Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys introverteille

Vierailija
05.03.2019 |

Oletko koskaan ajatellut, että oletkin ehkä ujo tai/ja sosiaalisesti taidoton ekstrovertti? Miksi viihdyt keskustelupalstoilla niin paljon, jos et kaipaa sosiaalista kanssakäyntiä, vaan tykkäät enemmän olla itsekseen ja vaikka tehdä biisejä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introvertti, ujo, sos tilanteiden pelkoa sairastava, masentunut, ei minkäänlaista itsevarmuutta omaava jo 12 vuotta erakkona ollut nainen.

Vierailija
2/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ujo, koska voin aivan hyvin jutella tuntemattomille vaikka kassajonossa, ja teen aivan todella sosiaalista työtä. Vapaa-ajalla viihdyn aivan itsekseni, koska sosiaalinen vaihde vie voimat. Silti on hauskaa jakaa vaikka tälläkin palstalla aivojen sisältöä ja saada vastakaikua tarvitsematta olla varsinaisesti tekemisissä ihmisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ujo enkä sosiaalisesti taidoton. Kun olen ihmisten kanssa tekemisissä, handlaan tilanteet hyvin ja olen ulospäin suuntautunut. Ne tilanteet vaan uuvuttaa. Tarvitsen paljon yksinäisyyttä palautuakseni. En kuitenkaan välttele ihmiskontakteja tai ole epäsosiaalinen.

Mieheni on ekstrovertti, minä introvertti. Työpäivän jälkeen mies lähtee rentoutumaan ja virkistäytymään ulos kaveriporukkaan, minä jään nauttimaan hiljaisuudesta yksin kotiin.

Vierailija
4/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujoudesta voi kasvaa / opetella pois. Introverttinä oleminen on pysyvämpää mielenlaatua.

Vierailija
5/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan keskustella asioista, viihdyn lähinnä ihmisten kanssa jotka pitävät suunsa kiinni. "Ystäväni" tämän tietävät ja ovat melko pitkälti samanlaisia. Jotain typeriä heittoja voidaan laukoa, mutta elämästä ja tapahtumista ei puhuta.

Voidaan sitten vaikka pelata tai katsella telkkaria. Ujoutta ei ole, töissä esitelmöin satapäisille ihmislaumoille mutta poistun välittömästi lopuksi välttääkseni yhtään turhanpäiväistä jaarittelua.

Vierailija
6/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sosiaalisesti hyvin taitava. Osaan ottaa muut huomioon, huomaan tunnetilansa, iedän mitä tarvitsevat, olen läsnä, keskityn tilanteeseen ja tähän toiseen ihmiseen..

Tämän huomaan myös siitä, että jatkuvasti ihmiset alkavat tehdä lähempää tuttavuutta, avautuvat asioistaan ja ongelmistaan, kokevat että olen luotettava, hyväsydäminen, hyvä kuuntelija, tsemppaava, hyväksyvä.. kaikki nämä mulle on sanottu monen taholta. Ja ihmiset haluavat ystävystyä kanssani, tulee kahvipyyntöjä, puheluita..

En tiedä, itse olen ajatellut että koenko itseni introvertiksi (eli tarvitsen sosiaalisten tilanteiden vastapainoksi PALJON omaa aikaa latautuakseni ja viihdyn yksin) juuri siksi, että ihmisten kanssa ollessani paneudun heihin 110%. En tee sitä tarkoituksella, vaan olen vain sellainen.

Se käy raskaaksi.

Vierailija
7/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin ujo ekstrovertti

Vierailija
8/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin viettää aikaa yksinäni, omissa oloissani, päiväkausia - ja täysin huomaamattani sitä. 

Nautin kyllä valtavasti ystävieni ja sukulaisteni seurasta, mutta sosiaaliset tilanteet ovat uuvuttavia.

Nyt huomaan näin kolmekymppisenä, että uuvun nopeammin ja tarvitsen pidemmän palautumisajan. Voi olla kuukausikin, kun en ole yhteydessä kehenkään muuhun, kuin puolisooni ja lapseeni. Töissä tietenkin joutuu olemaan sosiaalisessa kontaktissa 8 h päivässä ja se on kaikista uuvuttavinta.

Voin kyllä päivittäin vaikkapa laittaa viestiä jollekin kaverille, tutulle, ystävälle tai sukulaiselle, mutta se ei rasita, koska voin vastailla viesteihin silloin, kun ehdin ja jaksan.

Olen kyllä miettinyt, että mitä jos olen ujo, mutta jok'ikinen ainoa seura väsyttää, paitsi puolisoni. Puolisoni ymmärtää minua 100 %, eikä vedä hernettä nenään, jos haluan vain olla hiljaa tekemättä mitään. Hänestä en myöskään saa sellaisia "viboja", että nyt pitäisi tehdä tai sanoa jotain. Äitini kanssa ehkä samanlaista ja hänen kanssaan viihdynkin hyvin.

Sosiaalisissa tilanteissa olen taitava, en jää sanattomaksi ja osaan olla suht. oma itseni, vaikka seura olisikin tuntematonta. En vain ole ekstrovertti, vaikka välillä kyllä haluaisin olla. Kannan suurta huonoa omatuntoa siitä, että en pysty näkemään ystäviäni tai perhettäni niin usein, kuin haluaisin.

Vierailija
9/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt. Olen pitänyt vuosia itseäni introverttina, mutta alkanut miettimään, että saatankin olla vain ujo ekstrovertti. Tai paremminkin ambivertti.

Oikeat introvertit saattavat olla aika harvassa? Suurin osa ihmisistä kuitenkin selkeästi kaipaa kontaktia toisiin. Poislukien oikeat erakot.

Vierailija
10/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän olevani erittäin ujo, olen myös ollut sosiaalisesti rampa koko ikäni. Olen myös introvertti, onko tuo nyt ihmeellinen asia.

Kysymyksesi oli? :)

Vierailija
11/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en, en kyllä ole. Ensinnäkään en ole ujo. Toiseksi en ole epäsosiaalinen tai sosiaalisesti taidoton. Teen sosiaalista työtä, olen pidetty ystävä ja työkaveri, usein porukassa olen se joka huolehtii muidenkin viihtyvyydestä, suunnittelen aloittavani päivätyöni ohessa toisen työn, joka perustuu täysin ihmisten viihdyttämiseen.

Introversio on aivan eri asia kuin ujous tai sosiaalisten taitojen puute. Miten se on niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
12/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa puhuu muuta kuin kännissä:(

Vierailija
13/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät jotain introverteistä, niin tiedät varmaan myös sen, että he mieluiten kommunikoivat kirjoittamalla.

Vierailija
14/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tiedät jotain introverteistä, niin tiedät varmaan myös sen, että he mieluiten kommunikoivat kirjoittamalla.

Taas tällainen yleistys.

Vierailija
15/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertti saa energiaa ja latautuu yksinolosta, ekstrovertti saa energiaa ja latautuu sosiaalisuudesta.

"Monelle introvertille on vaikeaa avautua suurella porukalla. Introvertti on ihminen, joka saa eniten energiaa yksinolosta ja kokee ahdistavaksi olla liian ison ihmisjoukon keskellä. Hän ei pelkää ihmisiä, mutta lataa itseään paremmin omassa rauhassaan."

Vierailija
16/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ujoudesta voi kasvaa / opetella pois. Introverttinä oleminen on pysyvämpää mielenlaatua.

Ujous on synnynnäinen temperamenttipiirre ja hermostollinen ominaisuus. Siitä ei voi eikä tarvitse opetella pois.

Vierailija
17/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ujo ja enemmän introvertti kuin extrovertti.

Vierailija
18/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ujous on synnynnäinen temperamenttipiirre ja hermostollinen ominaisuus. Siitä ei voi eikä tarvitse opetella pois.

Nyt tuli suorastaan vaarallista tekstiä. Ujoudesta voi ja kannattaa yrittää päästä eroon. Ujoudesta on melkeinpä pelkkää haittaa ja itse pääsin siitä eroon, kun jouduin sosiaaliseen ja kovaääniseen työpaikkaan keittiölle. Ujouden ainoa hyöty lienee se, että harvempiin ihmisiin tutustuessaan kohtaa vähemmän kusipäitä.

Vierailija
19/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö, ap, biisejä. Ens vuoden euroviisu?

Vierailija
20/20 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt asiaa. Luulen, että olen kumminkin introvertti sillä perusteella, kun jo lapsena olin valikoiva kavereiden suhteen ja viihdyin hyvin omissa oloissanikin. Kuitenkin toivoisin, että minulla olisi enemmän kontakteja, paremmat sos.taidot ja enemmän ystäviä kuin nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi