Onko kokemusta ihmisestä, joka on kaikin puolin ok, ja silti ahdistava?
Olen tavannut uuden ihmisen lapsen harrastuksen kautta. Hän on hyvin miellyttävä, ja oikein hyvää seuraa kaiken kaikkiaan. Monella tapaa hän on harvinaisen viehättävä ihminen, ja on ollut hauskaa että on joku jonka kanssa jutella kun odotellaan lapsia.
Silti jokin hänessä on alusta asti ollut suoraan sanottuna omituista, mutta koska sitä ei voi järjellä selittää, olen ajatellut että ehkä vaan mietin omiani. Ja nyt, monta kertaa sen jälkeen, kun ollaan tavattu, minulla on ollut omituinen olo. Tänään sitten tajusin, että minulla on yksinkertaisesti paha mieli, ja olen myös vihainen. Tuntuu kuin hän olisi ollut ilkeä, siis tahallisen, harkitun ilkeä, vaikka mitään sellaista ei ole suoraan tapahtunut. Hän vaan sanoo jotain, kaikella ystävällisyydellä, ja sen sanomisen takana oleva ennakko-oletus minusta on jotenkin niin törkeän aliarvioiva ja mitätöivä, että menen jotenkin ihan pois tolaltani. Mutta tajuan sen vasta kun tilanne on ohi, koska kukaan ei ole koskaan puhunut minusta tuolla tavalla aiemmin. En tiedä yhtään miten toimia, kun toinen ilmentää ystävällisyyttä ja hyvää tahtoa, ja puhuu minusta samaan hengenvetoon ihmisenä, josta ei ole mihinkään.
Minä olen mielestäni ihan normaali ihminen ja minulla on normaaleja ihmissuhteita. En ole koskaan aiemmin tuntenut tällaista ihmistä. En halua tavata häntä enää, enkä tapaakaan. Onko jollakulla kokemusta tällaisesta ihmisestä? Miksi hän oikein käyttäytyy noin?
Kommentit (24)
En osaa sanoa muuta kuin, että vältä kyseistä ihmistä ja muita sellaisia, jotka nostavat sinussa negatiivisia tunteita pintaan. Kyseessä voi olla myös prosessi omassa päässäsi ja alitajuista alemmuudentunnetta, jonka kautta tulkitset kaiken mitä tuo ihminen sanoo negatiivisesti. Sillä ei ole kuitekaan väliä, tarkoittaako tuo ihminen olla ilkeä vai ei. Pääasia on, että hän herättää sinussa pahaa mieltä. Yksinkertaisesti lakkaa näkemästä häntä ja asia on ratkaistu. Viestit luultavasti omaa pahaa mieltäsi hänelle, ei sanallisesti, joten et ole sinäkään hyvää seuraa. Jos jonkun kanssa ei kemiat kohtaa on parasta vältellä tuota ihmistä.
Voi ei, oikeasti jäin sanattomaksi. Kyseessä on varmasti joku täysin sisältä kuollut ihminen.
Ehdotuksia:
* kateellinen ihminen, jolla on huono itsetunto mutta oppinut tuon toisia hyväksikäyttävän tavan ilmaista itseään, johon ei reagoida suoraan vihamielisesti
* narsistisia, muita manipuloivia piirteitä omaava ihminen
* energiasyöppö. joka saa iloa ja voimaa muiden latistamisesta
Ja neuvoni tosiaan on välttää häntä niin kuin aiotkin tehdä.
Minulla on ollut työtoverina pitkään vastaava tapaus ja hän on minusta lähinnä noista mainitsemistani tyypeistä sekä kateellinen että energiasyöppö. Yhden narsistityypin tunnen myös.
Taistelemaan ei kannata ryhtyä kenenkään noista kanssa, siinä vain kuluttaa turhaan itseään, parasta häipyä. En sano etteikö voisi voittaa, mutta se vaan vie liikaa energiaa siihen nähden, mistä on kysymys eli jonkun toisen ongelmasta. Sääli niitä ihmisiä, jotka joutuu tuollaisten tyyppien vaikutuspiiriin eivätkä pääse siitä pois.
Sinä teet viisaasti, unohda koko ihminen!
Kiitos vastauksista, erityisesti sinulle, nelonen. Olen miettinyt sitä, että mitäpä jos vaan näenkin hänessä jotain sellaista, mitä en halua nähdä itsessäni? Ja sekin on totta, että jokainen huomautus kyllä uppoaa hedelmälliseen maaperään, ja mietin sitten mielessäni koko kotimatkan, että oikeastko näytän ihmisten silmissä niin yksinkertaiselta ja naurettavalta mitä hänen silmissään.
No, ratkaisuhan on kuitenkin selkeä, koska selvästi emme nyt ole parhainta seuraa toisillemme.
ap.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 22:34"]
Kiitos vastauksista, erityisesti sinulle, nelonen. Olen miettinyt sitä, että mitäpä jos vaan näenkin hänessä jotain sellaista, mitä en halua nähdä itsessäni? Ja sekin on totta, että jokainen huomautus kyllä uppoaa hedelmälliseen maaperään, ja mietin sitten mielessäni koko kotimatkan, että oikeastko näytän ihmisten silmissä niin yksinkertaiselta ja naurettavalta mitä hänen silmissään.
No, ratkaisuhan on kuitenkin selkeä, koska selvästi emme nyt ole parhainta seuraa toisillemme.
ap.
[/quote]
Lopeta itsesi syyttely ja mitätöinti! Sinussa se vika ei ole. Tunnen tuon ihmistyypin. Minulla oli kaksi sellaista sisar ja täti. Rakastin heitä todella paljon ja odotin vuosikausia, että he joskus osoittaisivat pienintäkin rakkautta minua kohtaan, mutta ei, ei koskaan. Sisko jopa kysyi joskus pari vuotta sitten, että haluanhan olla hänen kanssaan tekemisissä. Vastasin, että kyllä. - Soittelin muutaman kerran, mutta hän ei koskaan soita minulle, ei kirjoita, ei tekstaa, jos ajaa tännepäin, ohi menee ei poikkea edes lyhyesti. Kerran hän on käynyt luonani ja kertoi pakko-oireistaan, sai paniikkikohtauksen jostakin kun ei saanut istua sohvan päätypaikalla (luit oikein) eli hänellä on panikkihäiriö ja se on ollut paha jo vuosia. Tiedän, että nämä molemmat naiset tapaavat puhua todella rumasti kaikista tuttavistaan. Siskon mies vielä oikein lietsoo sisartani. - Olen nyt vihdoin ja viimein sitten luovuttanut, koska minun rakkauteni ei koskaan vain riittänyt. He vihaavat minua.
Ei ole olemassa mitään "ihmistyyppejä", jotka kuin robotit toimivat aina tietyn kaavan mukaan ja edustavat pysyvine, omine, ominaisuuksineen tiettyä massaa ihmisistä. Meissä jokaisessa, myös sinun 8, sisällä jylläävät hyvyys, ilkeys, kateus, iloisuus, empaattisuus jne. rinta rinnan. Sen sijaan on olemassa erilaisia ihmisiä (joihin me itsekin kuulumme), jotka herättävät meissä jokaisessa erilaisia tunteita. Ap:n mainitsema ihminen saattaa toisessa ihmisessä herättää lämpöä, iloa, lohtua, himoa, suuttumusta, kiukkua jne. jne.
Kyse ei ole tuosta ihmisestä vaan tuntemuksista, mitä ap:n sisällä herää tuon ihmisen seurassa. Jokaisen on hyvä syventyä itseensä ja oppia tuntemaan omia tunnereaktioitaan. Tutustua itseensä. Toista ihmistä on turha syytellä, ellei hän tee jotakin todellista, vihamielistä ja ilkeää. Pelkkien tuntemusten perusteella toisen ihmisen teilaaminen on sama kuin teilaisi itsensä.
Ap, teet viisaasti jos pysyt erossa tuosta ihmisestä. Luota vaistoosi, ei se turhia varoittele.
Kaikki sanoo, että vältä ihmistä, josta sinulle tulee ikävä olo. Yksinäisyyskin on parempi. Valitse ihmiset joiden kanssa on rento olo ja siis kemiat toimii. Mutta sekään ei ole helppoa. Nykypäivänä ei ole helppo löytää itselleen sopivia ihmisiä ja luoda kontakteja. On menny tosi vaikeeksi ja usein saa pettyä. Minulla on sellainen ongelma, että ihmiset haihtuvat ympyröistäni ilman selitystä. Nyt tietysti odotan, että sanotte, että sussa on joku vika, joka karkottaa heidät. Ehkä onkin, mutta en sitten tiedä mikä se on ja jos on joku niin voiskos sille mitään tehdä, kun noi ihmiset ovatkin itse niitä, jotka ovat osoittautuneet paskiaisiksi pettureiksi. Joten menkööt. En heitä tarvitse! Kaiken maailman hyväksikäyttäjät!
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 23:13"]
Ei ole olemassa mitään "ihmistyyppejä", jotka kuin robotit toimivat aina tietyn kaavan mukaan ja edustavat pysyvine, omine, ominaisuuksineen tiettyä massaa ihmisistä. Meissä jokaisessa, myös sinun 8, sisällä jylläävät hyvyys, ilkeys, kateus, iloisuus, empaattisuus jne. rinta rinnan. Sen sijaan on olemassa erilaisia ihmisiä (joihin me itsekin kuulumme), jotka herättävät meissä jokaisessa erilaisia tunteita. Ap:n mainitsema ihminen saattaa toisessa ihmisessä herättää lämpöä, iloa, lohtua, himoa, suuttumusta, kiukkua jne. jne.
Kyse ei ole tuosta ihmisestä vaan tuntemuksista, mitä ap:n sisällä herää tuon ihmisen seurassa. Jokaisen on hyvä syventyä itseensä ja oppia tuntemaan omia tunnereaktioitaan. Tutustua itseensä. Toista ihmistä on turha syytellä, ellei hän tee jotakin todellista, vihamielistä ja ilkeää. Pelkkien tuntemusten perusteella toisen ihmisen teilaaminen on sama kuin teilaisi itsensä.
[/quote]
Kuuleppas nyt, psykopaatti tai narsisti, on olemassa erilaisia ihmistyyppejä ja eräistä niistä kannattaa pysyä kaukana. Mitä nopeammin heistä pääsee eroon, sitä pienemmäksi vahingot jäävät. Tuollaisten naurettavien ja uhreja syyllistävien väitteiden esittäminen ei ole kenenkään hyvän ihmisen etu.
Painu vittuun täältä.
Et ymmärtänyt mitä kirjoitin. Lue uudelleen.
Eräistä näistä ihmisistä on sinun hyvä pysyä kaukana, se on selvä.
Kaikki ihmiset eivät ole kuin sinä eivätkä suhtaudu asioihin kuten sinä.
Käskystäsi en tee mitään ja tiedän sinusta, että minun on viisasta pysyä kaukana sinusta. Joku toinen ihminen voi taas viihtyä seurassasi - kuten myös minun seurassani vaikket sinä viihtyisi.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 23:38"]Kuuleppas nyt, psykopaatti tai narsisti, on olemassa erilaisia ihmistyyppejä ja eräistä niistä kannattaa pysyä kaukana. Mitä nopeammin heistä pääsee eroon, sitä pienemmäksi vahingot jäävät. Tuollaisten naurettavien ja uhreja syyllistävien väitteiden esittäminen ei ole kenenkään hyvän ihmisen etu.
Painu vittuun täältä.
[/quote]
Tiedän tuon tunteen. Kärsin monta vuotta ahdistuksesta erään ihmisen takia. Kunnes sitten saatuani sopivia ystäviä aloin vertailla tilanteita heidän kanssaan ja tuon yhden ihmisen kanssa. Vasta kun rupesin tahallani välttelemään tuota henkilöä, ja annoin itselleni luvan siihen, ettei minun ole pakko pitää kaikista, ymmärsin kuinka pahan olon tuo ihminen minulle aiheuttikaan.
Ja joojoo, tiedän että "muut eivät aiheuta pahaa oloasi" ja "itse päätät mitä tunnet", mutta ilkeys silti satuttaa. Ehkä olen heikko sitten. Aivan sama.
Kysymys AP:lle: ihan mielenkiinnosta kysyn, että olisiko esimerkki siitä hänen vinoilevasta tavasta ilmaista itseään? Sinänsä suosittelen ottamaan häneen etäisyyttä ja kuulostaa inhottavalta moinen tilanne. Yksi mahdollinen täysin viatonkin selitys hänen käytökselleen tuli mieleeni ja se voisi olla esim. se, että hän olisikin alunperin muunkielinen (esim. suomenruotsalainen tai venäjänkielinen inkerinsuomalainen), mutta sitä ei muuten hänestä huomaisi. Voi olla, että kyseessä on myös "sarkasmiin" taipuvainen yksilö tms., mutta ilman tarkempaa kuvausta ja esimerkkiä on vaikeaa tehdä kunnon analyysia.
eipä oikeastaan.
ihminen on ok tai sitten ei ole ok, jonka kyllä huomaa yleensä pian.
Ihminen joka ei ole ok ihminen ja jota välttelen, on sellainen, vallanhaluinen, joka valitsee ketä tervehtii ja kenelle yrittää osoittaa kaapin paikan. Varmaan noi kohteet valitsee niin, että kenen tulkitsee kiltiksi tai hiljaiseksi niin sellaista ignooraa tai mahdollisesti myös kateutensa kohdetta.
välttelen myös juorukerhoja ja pahansuopaa paskanjauhamista, muut ihmiset taas ovat ok.
eli en ole koskaan tavannut ihmistä jonka kanssa on kiva jutella ja juttelen pitkään mutta myöhemmin alkaisi tuntua että hän jotenkin dissaa.
Kaikkien kanssa ei vaan olla samalla aaltopituudella - ei kai siinä mitään sen kummempaa. Mutta vältä tuommoista ihmistä, niin voit paremmin!
Ap:n tapauksessa lienee viisainta pysyä erossa tuosta kaverista, mutta kyllä siinäkin on pointtinsa että ihmiset lukevat muihin ihmisiin asioita jotka hiertävät heitä itseään. Olen saanut tavallista fiksumman paperit ihan virallisesti testattuna eikä millään nettitestillä :D ja usein on sattunut niin että ihmiset kuvittelevat minun vittuilevan heille heidän tyhmyydestään, kun todellakaan sellainen ei ole käynyt mielessänikään ja olen sitten ihan äimän käkenä että herranen aika.
Voin kertoa että olen parhaillaan samanlaisessa ihmissuhteessa , olen ihan pihalla välillä en tiedä onko hän lintu vai kala,loukkaa tämän tästä vaikka ei mitään riitaa ole.Voin pahoin , päänsärky vaivaa usein ,ahdistaa,en saa nukutuksi. Olen kertonut ystävilleni tunteista ja sieltä on tullut vastaus NARSISTI! PYSY KAUKANA.!
Voin kertoa että olen parhaillaan samanlaisessa ihmissuhteessa , olen ihan pihalla välillä en tiedä onko hän lintu vai kala,loukkaa tämän tästä vaikka ei mitään riitaa ole.Voin pahoin , päänsärky vaivaa usein ,ahdistaa,en saa nukutuksi. Olen kertonut ystävilleni tunteista ja sieltä on tullut vastaus NARSISTI! PYSY KAUKANA.!
Usko omaa tunnettasi tästä ihmisestä. Ehkä hän on narsisti tai muuten ongelmainen. Älä rupea ystävystymään hänen kanssaan.
Tämä neuvo ihan vain siltä pohjalta, että on itsellä kokemus pitkäaikaisesta "ystävyyssuhteesta" ihmisen kanssa, jonka seura jätti aina epämääräisesti pahan olon. Tietyt rajanylitykset ja kommentit pikku hiljaa menivät törkeämmiksi ja törkeämmiksi, mutta koska se tapahtui niin hitaasti, siihen tottui. Ja omaa itsetuntoa se söi.
Kysymyksessä on varmaan ihminen, jolla on tarve korostaa itseä toisten kustannuksella jostakin syystä, jota sinun ei tarvitse ymmärtää.
Piilovittuilija? Joistakin ihmisistä tulee sellainen vilpillinen tunne.