Mistä eri syistä päädyit etä-äidiksi?
Minä en ole eronnut (vielä), mutta asia on tapetilla ja mietin tilannetta. Huolehdin kaiken lapsiin liittyvän arjessa, ja ilman muuta ajattelin, että lapset muuttavat minun kanssani pienempään rivariin ja saavat pidennettyjen viikonloppujen aikana oleskella isän luona meidän entisessä omakotitalossamme. Välimatkaa on noin 3 km.
Fakta kuitekin on, että pojat viihtyvät isänsä kanssa, viettävät mieluummin aikaa hänen kanssaan, koska isä on rento ja hauska, minä äitinä se tiukkapipo, joka vahtii, että d-vitamiinit syödään ajallaan ja vaatteet ovat ehjät ja puhtaat. Tajusin eräänä päivänä, että eronneena olen vielä entistä enemmän tämä tylsä arkiäiti ja isästä tulee se mahtava lomaisä, jonka luokse lapset kaipaavat ja haluavat, mitä enemmän kasvavat ja osaavat ilmaista tahtoaan.
Olen alkanutkin miettiä tilannetta toisinpäin. Me molemmat vanhemmat olemme sitä mieltä, että lasten parasta on nähdä meitä kumpaakin mahdollisimman paljon. Olemme nyt puhuneet, että isä hoitaa kahtena iltana viikossa lasten harrastusrumban ja lisäksi joka toinen viikko to-su on isäaikaa. Ehkä olisi paljon järkevämpää, että minä hoitaisin kaksi iltaa viikossa lapset harrastuksiin ja joka toinen viikko olisin se mahtava hoplop-äiti. Toki nautin suunnattomasti lasten jokailtaisesta iltasatuilusta enkä oikein tiedä, haluanko luopua näistä arjen ihanista hetkistä, mutta toisaalta tuntuu niin loputtoman väärältä olla aina se, jonka on hoidettava neuvolat, lääkärit, vanhempainillat, vaatteet, ruoat, harrastuksiin ilmoittautumiset, maksut, lääkkeet jne. Tajusin tänään, kun menimme koko perhe luistelemaan, etten ole osallistunut tällaiseen pitkiin aikoihin, kun aina olen jäänyt kotiin siivoamaan, leipomaan, tekemään ruokaa, käymään kaupassa jne.
Miten siis te etä-äidit olette selviytyneet kaipaamisesta? Entä muiden syyllistämisestä? Onko sellaista vielä? Tuntuu, että olen ihan huono äiti, jos luovun lapsistani siksi, että haluaisin vaihteeksi olla se hauska vanhempi.
Kommentit (5)
Minäkin pelkään tuota ulkopuolisten syyllistämistä.
Meillä molemmat vanhemmat ovat temperamenttisia, mutta mies ei stressaa arjen sujuvuudesta, joten siltä osin lapsilla olisi leppoisampaa hänen kanssaan. Minä haluan aina pitää tiettyä tasoa ruoissa, vaatteissa, kodin siisteydessä jne. joten aikamoista suorittamista se arki olisi minun kanssani.
Toisaalta voisin kuvitella, että lapset viihtyisivät luonani siksi, että on myös tuttuja rutiineja (esim. iltasadut), säännöllinen rytmi jne. Mies ei oikein osaa katsoa kelloa.
Äkkiseltään tuntuu kuin minun luonani olisi arjen sujumisen kannalta helpompaa, mutta lapset eivät ole tarkkoja noista asioista vaan enemmän viihtyvät spontaanimmassa ympäristössä.
Ap
Meillä lapset olivat sen ikäisiä (16v ja 14v) että saivat itse sanoa mitä toivoivat. Teimme sitten ratkaisun sen mukaan. Ei ollut mikään yllätys että teinipojat halusivat mielummin asua isällään. Käytännössä päivittäin näemme kun asumme noin 500 metrin päässä toisistamme.
Se stressi saattaa vähetä jo sillä että mies hoitaa ipanat vaikka 40-prosenttisesti.
Itse en tosin ole etä-äiti, mutta mulla on todella paljon pinna löystynyt asumuserosta johtuen kun isän hoitaessa lasta saan olla oikeasti vapaalla ja juuri siten kuin minua sattuu huvittamaan.
Voihan ne velvollisuudet jakaa muutenkin kuin niin, että vain toinen hoitaa kaiken ja toinen kuorii marjat päältä. Etänhän sen on sitten helpompi käydä vanhempainilloissa, kun lähi hoitaa lapset, ja maksut etä voi hoitaa samantien elareista. Muutkin on sovittavissa, jos väleissä pysytään.
En millään voisi olla lapselleni etä-äiti. "Puoliaikaäiti" niinkin. Nyt olen pakon sanelemana totaaliyksinhuoltaja.
Mä mietin että mikä on lapsille parasta ja tein sen mukaan päätöksen. Mulla on huomattavasti lyhyempi pinna kuin exällä. Lapset sai pitää vanhan talon ja tutun ympäristön. Yllättävän vähän ulkopuolisten syyllistämistä tullut. Pelkäsin pahempaa.