Paljonko sulla oli keskiarvo peruskoulun päättötodistuksessa?
Kommentit (47)
Onpas täällä keskimääräistä fiksumpa porukkaa, kun enemmistön pitäisi olla tuossa 7 - alle 8. Tai nykyajan arvostelut on sitten mitä sattuu.
Mä laitoin alkuperäisen ysiluokan keskiarvon, tosin kävin kymppiluokan ja korotin keskiarvoa numerolla
Opettajat antoivat selvästi useammin arvosanoja ylä- kuin alakanttiin.
Erot johtuvat paljolti siitä, että opettajat noudattavat yhä suhteellista arviointia. He vertaavat oppilaan osaaamista muuhun luokkaan, antavat keskiarvoa paremmille kiitettävän ja keskiarvoa huonommille tyydyttävän. Arvosana riippuu siis oman osaamisen lisäksi luokkakavereiden osaamisesta.
Näin ei pitäisi olla, sillä suhteellisesta arvioinnista luovuttiin virallisesti jo 1980-luvulla.
https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/koulunumerot_heittavat_epareilus…
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä keskimääräistä fiksumpa porukkaa, kun enemmistön pitäisi olla tuossa 7 - alle 8. Tai nykyajan arvostelut on sitten mitä sattuu.
Mten se nykyajan arvostelu edes asaan liittyy? Tuskin täällä lukiolaiset vastailee.
Vierailija kirjoitti:
Tai sit me hikarit keulitaan täällä hyvillä keskiarvoillamme ja ne, joilla on huonompi ka. jättää vastaamatta? Kts. vahvistusharha.
t. se 9.3 hikari
Vierailija kirjoitti:
Pääsin peruskoulusta vuonna 1982. Keskiarvolla 8,7. Ja kyllä, keskitason yläpuolella jonkun verran, mikä ei paljoa vaatinut.
Joo, oma peruskouluni päättyi v. 1989. Et semmoista nykyajan arviointia :"D
Mun peruskoulu päättyi 80-luvulla. Keskiarvo 9.4.
Esikoinen lopetti viime vuonna keskiarvolla 9.8 ja kyllä hän töitä paiski sen eteen.
6.9
Hahmotusvika todettiin vasta aikuisiällä, enkä ollut erityisluokalla vaikka tarve olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä 'nykyajan'? Itse pääsin yläasteelta v. -82.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä 'nykyajan'? Itse pääsin yläasteelta v. -82.
Tarkoitin alle 35 vuotiaita, niitä kai täällä pääsääntöisesti on. Itse olen jo 5-kymppinen.
Näiden vastausten perusteella numeroita annetaan liian löyhäkätisesti. 80 % on 8 - 10.
Mulla oli 9,3 ja tein töitä sen eteen. Samoin lukiossa viiden ällän eteen. Ei mikään hyvä tulos tule itsestään enkä koe, että olisin ikinä liian helpolla niitä saanut.
Olisiko ollut noin 8,5 johtuen pääosin downshiftailusta ja avoimesta kapinoinnista. Esimerkiksi ruotsin maikka tiputti numeroa pari pykälää koetuloksista, kun en suostunut osallistumaan tuntiopetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Näiden vastausten perusteella numeroita annetaan liian löyhäkätisesti. 80 % on 8 - 10.
On niin pieni otos. Sattuma vaikuttaa, ketkä vastaavat.
Mulla oli vähän yli 9. Meidän luokalla oli kaksi muuta oppilasta, joilla oli sama.
8,6 taisi olla, pääsin peruskoulusta 1991.
Oppiminen ollut aina mulle helppoa mutta yläasteella loppui kiinnostus ja oli valtavasti poissaoloja. Silti pääsin lukioon huonolla todistuksellani. Myöhemmin maisteriksi 2,5 vuodessa. Peruskoulun loppu monelle vaikeaa aikaa.
6.6.Mutta oli siellä 1 kymppi! Liikunta.
Ihmeen hyvin olen lopulta elämässäni pärjännyt verrattuna peruskoulun ja lukion todistuksiin.