Mielestäsi karseita sisustusjuttuja jotka ovat olleet valtaisa hitti kansan keskuudessa?
Esimerkiksi spottivalaisimet, sellaiset missä kepin varressa on niitä spotteja ja sitten ne kattoon upotettavat spotit. Näitä oli ihan jokaisella joskus 2000-l alkupuolella. Vallilan kelohonka. Harmaa laminaatti.
Kommentit (3976)
Sellainen juliste jossa oli kuva isopäisestä, ylisuurisilmäisestä lapsesta jonka toisesta silmästä valui iso kyynel.
Olikohan siinä kuvassa tyttö, poika vai joku sukupuoleton?
Kakkahattutäti kirjoitti:
Junttikaapeli eli sellainen valomuoviputki, jota voi kieputtaa parvekkeelle ja pylväiden ympäri. Muistan, kun nämä tuli myyntiin jonnekin Tokmannille ja koko Suomi hullaantui näistä aivan täysin.
Alias kebabletku 😀😂
-Mariskoolit ja muumimukit koriste-esineinä. Mikseivät ole arkikäytössä?
-Sisustuskirjaimet seinällä tai vartavasten niille varatulla hyllyllä.
-puutarhatontut
-tähtimatot,-tyynyt ym.
Kävin lapsena sohvakaupassa isän kanssa, oli 70 luvun loppu.
Isä sanoi:meillä kalustetaan, ei sisusteta.
ihan makeet tummanpunaiset plyyshisohvat lähti mukaan.
Tavalliset ihmiset EI sisusta.
Ei kellään elämä riitä kodin VIMPANPÄÄLLE laittoon pelkillä kirppislöydöill'ä.
Minusta nää seipäät ja tikapuut sisätiloissa on aidosti hirveitä.
En myöskään erityisesti välitä näistä paljaista hirsiseinistä, jotka on kaivettu vanhoista rakennuksista "kauniisti esiin". Ei niitä ole koskaan edes tarkoitettu olemaan esillä, hirsien välissä on täytteenä mitä sattuu (alun perin) ne sitten vaihdetaan. Kiva pinta kyllä sikäli laiskalle emännälle että sitä ei tartte koskaan pyyhkiä eikä pestä, kun sitä ei edes voi pestä. Mutta siis tyhmän näkönen, on vaan nyt muotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan noin 10 v takaperin ollu muodissa sellainen "kalliin näköinen Onnela-yökerho-sisustus". Tapeteissa metallin hohtoa ja tummia sävyjä, "kristallikruunut", korkeat kynttiläjalat ja isot hurrikaanit lattioilla täynnä pikkukiviä. Ajattelin jo silloin, et aivan hirveitä.
Olin tulossa puhumaan samasta. Olin tuolloin nuori aikuinen, samoin kaverini. Monilla eka vuokrakämppä jonka sai itse sisustaa. Kaikilla oli tuollaista: mustia (muovi)kattokruunuja, tummia barokkikuvioituja koriste-esineitä, tapetteja ja verhoja. Ja tuo kuvio oli sellaista samettimaista nukkapintaa. Viininpunainen tai violetti kiiltävä päiväpeitto ja tyynyt.
Onko tälle tyylille olemassa joku "virallinen" nimi? Kiitos jos joku viitsii vastata!
Vierailija kirjoitti:
Samaan kategoriaan menee seinään naulattu ovi sängynpäätynä, tai vanhat rapistuneet ikkunankarmit seinässä. Ja siellä ikkunan "sisällä" sitten joku 10 cm x 10 cm valokuva.
Musta on aina hassua jos näkee jonkun kotona näitä kaupasta ostettavia kehyksiä, joihin on tarkoitus laittaa joku oma (itse otettu yleensä) kuva kehyksiin sisälle, mutta siihen onkin jätetty se "mallikuva" paikoilleen. Joskus se on joku valkohampainen perhe, joskus kukka tai joku neliö vaan. Eikö ihmiset tajua, että se ei ole taulu eikä sen jutun idea..? Vai olenko itse käsittänyt väärin - ehkä joku haluaa vieraan perheen kuvan seinälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan kategoriaan menee seinään naulattu ovi sängynpäätynä, tai vanhat rapistuneet ikkunankarmit seinässä. Ja siellä ikkunan "sisällä" sitten joku 10 cm x 10 cm valokuva.
Musta on aina hassua jos näkee jonkun kotona näitä kaupasta ostettavia kehyksiä, joihin on tarkoitus laittaa joku oma (itse otettu yleensä) kuva kehyksiin sisälle, mutta siihen onkin jätetty se "mallikuva" paikoilleen. Joskus se on joku valkohampainen perhe, joskus kukka tai joku neliö vaan. Eikö ihmiset tajua, että se ei ole taulu eikä sen jutun idea..? Vai olenko itse käsittänyt väärin - ehkä joku haluaa vieraan perheen kuvan seinälleen.
voitko määrittää mitä taide on?
Täällä on paljon parjattu käytännöllistä keskiluokkaista sisustustyyliä kliseineen, mutta tämän tyylin yleisyys kertoo edelleen jotain Suomesta, siitä että täällä ihmiset ovat toistensa kanssa melko tasa-arvoisia, eivätkä luokkaerot rehota voimakkaana. Asunnon sisustaminen tuohon tyyliin ilmentää ajan hermoilla elämistä ja positiivista kulttuuritahtoa.
Kuten täälläkin todettu, niin "taviksilla" ei ole ensinnäkään kiinnostusta, aikaa tai rahaa keskittyä asuntonsa laittamiseen viimeisen päälle. Puuttuu myös ns. kultivoitunut tyylitaju ja kyky erotella nyansseja ja erilaisten tavaroiden ja materiaalien eroja.
Laverisohvat. Suurin osa ihan juhannuskokko-kamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voitko määrittää mitä taide on?
Miten sulle taide tuosta viestistä juolahti mieleen?
Valaistussa lasivitriinissä tai hyllyn päällä esillä oleva viinapullokokoelma. Ihme touhua jota en vaan voi käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, meillä on pelkkä patja lattialla, koska molemmat halutaan nukkua patjalla lattialla. Eikä se mitään homehdu? :D
Tiesithän, että ihminen hikoilee yön aikana litratolkulla? Ja kun patja makaa lattiaa vasten (= ei ole tuuletusrakoa), lattia ja patjan alaosa eivät pääse kuivumaan, ellette sitten nosta patjaa päiväksi seinää vasten? Tarkkaile tilannetta.
Höpönlöpön kyllähän normaali patja nimenomaan hengittää eli pääsee tuulettumaan. Eihän se patja sisältäkään ala homehtumaan tai sieltä erillisen rungon ja patjankaan välistä ala homehtumaan. Jotain rajaa nyt näihin juttuihin.
Ei sillä, ettäkö kuitenkaan lattialla itse patjaani pitäisin...
Tuplakupla valaisin, Lokki - valaisimet. Valtavankokoiset vetimet keittiön kaapeissa ja ovissa.
Nää ikean hirveät hapsulamput (isot, pyöreät kattovalaisimet)
Kolmionmuotoiset tai muut geometriset asiat sisustuksessa, olkiset /puiset valaisimet mitä nyt aika paljon näkee.. Kaikki tämmöiset mustan, vaaleanvihreän, vaaaleankeltaisen yhdistelmät ja siihen vielä tuo kolmion muotokieli niin en tykkää kyllä sit yhtään.
Siihen kaiken komeuden keskelle vielä musta tai valkoinen rimpulajalkainen metallipöytä niin avot. Peikonlehti tietysti nurkkaan törröttää. Ja joku viltti seinälle.. Mitä nää kudotut jutut nyt on?
Oletteko katsoneet, minkänäköusenbtalon sisustuslinjan rakensi itselleen Kruunukalusteen perustaja/omistaja? Tampereella myynnissä.
Kertoo siitä, että heidän liikkkeen käkkyräjalkaiset muka-antiikki sohvakalusteet, ruokasalin kalusteet ja makuuhuoneen kalusteet oli kova sana tietyissä porukoissa. Myytiin kuin heinää!
Asiakaskunta: rikkaat talonpojat ja niiden maalaiset emännät sekä jotkut tarjoilijat jotka oli jotenkin rahaa tienanneet.
Pohjanmaalla lapsuudessani naapurin rouva halusi yhden kamarin jonne ostettiin joku kokonainen ”antiikkikalusto”. Kova sohva, monta pikkutuolia, lasivitriini, pyöreä pöytä. Huone oli käytössä kerran vuodessa vanhan emännän nimipäiväkahveilla...
Vierailija kirjoitti:
Valaistussa lasivitriinissä tai hyllyn päällä esillä oleva viinapullokokoelma. Ihme touhua jota en vaan voi käsittää.
Minä kävin kerran kylässä, missä olohuoneen seiniiä kiersi kirjahyllyt, jotka olivat täynnä avaamattomia viinapulloja. Niitä oli todella paljon!
Eikä siinä kaikki: isäntä kuulemma lakkasi kynsilakalla korkkien reunat kerran vuodessa, ettei alkoholia pääse haihtumaan.
Oli minulla ihmettelemistä!
Ps. tästä on aikaa noin 35 vuotta, olisi kiva tietää, miten pulloille on käynyt ;D
Hyllyt, joissa on kuution mallisia irtolaatikoita.
Esim. IKEA Kallax:
https://m2.ikea.com/fi/fi/p/kallax-hylly-valkoinen-10409932/
Makrameet just nyt.
Mikä idea, lankaa seinillä??
Mieluiten vielä kylmän sinisenä että ei tule vaihingossakaan jouluinen tunnelma...