Kysymys naisena olemisesta
Pohdin tässä omaa naiseuttani tai oikeastaan sen vaikeuksia ja tajusin että suvussani naisiin on aina suhtaudutta hyvin ristiriitaisesti. Ja yllätyin kuin vähän on naisten keskinäistä solidaarisuutta, kuinka kapea naisen rooli ja kuinka seksistisesti miehet ovat suhtautuneet moniin naisiin. Oletko itse huomannut vastaavaa? Ja mistähän tällainen naisen väheksyntä sekä miesten että naisten itsensä keskuudessa voi johtua? Itse en ole koskaan tuntenut oloani kotoisaksi "ystävättärien" joukossa eli tämä ketju jollain tavalla jatkuu edelleen.
Kommentit (5)
en ole huomannut moista omassa elämässäni. mutta mä olenkin tyytyväinen itseeni ja mulla on hyvä itsetunto. mua ei vähättele kukaan ei naisena, ei ihmisenä. paljolti asennekysymys.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 15:50"]
en ole huomannut moista omassa elämässäni. mutta mä olenkin tyytyväinen itseeni ja mulla on hyvä itsetunto. mua ei vähättele kukaan ei naisena, ei ihmisenä. paljolti asennekysymys.
[/quote]
No joo tietysti on asennekysymys miten tähän ongelmaan suhtaudun:DDD Mutta se ONKO ihmisellä ongelma vai ei ns perittynä, ei ole asennekysymys. Ehkäpä teidän suvussa ei sitten ole mitään ongelmaa. Ja jos onkin se ei ole vaikuttanut sinuun. Voi jestas tätä älyn lentoa tällä palstalla.
Vähän samaa meilläkin kotona. Inhottavaa huomata, miten itsekin arvostaa miehiä hiukan enemmän kuin naisia. Siis jollakin tasolla. Tulen kyllä naisten kanssa juttuun, mutta olen niin syvästi jo lapsuudessa sisäistänyt sen että miehet on fiksuja ja naiset tyhjäpäisiä kikattajia (tämä oli nyt tietenkin kärjistys, herkkähermoisimmille tiedoksi), että jos miettisin vaikka lapsensaantia niin mua vähän pelottaisi saada tyttö, koska pelkäisin että en jotenkin alitajuisesti osaisi arvostaa tyttöä samalla tavalla. Se on inhottavaa, enkä todellakaan tiedä miten tämä olisi pelkästä asenteesta kiinni. Kyllä ne lapsuudessa omaksutut asenteet ovat aika tiukassa. On eri asia tolkuttaa itselleen "järjellä" jotakin, se tietysti onnistuu. Mutta ne syvääkin syvemmällä olevat kokemisen tavat eivät kyllä ihan vaan päättämällä muutu.
Tama kaikki on totta. Taman voi todeta ja sitten pohtia keinoja, joilla ehka ongelmaa voisi yrittaa omalta osaltaan korjata.