Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa nirsoista lapsista on mammojen omia tekosia!!! GrrrRRhh

Vierailija
28.02.2013 |

Meillä oli tiistaina ruokavieraita ja tein useaa eri laatua pieniin kippohin. Alkuruuaksi salaattia ja lisukkeita. Pääruuaksi thaimaalaista kasvissosekeittoa.

2-vuotiaan äiti annosteli lapselle ruokia tyyliin, tästä sä et tykkää, ei oteta, toi näyttää erikoistelta, en anna sinulle, keitto on vähän tulista, ei sovi lapsille polttaa suuta, hui hui.

Omani on 4 vee ja söi kaikkea. Heitin kaikkea lautaselle ja suurin osa vaan katosi lapsen suuhun. Joistain lapsi sanoi, että hyvää, osaa jätti enemmän lautaselle.

Kasvatuskysymys, vaikka uskonkin, että on myös luontaisesti nirsoja lapsia ja ei niin nirsoja lapsia riiippuen temperamentista.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 13:10"]

Ap, nyt käsi sydämellä; miksi sua niin hirveästi harmittaa, ettei kaksivuotias syö sun tulista keittoa?

>> Haha. Se ei ollut tulista. Se oli pehmeää kookoskeittoa, jossa oli vähän inkivääriä.

Et kai oikeasti ota vieraan kaksivuotiaan syömisiä henkilökohtaisena loukkauksena?

>> En vaan äidin, enkä minua kohtaan vaan sitä kohtaan, että lapsi ei saa totutella kaikkiin maailman makuihin.

Mitä siinä olisi pitänyt tehdä?

>> Laittaa vähän kaikkea lautaselle ja katsoa mitä katoaa. Ei voisi enää olla yksinkertaisempaa. Jos lapselle tolkutetaan aina, että tästä et tykkää, etkä tästä tykkää, se loppujen lopuksi ei tykkää, eikä uskalla edes maistaa.

Olisiko koko syömishetki pitänyt tehdä valtataisteluksi, jossa parhaimmassa uhmaiässäoleva taapero olisi pitänyt periaatteesta saada syömään vierasta ruokaa vieraassa paikassa? 

>> Meillä homma menee näin. Lapsen lautaselle laitetaan vähän kaikkea ja kas, osa katoaa, osa jää. Tapella ei ole tarvinnut koskaan. Sen takia esim. Meillä oli useita vaihtoehtoja eri kipoissa, että jos ei tykkää, ei tarvitse syödä juuri sitä muun ruuaan seassa.

ap

[/quote]

minä 12 vuotta Aasiassa asunut ihminen inhoan kookoksen ja inkiväärin makua, yök ;)

silti kohteliaana aikuisena olisin varmaan soppasi syönyt, mutta en olisi pakottanut lapsiani sitä  syömään

Vierailija
42/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 14:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 14:17"]

Juuri noin en olisi kehdannut missään kylässä tehdä, lautaselle vähän keittoa, vähän leipää, vähän salaattia yms mitä teillä nyt oli. Sit osa katois ja osa jäis. Ei kiitos. Mä annoin vähän sitä ja tätä, jonka tiesin, että se lapsi syö.

[/quote]

Mitä noloa siinä nyt on jos lautaselle jää? Miksi se, että syö lautasensa tyhjäksi on joku hyve? Ei me eletä mitään pula-aikaa jolloin ruuan poisheittäminen oli synti. Olisitko ystävällinen ja vastaisit. Haluaisin ymmärtää.

[/quote]

mun mielestä ruuan pois heittämineö on törkeetä. Suomessakin on asuu jengiä, joilla ei ole varaa ostaa ruokaa tarpeeksi.

lautaselle otetaan se verran mitä kukin ajattelee syövänsä, pienikin lapsi oppii. jättää ne potut ja pastan ottamatta ja syö mieluiten kasviksia ja proteiinia. toki jää meilläkin joskus lautaselle ja usein isä syö pois.. joskus jotain kaavittavaa jää biojätteeseen, muttei se saa olla itsetarkoitus.

[/quote]

33 vastaa. Ei meillä heitetä mitään järkyttäviä määriä ruokaa pois. Laitan vain vähän lapselle ja selvästi erilleen muista ruoka-aineista, joten jos jotain jää, niin syön sen itse tai annan koiralle. Ja jos teen ruokaa, josta ennakko-oletus on, ettei lapsi sitä tule syömään, pienen pieni annos vaikka omalta lautaselta riittää. Lisää saa halutessaan.

Miten lapsi koskaan oppii uusia ruoka-aineita syömään, jollei niitä koskaan tarjota?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 13:21"]

Ei mun lapseni ole nirso. Jos äiti estää lapsia tutustumaan uusiin makuihin, koska tuomitsee ne etukäteen jo liian tulisiksi tai muuten kyseenalaisiksi - se on paskaa vanhemmuutta.

Samalla voisi jakaa liikuntalajit, että uinnista sä et tule tykkäämään, mutta fillaroinnista sä tykkäät. Jalkapallosta sä et tule tykkäämään, mutta hiihdosta kyllä. Ihan sama asia!

ap

[/quote]

kävikö mielessä, että se äiti tuntee oman lapsensa paremmin kuin sinä? Minä en myöskään antaisi lapselleni tulista keittoa. Inhoan itsekin tulista ruokaa, se ei ole hyvää ;) ja se polttava tunne suusta ei lähde pois hetkessä

Vierailija
44/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää vastaanhangoittelijat eivät vain halua mennä itseensä, ja nähdä, että omasta asenteesta kaikki on kiinni. Ja kyseessä ei ole siis se, että pakotetaan lapsi maistamaan jotakin supertulista tai allergisoivaa...

Kuten AP.n tapauksessa, mitä vikaa on miedossa kasvissosekeitossa, jos ei ole mitään allergiaa?? Moni lapsi tänäpäivänä ei syö porkkanaa, perunaa, kaalia jne. Joissa siis todella mieto maku. Ajatelkaa niitä lapsia, jotka esim. Thaimassa syövät todella tulista ruokaa, jo ihan taaperoikäisestä... Se on kuulkaas mammat ihan tottumiskysymys. Toisella puolella maailmaa syödään raakaa kalaa, hylkeenrasvaa, ja toisella puolella maailmaa taas todella tulisia kastikkeita ja riisiä. Ruoka on kulttuuriin sidottu juttu, ja ihmnen on kuin rotta, se sopeutuu syömään lähes mitä vain ja oikeasti nauttii siitä, kun makuaisti on tottunut... Joidenkin ihmisten herkku on mätä ankanmuna, toisten taas homeinen juusto jne.

Vierailija
45/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on esim. allergioita?

Vierailija
46/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottanut lapsia syömään? Et siis olisi ottanut kipon pohjallista ja katsonut, että tykkäävätkö vai eivät?

Pöydässä oli myös leipää, juustoa, patonkia, kinkkua ja vihanneksia leivän päälle ja keittoa. Sekä salaattiin saattoi laittaa n. 10 eri ainetta.

ap

Vierailija
47/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsi koskaan oppii uusia ruoka-aineita syömään, jollei niitä koskaan tarjota?

JOS kylässä en laita 2veelle uusia safkoja tyrkille, ei se tosiaan tarkoita, ettei niitä uusi makuja KOSKAAN saisi. Mun mielestä vaan kyläpaikka tai ravintolakaan eivät ole uuden opetteluun parhaat paikat.

Vierailija
48/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOISTAN: keitto ei ollut tulista ja lapsella ei ollut allergioita.

ap

Vierailija
49/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 14:45"]

JOS kylässä en laita 2veelle uusia safkoja tyrkille, ei se tosiaan tarkoita, ettei niitä uusi makuja KOSKAAN saisi. Mun mielestä vaan kyläpaikka tai ravintolakaan eivät ole uuden opetteluun parhaat paikat.

[/quote]

Siinähän ne olisi nenän edessä tarjottavina. Pistäisi lautaselle vaan ja katsoisi syökö se vai ei. Tuon ikäinen osaa olla maistamatta toista kertaa jos se ei maistu.

Vierailija
50/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Yhteen väliin mietin jopa tekeväni ls-ilmon kun olin niin huolissani lasten syömättömyydestä. Mutta ONNEKSI lähtevät kohta tarhaan, eivätköhän siellä opi syömään muutakin... Tuskin on ranuja joka lounaalla tarjolla ;D

Vierailija
51/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No ei ole ei, mutta tarkoitinkin niitä, jotka kotonakaan eivät anna lapselle mitään erilaista koska ajattelevat ettei lapsi syö sitä kuitenkaan. Sellaisiakin vanhempia löytyy pilvin pimein. Useampi minunkin tuttavapiirissäni. Usein näissä perheissä äiti on todella nirso ja olettaa automaattisesti lastenkin olevan. "Periytyvää".

Vierailija
52/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 14:48"]

[/quote]

Siinähän ne olisi nenän edessä tarjottavina. Pistäisi lautaselle vaan ja katsoisi syökö se vai ei. Tuon ikäinen osaa olla maistamatta toista kertaa jos se ei maistu.

[/quote]

huoh... olkoon. Turhauttavaa, miksi muka kaikkien pitää tehdä samoin kuin ap:n?

Vierailija
53/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uusien makujen kokeileminen on tarhan vastuulla. Huh huh... Kylmiltään vaan sinne maksalaatikon ja tillilihan maailmaan.

Vierailija
54/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 14:51"]

Niinpä. Yhteen väliin mietin jopa tekeväni ls-ilmon kun olin niin huolissani lasten syömättömyydestä. Mutta ONNEKSI lähtevät kohta tarhaan, eivätköhän siellä opi syömään muutakin... Tuskin on ranuja joka lounaalla tarjolla ;D

[/quote]

Tämä oli siis 3. vastaus ap:lle. Osaa käyttää tätä oikein vielä.

Vierailija
55/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 13:05"]

4) mun 3,5v tyttö nyppii ruoasta pois liki kaiken (sipulin pienetkin palat, yrtit, herneet, maissit, paprikat, porkkanan palat..)

[/quote]

Miksi sinä annat lapsesi tehdä noin? Miksi tuollainen sotku ja räveltäminen pitää olla sallittua? Oletko nähnyt aikuisen (mahdollisesti muunkin kuin peilistä katsovat) tekevän noin? Milloin ajattelit opettaa lapsei syömään söhräämättä?

[/quote]

Ei varmasti ole nähnyt kenenkään aikuisen tekevän noin. Syön itse ja koko muu suku syö monipuolisesti ja vaihtelevasti. Teen pitkälti niitä ruokia, joista aikusiet tykkäävät, tietyillä muutoksilla. Tuo tyttö on aina ollut sellainen, että hänestä jotkut asiat ovat todella epäilyttäviä. Kaikkea on aina täytynyt kuitenkin maistaa, eikä ruokaa saa haukkua. En silti ala sen suuremmin vauhkoamaan jos hänen mielestään sipuli on armottoman pahaa: maistamisen jälkeen saa olla sitä syömättä. Muutakaan en tarjoa, kuin sitä olemassa olevaa ruokaa.

Muistan itse olleeni lapsena aika ruokaällöinen, etten esimerkiksi keitetyistä porkkanoista tykännyt yhtään. Silti nykyään syön niitäkin mielissäni, joten luotan siihen, että kun asioita saa vauhkoamatta maistella, alkavat ne iän myötä maistua. Ruokaa ei silti saa haukkua.

Ihan esimerkkinä semmoinen kuin mustikka: tyttöni ei tykkää mustikoista. Kesällä niitä poimittiin, ja ne olivat hänestä pahoja tuoreena. Koitin maistattaa siltään, sokerilla, mustikkamaidossa, puurossa, viilissä, jogurtissa, rahkassa jne. Pakastamisen jälkeen niitä on maisteltu niin ikään maitotuotteiden seassa, niistä on keitetty mehua, kiisseliä, siivilöityä kiisseliä, kiisseliä lisäsokerilla.. jne. Kun eivät mene alas, niin eivät mene alas. Jos keksit vielä mitä kokeilisin, niin ole hyvä ja kerro. Lapsi kyllä maistaa, mutta on vain mielestään pahaa. Jos pitäisi lautasellinen vetää, itkun kanssa joutuisin sen kurkusta lappaamaan. Veljensä tykkää niistäkin kaikissa muodoissa.

Vierailija
56/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on tosi vaikea ymmärtää ap:n mielipahaa, koska itselleni ruoka vaan ei ole niin iso juttu. Eivätkä tuollaiset pienet asiat, kuten se, mitä kaveri kylässä tarjoaa lapselleen, aiheuta minussa minkäänlaista reaktiota. Ihmiset päättävät itse miten lapsiensa kanssa toimimme, ja tuntevat lapsensa paremmin kuin minä. 

Vierailija
57/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 15:00"]

Minun on tosi vaikea ymmärtää ap:n mielipahaa, koska itselleni ruoka vaan ei ole niin iso juttu. Eivätkä tuollaiset pienet asiat, kuten se, mitä kaveri kylässä tarjoaa lapselleen, aiheuta minussa minkäänlaista reaktiota. Ihmiset päättävät itse miten lapsiensa kanssa toimimme, ja tuntevat lapsensa paremmin kuin minä. 

[/quote]

Niin ja tarjolla kuitenkin vain yhtä ruokaa, vaikka kippoja kymmenittäin :D

Vierailija
58/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 13:21"]

Ei mun lapseni ole nirso. Jos äiti estää lapsia tutustumaan uusiin makuihin, koska tuomitsee ne etukäteen jo liian tulisiksi tai muuten kyseenalaisiksi - se on paskaa vanhemmuutta.

Samalla voisi jakaa liikuntalajit, että uinnista sä et tule tykkäämään, mutta fillaroinnista sä tykkäät. Jalkapallosta sä et tule tykkäämään, mutta hiihdosta kyllä. Ihan sama asia!

ap

[/quote]

tämä on ihan totta ja tätähän ap tässä tarkoittikin! Että äiti päättää jo etukäteen että lapsi ei pidä jostain jota se ei ole vielä koskaan edes maistanut! Huoh ihmiset te olettetyperiä! 

Vierailija
59/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 14:20"]

mun mielestä ruuan pois heittämineö on törkeetä. Suomessakin on asuu jengiä, joilla ei ole varaa ostaa ruokaa tarpeeksi.

lautaselle otetaan se verran mitä kukin ajattelee syövänsä, pienikin lapsi oppii. jättää ne potut ja pastan ottamatta ja syö mieluiten kasviksia ja proteiinia. toki jää meilläkin joskus lautaselle ja usein isä syö pois.. joskus jotain kaavittavaa jää biojätteeseen, muttei se saa olla itsetarkoitus.

[/quote]

Taas jotain mitä en ymmärrä. Miten ne Suomen jengit hyötyvät siitä, että sinun lapsesi syö ruokansa?  Isä oli meidänkin perheen roskis. Oli pakko tunkea ruokaa naamaan ettei äiti vaan joudu tekemään sitä kauheeta syntiä, että heittäisi ruokaa roskiin. Nyt sitten vyötärölihava ja varmaan ei elä kovin vanhaksi. Järjetöntä.

Vierailija
60/79 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä ymmärrän mihin perustuu se, että meillä vierailevat lapset - jopa kouluikäiset - ottavat aina kahvipöydästä palan piirakkaa, pullan, täytekakkua, 3 jokaista sorttia keksiä jne. ja sitten haukkaavat joka ikisestä vain yhden pienen haukun ja jättävät lautaselle. Jos joku keksi tms. sattui maistumaan, niin niitä otetaan lisää kourallinen ja maistetaan niistä jokaisesta taas se yksi nurkka. Eikä vanhemmat vieressä sano mitään. Mutta kun nykyään ei ole pula-aika, niin ei haittaa, että ruokaa jää.

Mäkin saatan tarjota kylässä uusia makuja vähän varovasti yks kerrallaan, koska minusta on tosi noloa mättää lautanen täyteen ja sitten jättää. Tuttuja otetaan sitten rohkeammin.

Ja juu kotona maistellaan myös, ja annan kylässäkin siis maistaa, mutta vähän varovammin yleensä yksi asia kerrallaan. Muutenkin meillä otetaan esim. kahvipöydässä yhtä sorttia kerrallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi