisi niin kovaa rahallista taakkaa. Vankien pitäisi siis tehdä jollain lailla tuottavaa työtä, esim. valmistaa tavaroita tai muuten käyttää omaa ammattitaitoaan hyväksi ansaitakseen oikeasti rahaa muulta kuin valtiolta itseltään.
no jos joku päättää mennä katolle ja ompua hirvikiväärillä ihmisiä vatsaan aiheuttaakseen maksimaalista tuskaa ja hidasta kuolemaa niin mielestäni tällaisten tekojen tekijät ovat menettäneet ihmisarvon. ei pitäisi olla kenellekkää vaikeaa antaa kuoleman tuomiota tällaiselle ihmiselle. ensin 12 v eristystä ja sitten teloitus, omaisetkin kokisivat että tekijää on rangaistu. uhreja ja heidän omaisiaan pitäisi ajatella eikä tekijää jä hänen asioitaan. tekijä teki oman valintansa, häntä ei kiinnostanut kuinka poliisinaisen käy kun hän ampui tätä hirvikiväärillä vatsaan.
vankiloissa pitäisi mielestäni antaa vain vettä ja leipää,ei mitään erikoisruokia ja juhlaruokia. Muutenkin kaikki etuudet minimiin.
Minä olen käräjätuomari ja voin sanoa, että ap:n esittämä ajatus ei ole radikaali vaan absurdi.
Suomesta saati muualta Euroopasta ei koskaan löytyisi tuomaria, joka kuolemantuomion antaisi. Ei se olisi edes juridisesti mahdollista Euroopassa.
Ylipäänsä kuolemanrangaistus vain raaistaa yhteiskuntaa entisestään.
Ja ap: antaisitko sinä sen myrkkyruiskeen?
En kannata alkuperäistä ideaa ollenkaan. Paluu keskiajalle - ei kiitos.
Sen sijaan olen samaa mieltä, kuin jotkut tässä ketjussa siitä, että vangeilla on Suomessa aivan naurettavan hyvät olot. Pehmoiset sängyt, opiskelumahdollisuudet ja televisiot. Monen köyhemmistä oloista lähtöisin olevan ihmisen mielestä olosuhteet ovat suorastaan ruhtinaalliset.
Kaikki paapominen sikseen: vangit töihin (vankilassa) ja tuottamaan. Kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen voisi olla pieni ulkoilu- ja urheilutauko ja sitten pitäisi palata selliin, joka voisi olla neljän hengen kerrossänkykoppi. Kirjoja voisi lukea, mutta mitään ylimääräistä viihdettä, kuten televisio, ei tarvitsisi tarjota. Ruoka voisi olla halvinta mahdollista, keittoja ja leipää, juomaksi vettä.
Vankilaan joutuu, jos on tehnyt rikoksen. Se on rangaistuslaitos, ei hotelli!
Jokseenkin meidän on ajateltava vankilaa myös kuntouttavana laitoksena. Ei ole mitään mieltä laittaa vankeja kärsimään älyttömän pitkiä tuomioita tai eristää heitä muusta yhteiskunnasta eväämällä kaikki oikeudet tai ahtaa paljon vankeja samaan selliin. Tämä kaikki vain sopeuttaa ihmistä pois normaalista yhteiskunnasta kohti vankilan ja vankien omaa kulttuuria. Kun vanki vapautuu, on meidän kaikkien etujen mukaista, että vanki ei ole syrjäytynyt normaalista yhteiskunnasta. Toki tv:n voisi ottaa pois ja työtä olisi tehtävä, mutta mihinkään keskiaikaiseen vankilajärjestelmään en usko.
MItä tulee kuolemantuomioon, tutkitusti se ei vaikuta mitenkään siihen kuinka paljon vakavia henkirikoksia tapahtuu. Ihminen, joka syyllistyy henkirikokseen, ei sen hetkisessä mielentilassaan ajattele joutuuko teloitetuksi vai ei. Etenkin Suomessa tyypillinen henkirikos on tutun ryyppäyskaverin tappaminen kivassa nosteessa. Päinvastoin, kuolemantuomio kertoo yhteiskunnan kovista arvoista ja niissä siksi myös henkirikoksia tapahtuu keskimääräistä enemmän.
Kaiken kaikkiaan on yllättävän vaikeaa tietää mikä olisi sopiva vankeusrangaistuksen kesto ja tapa, jolla se toteutetaan. Vankeus on tietyllä tapaa aina kosto _yhteiskuntaa_ vastaan tehdystä rikoksesta ja sen tarkoitus on osoittaa muille, mitä seuraa jos rikkoo lakia. Toisaalta tarkoitus on, että vankilasta vapauduttuaan, vanki kykenee omaksumaan normaalin kansalaisen roolin.
Niinhän se on, että USA-tyylinen kuolemantuomio on merkittävästi kalliimpi kuin se, että pidetään lopun ikänsä vankilassa. Tätä seikkaa ovat jotkut käyttäneet jopa puolustuksena jotteivat saisi kuolemantuomiota.
Mitähän ne vangit tekisi työkseen, kun Suomessa on muutenkin 300000 työtöntä? Oletko aivan idiootti?
Onko työ sinulle rangaistus? Opetatko saman lapsillesi? Hieno elämä heillä odotettavissa.
No ne vangit voi vaikka kuorita perunoita hemmetti! Eiköhän niille ihan varmasti töitä löydy. Osaa ne vaikka siivota laitosta ja löytyy sieltä ammattimiehiä moneen hommaan. Siitä vaan 10-12h päivässä työtä palkatta vähän nälässä niin johan alkaa oleen rangaistusta eri tavalla kuin nykyään.
Suomessa raiskaat ja tapat jonkun ja istut muutaman vuoden vankilassa telkkaria tuijotellen ja syöden. Pääsevät aivan liian helpolla.
Minusta myös vangeille pitäisi keksiä työtä, vaikka älytöntäkin, 8 tunniksi joka päivä. Sehän on jopa kuntouttavaa ja moni vankilassa istuva ei ole ikänään tehnyt säännöllistä työtä.
Tuli muuten mieleeni Ihmisten puolueen Teittisen viisaus: "juujuu kyllä silmä silmästä ja hammas hampaasta tekee sokean ja hampaattoman yhteiskunnan, mutta on se prkl parempi kuin nykyinen munaton yhteiskunta!" Nih.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 09:34"]
Minä olen käräjätuomari ja voin sanoa, että ap:n esittämä ajatus ei ole radikaali vaan absurdi.
Suomesta saati muualta Euroopasta ei koskaan löytyisi tuomaria, joka kuolemantuomion antaisi. Ei se olisi edes juridisesti mahdollista Euroopassa.
Ylipäänsä kuolemanrangaistus vain raaistaa yhteiskuntaa entisestään.
Ja ap: antaisitko sinä sen myrkkyruiskeen?
[/quote]
kyllä ollaan menty keskiajalta taaksepäin, tulisin mielelläni pyöveliksi jos kyseessä on tällainen silmitön ampuminen ihmismassaan esim. kuolussa, kadulla tai ostoskeskuksessa, vangin tulisi kuitenkin kärsiä ensin eristyksessä 10-20 vuotta, mieletäni lakia pitää muuttaa. nyt on paapottu ihan tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 23:20"]
Ja kyllähän muuten ehkäisisi rikollisuutta, jos tuomio olisi pahimmillaan kuolema.
Miettikääpä minkä kohtalon haluaisitte ihmiselle joka panisi teidän 5 vuotiaan hengiltä?
HÄ?
No onpahan yksi joukosta pois!
Kuin vaikeaa se on käsittää?
Taitaa sun ainokaises olla just se linnassa istuva pedofiili....
[/quote]
Luulet siis kuolemantuomiolla olevan ehkäisevä vaikutus murhiin? Ihminen tappaa joko suunnitellusti (ei usko jäävänsä kiinni), kompulsiivisesti (ei välitä kiinnijäännistä) tai spontaanisti (ei ajattele kiinni jäämistä). Missä siis ehkäisevä vaikutus?
[/quote]