Vedän joka päivä töiden jälkeen viinipullon - mites tän sais poikki??
Eipä oikein löydy sanoja ton otsikon jälkeen. Pakko kai tunnustaa. Alkoholisti, sinkku ja 33v. Kukaan ei tiedä töissä.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa viikon verran saikkua että opit nukkumaan ja olemaan ilman alkoholia.
Sit hommaat jotain muita rentoutumiskeinoja.
Harrasta liikuntaa, lue kirjoja, kokkaa, tee käsitöitä, katsele leffoja jne.
Miksi sä juot?Se menee kyllä niin päin, että sen viikon aikana sitä vasta tissutteleekin, kun ei ole edes aikaista aamuherätystä painamassa mieltä.
t. toinen tissuttelija
Olen aina luullut että tissuttelijat juo vaan vähän. Pullo muutamassa illan tunnissa ei mielestäni ole tissuttelua vaan ihan ryyppäämistä.
Joo, ei tietenkään mitään saikkua, mihin sitä tuossa tilanteessa tarvittaisiin?
Itse olen vuosia sitten ollut hieman samanlaisessa tilanteessa, joskaan en juonut noin paljon eli en aivan joka ilta. Pääsin liiasta juomisesta eroon vähitellen, pakottamalla itseni aluksi pitämään yhä pidempiä juomattomia jaksoja ja keksimään mitä tahansa ohjelmaa tai tekemistä, jonka parissa ei ollut mahdollista juoda. Aluksi oli tylsää ja vaikeaa, mutta lopulta raittius alkoi venyä viikoiksi ja olo parantua.
Ajatella, tällä palstalla on viisaampia ihmisiä kuin päihdelääketieteen asiantuntijoissa! Senkun jätät ostamatta, senkun jätät ottamatta, hanki muuta tekemistä jne.
Ei olisi ikinä tullut mieleenkään kokeilla noita vaihtoehtoja, elleivät tämän palstan älyköt olisi niitä ehdottaneet!
(Suomeksi: vastaajilla ei ilmeisesti ole pienintäkään käsitystä siitä, mistä kemiallisissa riippuvuuksissa on kysymys.)
Varmasti asiasta kertominen ammattiauttajalle olis ensimmäinen askel. Onneksi tilanne vielä ilmeisen hallinnassa, hoida homma kuntoon ennen kun työt lähtee alta jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinkkuudella mielestänne joku syy-yhteys juomiseen, kun asian mainitsette? Ajatteletteko että juominen olisi kontrollissa jos olisitte parisuhteessa?
Juominen on aina ollut kontrollissa parisuhteessa. Itse en ainakaan nauti juurikaan sinkkuudesta. Kyllä sanoisin että kohdallani ainakin yksinäisyys pahentaa juomista. Ja tietysti mahdollistaa sen.
-4
Ala harrastaa jotain sosiaalista. Liity sekakuoron, lähde tanssikurssille, ala vapaaehtoistyöntekijäksi. Ei tarvi synkistellä yksin kotona.
Kuinka pitkään ap:n alkoholin käyttö on kestänyt?
Et vaan juo sitä viinipulloa. Kyse on tahdonvoimasta.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin varmaan riskiryhmässä. Alko maistuu ja olen sinkku, joten nytkin olen tässä tirpaissut yhden skumppapullon appelsiinimehun kanssa illan ratoksi. Mä pyrin kuitenkin urheilemaan säännöllisesti ja välillä tavoitteellisestikin, joten aina kun on treenipäivä tiedossa, ei edellisenä päivänä tule juopoteltua kun darrapäivänä ei jaksa hikoilla.
Tuleeko sulla levoton, ahdistunut olo siellä kotona vai miksi ihmeessä sitä skumppaa piti sotkea siihen mehuun? Voisitko vaikka sen sijaan lähteä kävelylle tai katsoa kissa videoita?
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei tietenkään mitään saikkua, mihin sitä tuossa tilanteessa tarvittaisiin?
Itse olen vuosia sitten ollut hieman samanlaisessa tilanteessa, joskaan en juonut noin paljon eli en aivan joka ilta. Pääsin liiasta juomisesta eroon vähitellen, pakottamalla itseni aluksi pitämään yhä pidempiä juomattomia jaksoja ja keksimään mitä tahansa ohjelmaa tai tekemistä, jonka parissa ei ollut mahdollista juoda. Aluksi oli tylsää ja vaikeaa, mutta lopulta raittius alkoi venyä viikoiksi ja olo parantua.
Onnittelut! Hieno saavutus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä juot?
Toi saikku on kyllä vuosituhannen huonoin neuvo alkoholistille. Siis ylityöthän tuossa saattaisi pikemminkin auttaa, koska keskeisin on se aika työn lopun ja klo 21 välillä kun alkoholia myydään. Silloin tehdään se ratkaisu ostetaako alkoholia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, tällä palstalla on viisaampia ihmisiä kuin päihdelääketieteen asiantuntijoissa! Senkun jätät ostamatta, senkun jätät ottamatta, hanki muuta tekemistä jne.
Ei olisi ikinä tullut mieleenkään kokeilla noita vaihtoehtoja, elleivät tämän palstan älyköt olisi niitä ehdottaneet!
(Suomeksi: vastaajilla ei ilmeisesti ole pienintäkään käsitystä siitä, mistä kemiallisissa riippuvuuksissa on kysymys.)
Onko darra-äksy vai menkat alkamassa?
Ei täällä kukaan ole väittänyt olevansa päihdelääkäri. Oisko pitänyt kirjottaa resepti antabukselle tai revialle ja pyytää ensi viikolla uudestaan juttelemaan?
Oliko sulla jotain pätevää ratkaisua vai haluatko vaan aukoa päätäsi?
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä krapulassa?!
Eihän siitä viinipullosta mitään krapulaa tule kun on vähän tottunut. Jos esim 18:00 avaa pullon, palaa se alkoholi 0 promilleen unen aikana, eikä siinä mitään isompaa krapulaa tule etenkään jos juo vähän vettä ennen nukkumaanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi ikinä tullut mieleenkään kokeilla noita vaihtoehtoja tämän palstan älyköt olisi niitä ehdottaneet!
No kun siihen kerran tulet viisastelemaan, niin otan tästä kopin. Olen tuo joka on tirpaissut skumppapullon mimosana iltapalaksi. Aika usein se kemiallinen riippuvuus ei ole se "ensimmäinen" riippuvuus. Se kemiallinen riippuvuus kehittyy vasta ajan kanssa kun tietynlaista toimintatapaa on ylläpitänyt tietyn aikaa. Itsekin huomaan että kun elämässä on joku turhauttava ja tylsä vaihe paikallaan polkemisen vaihe, alan piristämään iltojani alkoholilla. Etenkin kun olen hieman tyytymätön elämääni, eikä mitään ole sille tehtävissä juuri nyt. Olen juopotellut elämässäni paljon enemmänkin joskus, mutta pääsin siitä kun sain elämääni tyydyttävää sisältöä, juopottelu unohtui. Nyt olen taas sellaisessa paikassa, että olen tyrhautunut ja ehkä jopa hieman masentunut. Valitettavasti en voi muuttaa elämääni ainakaan seuraavaan puoleen vuoteen, joten pitää yrittää keksiä jotain harhautusta mielelle. Siinä auttaa urheilu. Se ainakin estää juopottelemasta niin paljon, että kemiallinen riippuvuus pääsisi sytymään. Toki jos se on jo päässyt syntymään, niin katkolle, mars! Mutta aika moni ns. keikkuu rajalla aika pitkään ja pystyisi muuttamaan suunnan jämerällä ryhtiliikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti asiasta kertominen ammattiauttajalle olis ensimmäinen askel. Onneksi tilanne vielä ilmeisen hallinnassa, hoida homma kuntoon ennen kun työt lähtee alta jne...
Ei älä missään nimessä kerro lääkäreille mitään, ainakaan todellisia määriä. Näin etenkin julkisella puolella, koska kun sinut on leimattu alkoholistiksi, et saa kunnollista hoitoa mihinkään muuhunkaan vaivaan. Eri asia saako sitä hoitoa sitten muutenkaan, ellei satu onnenpotku ja hyvä oma lääkäri kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin varmaan riskiryhmässä. Alko maistuu ja olen sinkku, joten nytkin olen tässä tirpaissut yhden skumppapullon appelsiinimehun kanssa illan ratoksi. Mä pyrin kuitenkin urheilemaan säännöllisesti ja välillä tavoitteellisestikin, joten aina kun on treenipäivä tiedossa, ei edellisenä päivänä tule juopoteltua kun darrapäivänä ei jaksa hikoilla.
Tuleeko sulla levoton, ahdistunut olo siellä kotona vai miksi ihmeessä sitä skumppaa piti sotkea siihen mehuun? Voisitko vaikka sen sijaan lähteä kävelylle tai katsoa kissa videoita?
No ei. Pitää siivota kun viikonloppuna vieraita tulossa ja yritin saada virtaa tekemiseen skumpasta. Olen itse vähän kahden vaiheilla että olenko masentunut. Toisaalta en ole mitenkään negatiivinen tai harrasta itsetuhoisia ajatuksia tms., mutta en kyllä ole elämääni mitenkään tyytyväinenkään ja olen myös ollut aivan poikkeuksellisen flegmaattinen viimeiset 6kk. Pyrin kyllä muokkaamaan elämääni parempaan suuntaan, mutta valitettavasti siihen menee vielä kuukausia ennen kuin muutos on edes teoriassa mahdollinen. Eli pelaan jonkinlaista väsytyspeliä ajan kanssa ja tässä tilassa tuo viini maistuu tavallista paremmalle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä juot?
En ole AP, mutta juon myös joka päivä. Teen samalla ruokaa, luen, katson leffoja ja jopa urheilen (ennen juomista). En osaa olla ilman. Joka aamu päätän, että tänään en juo, ja illalla raskaan työpäivän jälkeen palkitsen itseni viinillä. Mulle se on ainakin keino rentoutua ja lievittää stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei älä missään nimessä kerro lääkäreille mitään, ainakaan todellisia määriä. Näin etenkin julkisella puolella, koska kun sinut on leimattu alkoholistiksi, et saa kunnollista hoitoa mihinkään muuhunkaan vaivaan. Eri asia saako sitä hoitoa sitten muutenkaan, ellei satu onnenpotku ja hyvä oma lääkäri kohdalle.
Alkoholistileimasta huolimatta kannattaisi silti mieluummin hoitaa itsensä kuntoon nyt eikä katua sitten, kun juominen on jo aiheuttanut peruuttamattomia maksavaurioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinkkuudella mielestänne joku syy-yhteys juomiseen, kun asian mainitsette? Ajatteletteko että juominen olisi kontrollissa jos olisitte parisuhteessa?
Juominen on aina ollut kontrollissa parisuhteessa. Itse en ainakaan nauti juurikaan sinkkuudesta. Kyllä sanoisin että kohdallani ainakin yksinäisyys pahentaa juomista. Ja tietysti mahdollistaa sen.
-4
Ala harrastaa jotain sosiaalista. Liity sekakuoron, lähde tanssikurssille, ala vapaaehtoistyöntekijäksi. Ei tarvi synkistellä yksin kotona.
Niin harrastankin. Liikuntaa sopivasti, näen ystäviä ja perhettä, mutta se illan viimeinen pari tuntia kun on yksin kotona tulee helposti juotua pari olutta tai lasit viiniä. Koska kuitenkin on masentavaa olla yksin kotona. Joka ilta.