Mihin toiseen Pohjoismaahan muuttaisit, jos olisi pakko?
Lähinnä mietin näitä sen pohjalta, että mihin sitä itse lähtisi, kun tämän Suomen maan haluan taakseni jättää. Voisin siis opiskellakin kyseisessä maassa. Ruotsia toki osaisin valmiiksi, mutta norjan kieli ei ole vaikeaa ja opin kieliä hyvin ja nuorikin olen. (sinkku ja lapseton).
Eli kaikennnäköiset kokemukset ja tiedot esim. sosiaaliturvan eroista yms. tervetulleita.
Kommentit (39)
Norjaan. Mahtava luonto, paljon mahdollisuuksia harrastaa ulkoilmajuttuja (Pohjois-Norjan laskettelukoheet!), ihmiset kauniita ja reippaan oloisia.
Islantiin muuttaisin.
Ruotsissa olen asunutkin ja viihtynyt oikein hyvin. 1980- ja vielä 1990-luvullakin olisin ehdottomasti valinnut Ruotsin pysyväksi asuinpaikakseni, nykyään en enää tunne oloani niin kotoisaksi siellä. Maa ja yhteiskunta on muuttunut paljon.
Norja ja Tanska ovat tuttuja lomamatkoilta. Etenkin Pohjois-Norjasta pidän todella paljon, sinne tahtoisin joskus sapattivuodeksi saamea opiskelemaan. Sapattivuotta ajattelin tuonne kymmenen vuoden päähän, kun lapset ovat kaikki lukioikäisiä.
Mutta pysyvästi, Islantiin muuttaisin näillä kokemuksilla. En ole vielä siellä käynyt, matka on suunnitteilla. Mielikuvissani maa on sellainen jossa lapseni tahtoisin kasvattaa ja itseni elättää.
alkoi tuo skåne kiinnostaa. aksentti on aika hankala, mutta eiköhän siihen totu. tosiaan kyllä pelottaa, jos saat sen takia että olet suomalainen kuulla olevasi jotain toisen luokan kansaa, huhhuh... no mutta SKÅNESSA asuneilta jos jotain lisäkommenttia, vinkkiä tai sanottavaa niin otan vastaan. :) ap
Skåne on todellakin hieno paikka. Alkuun kieli kuullosti tosi kummalta vaikka ruotsi hyvin hallussa. Äkkiä siihen tottuu ja tykästyy :) Mikä mukavinta niin täältä Skånesta on lyhyt matka eurooppaan. Saksa ihan nurkan takana esim. Kastrupin kenttä kiven heiton päässä josta lentoja minne vain tai sitten autolla Puolan kautta eurooppaan. Ja tietty Köpis ihan vieressä :) Talvet todella leutoja, kesä jatkuu pitkälle ja kevät alkaa aikasin! Suomalaisia ei todellakaan katsota kieroon eikä ne ole mamuja.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 22:22"]
alkoi tuo skåne kiinnostaa. aksentti on aika hankala, mutta eiköhän siihen totu. tosiaan kyllä pelottaa, jos saat sen takia että olet suomalainen kuulla olevasi jotain toisen luokan kansaa, huhhuh... no mutta SKÅNESSA asuneilta jos jotain lisäkommenttia, vinkkiä tai sanottavaa niin otan vastaan. :) ap
[/quote]
Siskoni asui ja oli töissä Skånessa muutaman vuoden ja tykkäsi kovasti. Hän osaa ruotsia hyvin ja pääsi aika äkkiä sisälle skånen murteeseen.
En myöskään ymmärrä noita "toisen luokan kansalaisiksi" haukkujia. Sisareni oli jonkun maahanmuuttodebatin aikoihin työpaikkansa kahvihuoneessa pilke silmäkulmassa tokaissut, että hänhän on kanssa tällainen "mamu". Siihen nämä paikalliset olivat ihmetelleet etteihän suomalainen Ruotsissa mikään mamu ole :)
Kävin Tuholman lähistöllä töissä opiskeluaikana, ja silloin mm. työhönottotilanteessa tajusin olevani ihan yhtä "mamu" kuin vaikkapa kreikkalainen tai puolalainen. Ennen olin kuvitellut ruotsalaiset jonkinlaiseksi veljeskansaksemme. Ainakin on tasa-arvoista muiden ulkomaalaisten kesken..
Ehkä on helpompi saada arvostusta ja "päästä piireihin", jos on johtavassa asemassa tai arvostetuissa asiantuntijatehtävissä.
Mä muuttaisin Grönlantiin tai Norjan Huippuvuorille. Ois hienoa asua arktisissa maisemissa keskellä-ei-mitään. Toisaalta Suomen Pohjois-Lappi ajaisi melkein saman asian... Loppuelämääni en tuolla haluaisi viettää, mutta muutaman kuukauden tai vuoden-pari.
Ruotsiin tai Norjaan.
Ehkä ykkösvaihtona Norja. Jos osaa ruotsia, niin kielen oppii nopeasti. Norja on vauras ja kaunis maa. Ja kokemukseni norjalaisista ovat olleet pelkästään positiivisia. Pirteitä, hyväntuulisia, ystävällisen ja "tavallisen" oloisia ihmisiä.
Ruotsi tulisi hyvänä kakkosena. Oikeastaan asuisin mielummin Ruotsissa kuin Suomessa - sieltä olisi lyhyempi matka lomareissuille Keski-Eurooppaan ja silti kaikki olisi kuin Suomessa. En ole ikinä kokenut, että ruotsalaiset kohtelisi jotenkin toisen luokan kansalaisena suomalaista, kuten joku tässä väitti.
Tanska ei jotenkin niin kamalasti kiehdo. Kielestä vaikea saada selvää (kai senkin oppisi, mutta ihan heti ei mitään ihmeempiä hommia voisi hakea) ja jotenkin ne kerrat, kun Tanskassa olen käynyt niin... No, se ei vaan maana ole mitenkään kamalan mielenkiintoinen minusta, vaikka sielläkin on toki hienoja paikkoja. On vaan sellanen lättänä. :) Tanskalaiset tosin ihmisinä mukavia.
Islanti on liian kaukana kaikesta halutakseni muuttaa sinne. Puoli vuotta voisi mennä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 22:22"]
[/quote]
Siskoni asui ja oli töissä Skånessa muutaman vuoden ja tykkäsi kovasti. Hän osaa ruotsia hyvin ja pääsi aika äkkiä sisälle skånen murteeseen.
En myöskään ymmärrä noita "toisen luokan kansalaisiksi" haukkujia. Sisareni oli jonkun maahanmuuttodebatin aikoihin työpaikkansa kahvihuoneessa pilke silmäkulmassa tokaissut, että hänhän on kanssa tällainen "mamu". Siihen nämä paikalliset olivat ihmetelleet etteihän suomalainen Ruotsissa mikään mamu ole :)
[/quote]
Mä kuuntelin kanssa Saksassa asuessani kerran työpaikan kahvihuoneen kauhisteluja maahanmuuttajista, joita virtaa joka tuutista. Totesin siihen, että niin, minäkin tässä tällainen maahanmuuttaja. Kaikki alkoi höpöttää, että ethän sä ole maahanmuuttaja, sähän olet suomalainen - siis sähän olet yksi meistä!
Joo, oli kyllä pakko sanoa siihen, että en mä kyllä mikään saku ole, kiitosta vaan. :D
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 20:30"]
Muuttaisin Venäjälle. Kuolan niemimaa olisi kyllin ''pohjoismaa''.
[/quote]
Mikähän mahtaa olla Kuolan niemimaan työllistymisprosentti ja miten loistava sosiaaliturva siellä on? :D No, asunnot varmaan halpoja...
Kuolan niemimaa, Murmanskaja oblast työttömyysprosentti 1,8%, keskipalkka 850 euroa/kk, uusien asuntojen keskihinta 1000euroa/neliö
Norjassa olen asunut vähän aikaa. Hieno maa, upeat maisemat - mutta niin kamala ilmasto! Katsokaa kesällä huviksenne säätiedotuksia, heinäkuussa Bergenin seuduilla 17 astetta kun on hyvä ilma, ja vettävettävettä ja pilveä. Ilmasto verrattavissa Brittein saaren rannikkoseutuihin. Finnmarkissa aurinko paistaa hyvässä lykyssä vuorokausitolkulla kesällä, mutta onni on jos lämpötila kipuaa joskus kahdenkympin tuntumaan.
Siis Ruotsiin tai Tanskaan lähtisin mä.
Täällä on yksi mamu! :o
Tunnustan eri uskontoa kuin kukaan muu meidän yksikossa. Puhun käsittamatöntä kieltä - virke pitää aloittaa kääntämällä lopusta alkuun päin. Erikoista on myös pitää vuosilomaa loppukeväällä, midsommaren tienoilla.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 23:54"]
Norjassa olen asunut vähän aikaa. Hieno maa, upeat maisemat - mutta niin kamala ilmasto! Katsokaa kesällä huviksenne säätiedotuksia, heinäkuussa Bergenin seuduilla 17 astetta kun on hyvä ilma, ja vettävettävettä ja pilveä. Ilmasto verrattavissa Brittein saaren rannikkoseutuihin. Finnmarkissa aurinko paistaa hyvässä lykyssä vuorokausitolkulla kesällä, mutta onni on jos lämpötila kipuaa joskus kahdenkympin tuntumaan.
Siis Ruotsiin tai Tanskaan lähtisin mä.
[/quote]
Siis hä? Jos et sinä pidä kuvailemastasi ilmastosta, niin mikä sua oikeuttaa haukkumaan sitä kamalaksi? Minusta tuo ilmasto on juuri täydellinen. Jos joku kysyy minulta mistä pidit kun siellä Englannissa asuit, niin aina top3 on ilmasto.
Monet täällä ovat ehdottaneet Norjaa. Mikäs siinä, hieno maa! :) Maisemat, vuonot, etc. Mutta se on myös ihan järjettömän KALLIS maa!! Myös Ruotsi kalliimpi Suomea. Islanti myös ihan tolkuttoman kallis ja tavallaan ulkona kaikesta (hieno turistikohde tosin!), joten Tanska on ainut järkevä vaihtoehto.
Voisitko, ap, tulla kertomaan, miksi pitäytyä vain Pohjoismaissa?
Tanskaan. Tanskalaiset ovat rentoja, ystävällisiä eivätkä nipota turhista. Maasta on lyhyt matka manner-Eurooppaan, jonne ap:kin voisi tähdätä.
Onko ap:lla Pohjoismaista poistumiskielto? ;)