Kerro tähän lapsillesi parhaiten maistuva kalaruokasi!
Meillä lapset pitävät kalamurekepihvistä, joka on paistettu rapeaksi voissa. Uunilohikin menee, mutta muuta kalaruuat eivät oikein uppoa. Kerro vinkkisi niin pääsen testaamaan uusia reseptejä. :)
Kommentit (19)
Kylmäsavulohipasta. Kermaa, kalalientä, purjoa, valkosipulia, sipulia ja tilliä.
Mä oon varmaan ihan väärä vastaamaan, mutta meillä uppoaa ihan kaikki kala. Paistettu lohi, lohikeitto, seiti, tonnikalat, kaikki sillit varsinkin eli sinappisilli, sipulisilli, maustesilli, jopa niin hyvin, että joutuu kieltämään. Sardiinit menee myös ja tietty kaikki punakampelat ja nieriät kans.
Mitä jos kokeilisit tehdä sitä 90-luvun köksäntuntien itämaista kalaa? Sen nyt luulisi uppoavan vähän nirsommallekin.
Uunilohestahan voi tehdä kymmeniä erilaisia variaatioita, jotka uppoavat lapsiin. Sitä voi kuorruttaa ja maustaa kaikealla maan ja taivaan väliltä.
Meidän lapset (jotka ovat vielä aika pieniä) tykkäävät yleensä "selkeistä" ruuista, eli ei sellaisista jotka lilluvat kastikkeessa, ovat muusattuna yhteen tms. Esim. ohuesti jauhossa, suolassa ja pippurissa pannulla käytetty ahvenfile/kuha/siika/mikä ikinä vaalea kala höyrytettyjen kasvisten ja sitruunatirauksen kanssa on juuri sellainen.
Meillä on ehdottomasti lempparina isäni lämminsavustama lohi, poika vetelisi koko lohen yksin jos vain saisi! Kylmäsavulohi menee myös, sekä graavilohi.
Kotona sitten lempparina uppoaa uunikala, paloittelen kalan annospaloiksi, paistan pannulla, maustan suolalla, valkopippurilla ja sitruunalla. Ladellaan uunivuokaan, purkki kermaa, valkosipulia sekä katkarapuja päälle ja uuniin. Toinen uunikala versio on sitten pakasteseitä, jonka päälle tulee juustokastike.
Paistetut muikut on kanssa yksi ehdoton suosikki!
Sekä joskus ylä-asteelta opittu lohirulla, siivutetaan lohi, täytetään palat sulatejuustolla ja katkaravuilla, kääritään rullalla ja asetellaan uunivuokaan. Laitetaan uuniin ja tarjoillaan perunamuusin kera.
Poika kyllä syö melkeinpä mitä vain kalaa, ei ole vielä kertaakaan kalaa jättänyt lautaselle :)
Uunilohi taitaa olla teinin suosikki. Syö kyllä melkein kaikkea kalaa, ei kuitekaan silliä, eikä anjovista. Vaikka niitäkin meillä on tarjolla toisinaan.
Meillä menee hyvin tietyn valmistajan marinoidut kalasuikaleet. Teen niistä kastikkeen ja keitän pastaa. Toinen on itse kalastettu kala, joka on savustettu mökillä. Kolmas paistettu lohi, pariisinperunat ja dijon-kastike. Muuta kalaa mun lapset eivät syökään. Ja jos joku muu on nuo valmistanut jotenkin erilailla kuin mä, niin ei uppoa millään, vaikka ovat jo isoja lapsia.
Mä itse rakastan kalaa ja voisin syödä sitä vaikka kuinka usein.
Lehtikala voissa paistettuna ja merisuolalla maustettuna.
Meillä lapset ei muuta söisikään kuin silakkaa. Leivitys ruisjauhoissa ja paisto voissa - nam! Halpaa ja puhdasta lähiruokaa.
Puhdasta? Mistä saat puhdasta silakkaa? Ei ainakaan itämerestä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 20:10"]
Meillä lapset ei muuta söisikään kuin silakkaa. Leivitys ruisjauhoissa ja paisto voissa - nam! Halpaa ja puhdasta lähiruokaa.
[/quote]
Mä tein tänään ahvenfileitä. kierittelin fileet spelttijauhoissa, jotka oli maustettu suolalla ja pippurilla ja paistoin pannulla. Uppos.
Seipaistos.
1 pkt pakasteseitä
1 pieni sipuli (tai pätkä purjoa)
1 tomaatti
valkosipulijauhetta (tai sipulijauhetta)
paprikajauhetta
suolaa
currya
2-3 dl kermaa
pinnalle juustoraastetta
Sei voideltuun vuokaan, pilkotut rehut siihen päälle ja väleihin, maustetaan ja heitetään päälle vielä kerma ja juusto. Koko komeus uuniin 225 astetta kunnes kala on kypsää.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 20:16"]
Puhdasta? Mistä saat puhdasta silakkaa? Ei ainakaan itämerestä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 20:10"]
[/quote]
[/quote]
niin, no mitä pitää puhtaana. Pussikasvatettua kirjolohta?
t. Silakkafani
Paistetut muikut ja haukifile. Hauki pitäisi olla mahdollisimman ruodoton, eli lapsille pyrstöä. Hyvin jauhotettuna, maustettuna ja voissa paistettuna, niin kyllä maistuu. Myös uunilohi menee, ja varsinkin itse pyydetyt kalat savustettuina. Kalakeittoakin syödään.
Lohi menee kaikissa muodoissa, ja muutkin selkeät kalat selkeinä paloina ihan vaan pannulla rapeiksi paistettuna. Suosikkiruoka taitaa olla lohisoppa tehtynä Koskenlaskijaliemeen.
silakkapihvit, halstrattu silakka, uunilohi, savustettu lohi, paistettu lohi, paistetut ahvenet/muikut, kalakeitto, sushi.
Joo, meillä tykätään kalasta :)
Meillä kyllä syövät mielellään kaikkea. Kalakeittoa(pakasteseistä), kalapuikkoja, tonnikalaa, silakkaa, uunilohta, lohimedaljonkeja jne,
Tonnikalaa laitan esim niin että paistetaan sipulit ja perunaviipaleet (tai perunasipulisekoitus pakasteesta) öljyssä, haudutetaan kerman kanssa kypsäksi ja loppuvaiheessa pari purkkia tonnikalaa mukaan. Onkomtuo sitten vUoka tai paistos nimeltään.
Myöskin tonnikala ja nuudelit/makarooni on pikaruokien klassikko, paistetaan sipulit öljyssä, perään tonnikala ja tomaattipyrettä+ketsuppia, pippuria ja keitetyt valutetut nuudelit tai pasta.
Tonnikala on kaiketi ihan terveellinen kala rasvakoostumuksen puolesta.
Pakasteseitä, ripaus suolaa, kolmen juuston kerma päälle. + monia muita mitä on jo yllälueteltu
kalavokki: lohenpaloja paistetaan, vokkivihannekset (Ihan pakasteesta) pannulle, kookoskermaa ja lusikallinen vihreää thaicurrua. lisänä nuudeleita