Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä avuksi painonpudotukseen??

Epätoivoinen
06.03.2019 |

Toivon asiallisia vastauksia ja olen erittäin kiitollinen pienestäkin avusta.
Olen tottunut olemaan koko ikäni aikalailla normaalipainossa (25v), pidän urheilusta ja olen ollut erittäin timmissä kunnossa normi ruualla + kuntosalia 2-3 krt viikossa ja aerobista jonkun verran. Viime kesän jälkeen aiempi stressi purkautui ja väsyin täysin, urheilu jäi aikalailla ja herkuttelin liikaa. Painoa 10 kiloa ylimääräistä. Tein muutoksia jo pari kuukautta sitten, herkuttelut viikonloppuun (ei silloinkaan mitään mättöpäiviä), aloitin säännöllisen lenkkeilyn ja aloitinpa käymään pyöräilemässäkin. Ei edes kiloa ole vähemmän. Tällä hetkellä olen aloittanut punttiksen uudelleen, ei vaikutusta ainakaan vielä.
Vika täytyy olla syömisissä mutta onko tämä muka todella liikaa, eli:

Aamupala n.klo 7.00: (tyypillisin aamupala) Kaksi kauraleipää, jossa voita/kasvismargariinia, 1-2 juustoviipaletta(10%), kalkkunaleikettä kaksi kpl:tta, kurkkusiivuja, 1 keitetty kananmuna tai joskus harvemmin paistettu (n.2 munaa).
Lisäksi joku hedelmä, yleensä kiiwi tai mandariini tai verigreippiä. Myös 1-2 kuppia kahvia, jossa kahvimaitoa + sitruunavettä (itse puristettua).

Lounas n.11-12 aikoihin
Ateriamallin mukainen:puolet kasviksia tai vihanneksia, toisella puolella kauhallinen tai kaksi perunaa/pastaa/riisiä (yleensä täysjyvä tuotteita) ja lihaa siitä toinen puoli vaihtelevasti, aika monipuolisesti kalaa (monta kertaa viikossa), kanaa ja myös punaista lihaa. Lisäksi ehkä joku rieska, sämpylä (ei jokapäivä) ja joku hedelmä/rahka/kiisseli jälkkäri.

Päivällinen: lautasmallin mukainen kuten lounaskin, mutta ei reilu annos eikä lisätankkauksia. Ei jälkkäriä.

Iltapala: Vaihtelevasti, mutta yleensä esim 1 kauraleipä jossa samat täytteet kuin aamulla mutta ei välttämättä kananmunaa vaan esim tonnikalaa muutama teelusikka, tai vaihtoehtoisesti kaksi näkkäriä noilla täytteillä. Aktiivisempana päivänä 2 kauraleipää. Ja hedelmä jokatapauksessa mukaan. Joskus muutamia ruokalusikallisia rahkaa.

Välipalat: 1-2 välipalaa päivän mukaan, eli tuleeko jossain välissä nälkä. Silloin välipala on yleensä esim 1 mandariini + 5-10 naturel cashewpähkinää.

Herkuttelupäivä on sit pe/la, jolloin esim puolikas suklaalevy + puolikas karkkipussi. Ei aamusta iltaan mättöä missään nimessä. Alkoholia harvakseltaan ehkä 1 krt kuussa, limppareita korkeintaan 1 kpl vknloppuna jos sitäkään. Ruokajuomana aina vesi tai sitruunavesi, ei mehua juuri koskaan.

Ei ole lääkitystä, en ole synnyttänyt, en ole ollut kitudiietillä... en koe oloani edes erityisen stressaantuneeksi. Arkisin nukun noin 7h ja viikonloppuna 9h. Onko ruokavaliossani sitten todella liikaa kaloreita vai mistä tämä kiikastaa??
Edelliskesän mekot kinnaa pahasti, että ei ole mistään liika lihaksikkuudesta todellakaan kyse.

Kiitos tuhannesti jos joku haluaa auttaa!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile nyt ensin jättää välipalat pois ja jokaviikkoinen "herkkujen" syönti.  Vältä myös kaikkea keinotekoisesti "kevyttä" ja syö ruoka aitona tavarana, tämä auttaa myös makeanhimoon.

Muista myös, että itse kokeilemalla pääset parhaaseen tulokseen, ulkopuolinen ei pysty antamaan sellaista ohjetta, joka pätisi juuri sinuun. Ehdotuksia kyllä voi antaa.

Vierailija
2/4 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lataa esim. ilmainen FatSecret-sovellus ja listaa sinne kaikki syömiset ja juomiset vähintään viikon ajan, niin näet, paljonko viikossa kaloreita todellisuudessa tulee. Samalla näet, paljonko ravinnostasi saat kuituja, rasvaa, proteiinia jne. eli onko balanssissa. Sovellus laskee myös tietojesi pohjalta sinulle sopivan kalorimäärän. Mukavaa kevättä ja tsemppiä painonpudotusprojektiisi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun vastasit :)

Ehkä tosiaan täytyy jättää jokaviikkoinen (viikonloppuinen) herkuttelu, ainakin siksi aikaa että näen onko sillä vaikutusta. Olen vain ajatellut että maltillinen herkuttelu vknloppuna ei voi pilata kokonaan mut täytyy kokeilla! Välipaloja en nyt kovin usein popsi, mut vois koettaa olla vielä tarkempi, ellei veny ateriaväli aivan liian pitkäksi.

Vierailija
4/4 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset myös toiselle vastaajalle :)

Tuo kirjausjuttu on hyvä idea, ainakin tulee tarkkaa tietoa. Itse en niin välittäisi kaloritarkalleen niitä laskea, mut täytynee alkaa, kun ei tää perussäännöllinen/tasapainonen ruokavalio ole itsessään vaikuttanu laihtumiseen edes kilon vertaa.