Onkohan siihen joku erityinen syy, että isommilla koululaisilla ei ole nykyään talvihaalareita?
Nehän oli tosi kätevät silloin kun itse kävin koulua ja ala-asteen lopullakin käytettiin koulussakin haalareita, oli nopea pukea ja riisua välitunneille.
Kommentit (69)
https://www.google.com/search?q=winter+overall+80s&tbm=isch&ved=2ahUKEw…
Silloin oli rohkeita sävyjä vaatteissa ja minullakin oli keltaista ja lilaa vähän tähän tyyliin. Siis v. 88-89. Ja leikkaus oli aika tyköistuva + vyötäröllä vyö.
90 luvulla mentiin vielä viidennellä kouluun toppahaalarissa , oli ihan normaali asu eikä kukaan nauranut tai kisuannut. Nykyään jo eskarissa on erikseen takki ja housut.
Oma tyttö oli ekaluokalla ainut jolla oli vielä toppahaalari ja joku poika oli tullut kysymään välitunnilla, että miksi sulla on haalari? Nyt tyttö käy kolmatta luokkaa ja pitää toppahousuja sekä takkia, mutta valittelee kun lunta menee housuihin ja takin alle.
On siihen syy: joidenkin äitien mielestä se on vauvojen vaate ja sitä heidän jälkikasvunsa tuolla sitten huutelee. Täällä, missä joka talvi on kunnon talvi, toppahaalareita näkee onneksi vielä joidenkin kakkosluokkalaisten päällä, mutta sitten ne häviää. Omatkin lapseni käyttivät vielä kakkosella joistakin järjenjättiläisistä huolimatta. Toinen halusi vielä kolmosellekin, mutta lopulta käytti haalaria vain kotona, ja kouluun meni takilla. Muillakin tuon ikäisillä olen nähnyt kotikäytössä haalareita. Isommilla tuleekin sitten se vastaan, että kokoja on vaikeampi löytää.
Koska niillä on toppahousut ja toppatakki. Ainakin toivottovasti kaikilla ala-asteikäisille.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä ikinä isot koululaiset ole käyttäneet.
Mä käytin 70-80-luvulla.
Koska se on nykyään noloa lasten mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Koska niillä on toppahousut ja toppatakki. Ainakin toivottovasti kaikilla ala-asteikäisille.
En ole nähnyt 4-6 luokkalaisilla. Heillä on farkut tms.
-74 syntynyt ja 70-luvun kuvissa näkyy tumman vihreää ja ruskeaa haalari, jossa ei mitään kosteuskestoa. Alaluokilla piti käyttää toppahousuja, mutta viitoselta alkaen muistan myös farkut ja vuorelliset vaihtarit. Yläasteella v. 88 minulla oli aika hieno, kiiltäväpintainen haalari. Sitä käytettiin vain rinteessä.
Lapseni ovat syntyneet 2002 ja 2005. Silloin oli kyllä hyvät Reimatecit ja Ticketin haalarit Ja hanskat Ihan samat kuin nykyään. Meillä oli yksivärisiä: tumma harmaa ja ruskea. Keväthaalarit beiget ja keltaiset.
Hinta haalarille oli jo tuolloin 120-140 €. Lassieta sai sitten 40-60 €. Yleensä meillä oli yksi uusi ja hyvä + yksi käytettynä hankittu vaihtohaalari. Erikseen vielä kaupunkitakit ja tytölle ns. mekkotakki kyläreissuille.