Onkohan siihen joku erityinen syy, että isommilla koululaisilla ei ole nykyään talvihaalareita?
Nehän oli tosi kätevät silloin kun itse kävin koulua ja ala-asteen lopullakin käytettiin koulussakin haalareita, oli nopea pukea ja riisua välitunneille.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista, että haalareita olisi ollut enää koululaisena. Mutta muistan kyllä sen, että kurahousuja piti käyttää pidempään kuin mitä lapset nykyään niitä käyttää (ehkä 9-10v:nä vielä, en muista niin tarkkaan enää). Mutta ei koulussa sentään. Ja sillain oli nykyistä kovempi kuri, että ei pukemisista ruvettu kiukuttelemaan, vaikka kuinka tuntui tyhmältä niitä kurahousuja pukea. Ja ne kuitenkin oli aika kankeita silloin!
Lasten ulkoiluvaatteissa ei tainnut kovin kummoista vedenkestoa olla 90- tai 2000-luvun alussa vielä?
'
Kyllä oli, itse ostin lapsille sellaisia vaatteita, että eivät menneet märiksi. Goretex-kenkiä ostin jo 90-luvun alussa.
Olivat varmaan tuolloin aika paljon kalliimpia kuin tavalliset puvut + kurikset.
Olen syntynyt vuonna 1973.
Pikkulapsena oli haalari, varmaan just sellainen Reiman kaksivärinen (punaista ja sinistä). Haalaria ei tainnut enää eskarissa, sitä pienempänä varmaan olikin. Kuriksia ei varmaan tarvinnut pitää enää eskarissa myöskään, koululaisena ei enää kurasaappaita. Lätäköihin ei saanut mennä.
Eskarissa ja sen jälkeen pidin aina vuorillisia talvihousuja. Samat sisällä ja ulkona. Vuorillisten talvihousujen alla oli joskus monta kerrosta vaatetta, siis pitkät kalsarit, sukkahousut jne. Sisällä oli kuuma.
Koululaisena talvella oli talvitakki, pipo, villalapaset, kaulaliina ja ne vuorilliset housut. Joskus kolmosella ne oli vuorilliset samettihousut tai farkut, sisähousujen näköiset.
Nelosella ihan tavalliset farkut, ei mitään vuorausta enää. Ehkä villakangashousuja saattoi olla, jossa polyester-vuori.
En muista mitään kauhean tiukkaa pukeutumista. Tottakai ne vaatteet laitettiin, mitä sanottiin, koska muita ei ollut. Nuorisomuotia oli tosi vähän ja se ei poikennut kauheasti nuorten aikuisten muodista. Muistan kyllä kun Stokkan One Way avautui, mutta siellä oli ainakin ensi vuosina aika konservatiivista vaatetta.
Micmacissa ja Seppälässä oli sitä pintaliitoa, mutta ei välttämättä aina niin hyvälaatuista.
Mielenkiintoinen ketju! Itse muistelen sitä, että vasta yläasteella sai jonkin verran itse päättää vaatteista ja koko ala-asteajan piti pukea mitä äiti oli käski. Sai valita ostettaessa muutamasta vaihtoehdosta jne. mutta ei minulta esim. kysytty haluanko haalarin vain kaksiosaisen. Käytännöllisyys/suojaavuus oli tärkeintä eikä se, miltä näyttää. Oliko tämä yleisesti ajan henki (90-lukua)?
80-luvulla käytettiin toppahanskoja ja "talvilenkkareita" jotka ei oikeasti olleet mitkään lenkkarit, vaan jonkinlaiset toppasappaat.
80-luvulla moni kouluikäinen käytti sadehousuja, siis ne oli sellaista vahapintaista kurahousukangasta, mutta vyötärölle asti vaan. Itse kadehdin n. 10-vuotiaana kun kaverilla oli sellaiset ja mulla ei, oli kätevät suojasäälläkin, kun ei silloiset talvivaatteet mitään vettä pitäneet.
Haalaria tai kurahousuja en eskarin jälkeen joutunu pukemaan. Ei nyt varsinkaan kurahousuja ollu koulussa kenelläkään. Eskarissa muistan että oli märällä ilmalla pakko käyttää kuriksia, kaikilla oli sellaiset vyötärömalliset, henkseliversiot oli vauvoille ja niistä kiusattiin jos eskarilla oli.
Haalarimuodin muistan, mutta en kyllä muista kenenkään yläasteella niitä käyttäneen koulussa. Mutta siis mun äidilläkin oli lasketteluhaalari.
Vm.1971, Helsinki
Vierailija kirjoitti:
Haalaria tai kurahousuja en eskarin jälkeen joutunu pukemaan. Ei nyt varsinkaan kurahousuja ollu koulussa kenelläkään. Eskarissa muistan että oli märällä ilmalla pakko käyttää kuriksia, kaikilla oli sellaiset vyötärömalliset, henkseliversiot oli vauvoille ja niistä kiusattiin jos eskarilla oli.
Haalarimuodin muistan, mutta en kyllä muista kenenkään yläasteella niitä käyttäneen koulussa. Mutta siis mun äidilläkin oli lasketteluhaalari.
Vm.1971, Helsinki
Hassua. Meidän eskiryhmässä näyttää olevan lähes kaikilla henkselimallit.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä ikinä isot koululaiset ole käyttäneet.
Kyllä 90-luvulla vielä kuudennella luokalla käytettiin haalaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös. Ja kyseessä ei ollut vain "nössöjen" vaate, vaan ihan niillä suosituillakin oppilailla oli haalareita koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo-o, kun ne sattui olemaan muotia. Taasen 80-luvun loppupuolella ei käytetty, koska eivät olleet muotia.
Muoti muuttuu lastenkin vaatteissa. Joskus toppasaappaat olivat cool, sen jälkeen kun menivät muodista, ne olivat nolot. Yhteen aikaan piti pipossa olla valtava tupsu, sen jälkeen tupsut olivat lapsellisia ja tyhmiä ja pipon pitikin olla pitkä.
Juuri sovittelin housuja, joita pidin nuorena 90-luvulla. En pitäisi enää, eikä varmasti suostuisi kukaan nykyajan nuorikaan pitämään.
Onhan. Esimerkiksi ammattikorkeakoululaisilla ja korkeakoululaisilla.
Onkohan sille jokin syy, että saappaisiin ei tungeta enää heinää eristeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista, että haalareita olisi ollut enää koululaisena. Mutta muistan kyllä sen, että kurahousuja piti käyttää pidempään kuin mitä lapset nykyään niitä käyttää (ehkä 9-10v:nä vielä, en muista niin tarkkaan enää). Mutta ei koulussa sentään. Ja sillain oli nykyistä kovempi kuri, että ei pukemisista ruvettu kiukuttelemaan, vaikka kuinka tuntui tyhmältä niitä kurahousuja pukea. Ja ne kuitenkin oli aika kankeita silloin!
Lasten ulkoiluvaatteissa ei tainnut kovin kummoista vedenkestoa olla 90- tai 2000-luvun alussa vielä?
'
Kyllä oli, itse ostin lapsille sellaisia vaatteita, että eivät menneet märiksi. Goretex-kenkiä ostin jo 90-luvun alussa.
Olivat varmaan tuolloin aika paljon kalliimpia kuin tavalliset puvut + kurikset.
Laadusta kannatti maksaa. Märissä vaatteissa kylmästä kärsivä lapsi ei tykkää olla ulkona, omilla lapsilla ei ollut tuota ongelmaa. Muistin siis oman lapsuuden.
Pakotatko sinä lapset ulos kylmään?
Vierailija kirjoitti:
Ihanat :) Millaisissa vaatteissa samanikäiset kulkevatkaan nykyään??
https://3.bp.blogspot.com/-g578Z43c9vI/WlSLJ1SJODI/AAAAAAAASXk/Myzy6q_w…
:)
Mulla oli just tommonen fuksian punainen tai ainakin melkein jos ei just toi!!
En muista minkä ikäisenä käytin mutten ainakaan kolmannella enää. Kerran muistan kun oltiin viidennellä luokalla ja lähdettiin kaverin kanssa järven jäälle luistelemaan ja silloin sovittiin että vedetään haalarit päälle muttei kyllä olisi tullut mieleenkään käyttää ihmisten ilmoilla.
Aloitin koulun vuonna -89 eli ysärin lapsi olin ja maalaiskoulu. Ei kellään ollut haalareita päällä isompana koululaisena sielläkään.
Mä oon syntynyt -89 enkä kyllä koulussa enää käyttänyt toppahaalaria :D asuttiin maalla ja olin ihan maalaiskoulussa (suurella osalla luokkakavereista oli lehmiä/maatila) enkä muista että kenelläkään ois ollut haalaria. Sen muistan että liian hienoista vaatteista kiusattiin, kaverini sai uudet ja kiiltävät kumpparit ja ne piti heti mennä likaamaan ettei poikkeaisi joukosta, muilla oli jonkun serkun tai sisaruksen vanhat..
Lukion viimeisellä ei kehdannut enää käyttää toppahaalaria. Mutta vapaa-ajalla pidän vieläkin. N29 v.
Kengät oli tämän tyyppiset: http://fashionmyobsession.blogspot.com/2017/ tai sitten moonbootsit kaikkein cooleimmilla. Lapasia (kahdet päällekäin kylmemmällä säällä) ainakin käytettiin usein, samoin jotain topparukkasia.