Paljonko sulla oli keskiarvo peruskoulun päättötodistuksessa?
Kommentit (47)
Yli yhdeksän se oli. Nyt olen kouluttamaton pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 9,3 ja tein töitä sen eteen. Samoin lukiossa viiden ällän eteen. Ei mikään hyvä tulos tule itsestään enkä koe, että olisin ikinä liian helpolla niitä saanut.
Mihin sitten päädyit?
Tuota, muistaakseni enemmän kuin 7 mutta vähemmän kuin 8. Mutta mitä helvetin väliä?
N. 8,3, lukiosta lähemmäs 9 vaikka olin/olen kaikessa rauhassa mielenterveysongelmien multitiivistymä (anoreksia, paniikki, skitso) enkä osallistunut juurikaan oppitunneille (ihan kotona makasin, en osastolla) enkä kyllä kotonakaan lukenut. Tästä syystä epäilen että koko koululaitos on vain alaikäisten säilömistä ja sosialisoimista varten. Vaikea uskoa, että todella tunneillä istumisella tai pänttäämisellä olisi suurta merkitystä arvosanoihin (ainakaan koemenestykseen), tietenkään et voi skipata luokkia 1-8 ja pärjätä yhtä hyvin kuin muutenkin ysiluokan kokeissa, mutta kärjistäen... menipä satuiluksi.
LUKIOLAISILLE JA LUKIOLAISTEN VANHEMMILLE VINKKI etenkin jos hakemassa AMK:iin. Valitkaa paljon yksittäisiä ei-pakollisten aineiden kursseja, esim. B3-kielten ykköskurssit ja repikää niistä kympit. Keskiarvo kattoon minimi vaivalla. Tuota ei opot muista neuvoa.
Mulla oli keskikoulun päättötodistuksessa v. 1976 keskiarvo 9,6 ja totisesti sain tehdä töitä sen eteen. Sen sijaan mun nuorin lapsi pääsi viime keväänä peruskoulusta 9,8:n keskiarvolla enkä koskaan nähnyt hänen tekevän läksyjä tai lukevan kokeisiin. Nyt lukiossa hänkin joutuu jotakin tekemään.
Ens vuonna yo todistuksen mukaan valitaan suurin osa ja ei kannata mennä minimillä. Luepa mistä saa korkeimmat pisteet. Nyt onkin arvossaan pitkä matematiikka.
Ei tällaisen kyselyn tulosten voi olettaa noudattavan normaalijakaumaa. Otanta on kaikinpuolin pielessä.