Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Keisarinleikkaus altistaa vauvan nopeasti eri allergioille

Vierailija
28.02.2013 |

Keisarinleikkauksella syntynyt vauva altistuu heti helposti eri allergioille. Vauva saa allergian ensimmäisinä elinvuosinaan viisi kertaa todennäköisemmin kuin vauva, joka syntyy normaalisti eli alatietä.

Allergia voi tulla keisarinleikatulle vauvalle kotoa esimerkiksi pölystä tai kodin lemmikeistä.

Näin kertoo tutkimus, joka tehtiin Henry Fordin sairaalassa Detroitissa Yhdysvalloissa. Tutkijat uskovat että kun vauva altistuu bakteereille jo synnytyskanavassa, vaikuttaa se myönteisesti vauvan immuunipuolustukseen.

Lääkäri Christine Cole Johnson tutki ryhmineen 1 258 vastasyntynyttä vuosina 2003–2007.

Kaikkia vauvoja tutkittiin neljään eri otteeseen: kuukauden ja kuuden kuukauden ikäisinä ja vuoden sekä kahden vanhoina.

"Tulokset vahvistavat oletusta, jonka mukaan altistuminen vauvana mikro-organismeille kehittää vauvan immuunipuolustusta", Johnson sanoo.

Vastaavia tuloksia ovat saaneet myös suomalaiset tutkijat.

Johnson esitteli allergiatutkimusta viime sunnuntaina Amerikan allergia-akatemian ja immunologian vuosikokouksessa San Antoniossa.

Keisarinleikkauksessa syntyneiden vauvojen mikro-organismit esimerkiksi ruuansulatuskanavassa käyttätytyvät toisin. Ne alkavat tuottaa yliherkästi vasta-aineita.

Se voi johtaa allergiaan.

Tutkimuksesta kertoi tieteen verkkopalvelu EurekAlert.

Bakteereita ja tietoa kerättiin muun muassa vauvan napanuorasta, äidin ja isän verinäytteistä, rintamaidosta ja kodin pölystä.

Tutkivat selvittivät myös allergian ja astman esiintymistä vauvan suvussa, kodin lemmikkejä, tupakansavulle altistumista sekä vauvan sairauksia ja lääkitystä.

http://www.hs.fi/tiede/Tutkimus+Keisarinleikkaus+altistaa+vauvan+nopeasti+eri+allergioille/a1362018633041

HS:n toimittaja voisi kyllä mennä suomen kielen kurssille.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen sitä rahaa tuhlataan.

Vierailija
2/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö, höpö...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeus vahvistaa...

Mulla eka lapis syntyi alateitse, sillä on varmaan kaikki mahdolliset allergiat ja sairasteli lapsena muutenkin monia vakaviakin sairaalahoitoa vaatineita tauteja. Nyt jo  15v.

Toinen sektiolla ja sillä ei ole mitään sairauksia tai allergioita, nyt 11v.

Vierailija
4/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silleppä ei voi sitte mitään.

Vierailija
5/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, samansuuntaista on uutisoitu aiemminkin.

Vierailija
6/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm... pitääpä soittaa äidille ja valittaa aiheesta (ei sillä, minulla ei koskaan ole ollut mitään allergioita). Kovasti hän oli yrittänyt mua ulos puskea mutta olin väärässä asennossa  tai jotain. Riskinä olisi ollut vakava aivovamma, ellei mua ois leikattu. Eli siis allergioiden vuoksi kannattaa ottaa riski hapenpuutteesta tms.?

Vierailija
7/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 19:04"]

Hmmm... pitääpä soittaa äidille ja valittaa aiheesta (ei sillä, minulla ei koskaan ole ollut mitään allergioita). Kovasti hän oli yrittänyt mua ulos puskea mutta olin väärässä asennossa  tai jotain. Riskinä olisi ollut vakava aivovamma, ellei mua ois leikattu. Eli siis allergioiden vuoksi kannattaa ottaa riski hapenpuutteesta tms.?

[/quote]

No tuollainen on luonnostaan ihan eri asia. Enemmänkin tämän uutisen pitäisi koskettaa ns. mukavuussektioita kannattaville, ettei vaan mene alapää piloille.

terv. yksi, joka on syntynyt sektiolla

Vierailija
8/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksessa ei tutkittu perimää tai kotioloja. Eikä edes sitä, millaisessa sairaalassa lapsi syntyi.

Vierailija
9/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, vähän tuossa voi olla kyse siitäkin, että sektiovauvojen äidit saattavat olla sairaampia kuin alatiesynnytysäidit, ja perimähän vaikuttaa. Osa sektioista tehdään siis äidin terveyden takia. 

Meillä sektio pelasti vauvan hengen, mutta joutui silti teholle pariksi vuorokaudeksi. Oli niin kiinni synnytyskanavassa (pää siis vilahteli alapäästäni mutta ei vain mahtunut ulos väärän asennon vuoksi ja napanuora kaksi kertaa kaulan ympärillä), että lääkäri veti ja kätilö työnsi, ei siinä ehditty kovasti miettiä, mitä vahinkoja minulle siinä hötäkässä sattui. Luulisi, että tuossa jo tuli kunnon bakteerikanta vai pitääkö koko vauva sukeltaa siihen äidin alapään bakteerikantaan, ettei pelkkä pää riitä?

Lapsi ei ole allerginen (vielä), mutta sairastelee helposti. Eli pään dippaus ei tainnut sitten riittääkään. Toisaalta meillä sairastelee koko perhe, minäkin, vaikka olen ihan alatiesyntynyt. Ai niin, ja minulla on allergioita, astmakin. Olenko minäkin se poikkeus, joka vahvistaa säännön? Montako poikkeusta sallitaan?

Vierailija
10/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neljä lasta, kaikki sectiolla. Yhdessäkään ei koskaan ole ollut mitään allergioita. Isoja jo ovat. Eili ei välttämättä altista.

On meillä eläimiäkin nykyisin ja huonepölyä taatusti :)

Vierailija
11/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 18:57"]

Poikkeus vahvistaa...

Mulla eka lapis syntyi alateitse, sillä on varmaan kaikki mahdolliset allergiat 

[/quote]

Yksittäistapaus ei kerro _mitään_ tilastollisesta todennäköisyydestä. Tutkimustuloksessa on havaittu sellainen tendenssi, että sektiovauvojen riski saada allergia on muita korkeampi. Sitä ei yksittäistapauksesi muuta mihinkään suuntaan. 

Vierailija
12/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meiän tyttö synty perätilan takia suunnitellulla sektiolla, ei mitään allergioita ja kerran ollut kipeänä 3 vuoden aikana.

pikkuveljensä taas syntyi ns. oppikirjojen mukaan alateitse ja hänellä on todella paljon allergioita ja on todella useasti kipeänä!

Vierailija
13/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 20:01"]

Tutkimuksessa ei tutkittu perimää tai kotioloja. Eikä edes sitä, millaisessa sairaalassa lapsi syntyi.

[/quote]

Kaikki tutkittavat syntyivät Henry Fordin sairaalassa Detroitissa. Mitä perimään ja kotioloihin tulee, luuletko, että lääketieteellisessä tutkimuksessa pelkkä korrelaatio riittää osoittamaan syy-seuraussuhteen? Eiköhän tässä ole asianmukaisesti vakioitu muut todennäköiset selittäjät.

Vierailija
14/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mieluummin allerginen lapsi kuin kuollut lapsi.

Asiat voisi opetella laittamaan tärkeysjärjestykseen.

Vierailija
15/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 20:54"]

[/quote]

Enpä ole tässä ketjussa havainnut, että joku olisi kritisoinut tarpeellisia sektioita.

Mukavuussyistä tehdyt keisarinleikkaukset on kokonaan toinen juttu.

Vierailija
16/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä tutkimus tai uutinen ota lainkaan kantaa sektioiden tarpeellisuuteen. Siinä on vain selvitetty yhdeltä kantilta eroja alatie- ja sektiosynnytysten välillä. Minusta tämä oli mielenkiinoista luettavaa ja kiinnostava tutkimusasetelma. Ihmisen immunologinen järjestelmä on monimuotoinen ja erittäinen haasteellinen asia, josta tiedetään jo aika paljon muttei selvästi läheskään riittävästi. 

Vierailija
17/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 20:54"]

[/quote]

Aion juuri kirjoittaa saman. Mulla esikoinen syntyi alateitse kuolleena. Sillä on nyt varmaan haudassa tosi paljon hyötyä saamastaan bakteerifloorasta.

Kolme seuraavaa syntyivät sektiolla eikä ole allergioita. Kuopuksella on keliakia - liekö sektion syy? Niin tai näin, mieluummin elävä keliaakikko kuin kuollut ei-keliaakikko. Tähänkin on varmaan jollain eriävä mielipide?

Vierailija
18/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 21:03"]

Eihän tämä tutkimus tai uutinen ota lainkaan kantaa sektioiden tarpeellisuuteen. Siinä on vain selvitetty yhdeltä kantilta eroja alatie- ja sektiosynnytysten välillä. Minusta tämä oli mielenkiinoista luettavaa ja kiinnostava tutkimusasetelma. Ihmisen immunologinen järjestelmä on monimuotoinen ja erittäinen haasteellinen asia, josta tiedetään jo aika paljon muttei selvästi läheskään riittävästi. 

[/quote]

Mutta tämä tutkimus läväytettiin eteen pelkopolilla kun haluttiin käännyttää alatiesynnytykseen. Ei ole mikään neutraali tutkimus. Sen loppusanomahan on "kyllä kannattaa synnyttää alateitse".

Vierailija
19/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse syntynyt sektiolla, ei ole mitään allergioita. olen 40v. ja en ole sairastanut edes mitään lastentauteja.

Veljeni syntyi sektiolla ei allergioita

2 lastani syntyi sektiolla ei allergioita.

Sen sijaan allergisimmat tuttuni ovat syntyneet alateitse

Vierailija
20/30 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hätäsektiolla syntynyt pieni keskonen, ei ole mitään allergiaa, nykyisin 17v lukiolainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän