Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin toiseen Pohjoismaahan muuttaisit, jos olisi pakko?

Vierailija
27.02.2013 |

Lähinnä mietin näitä sen pohjalta, että mihin sitä itse lähtisi, kun tämän Suomen maan haluan taakseni jättää. Voisin siis opiskellakin kyseisessä maassa. Ruotsia toki osaisin valmiiksi, mutta norjan kieli ei ole vaikeaa ja opin kieliä hyvin ja nuorikin olen. (sinkku ja lapseton). 

Eli kaikennnäköiset kokemukset ja tiedot esim. sosiaaliturvan eroista yms.  tervetulleita. 

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta, mutta jotenkin tunnen Norjan ja Islannin sellaisiksi maiksi johon voisin muuttaa helpostikin.

Vierailija
2/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norja on rikas maa, joka ei ole tässä idioottien liittovaltiossa mukana maksamassa kreikkalaistan tuhlailua. Kauniita maisemia. Ei ole historian painolastia kuten Ruotsissa olisi  olla "alempirotuisena suomenkielisenä" ikuisesta kakkosluokan kansalaisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 17:53"]

Norja on rikas maa, joka ei ole tässä idioottien liittovaltiossa mukana maksamassa kreikkalaistan tuhlailua. Kauniita maisemia. Ei ole historian painolastia kuten Ruotsissa olisi  olla "alempirotuisena suomenkielisenä" ikuisesta kakkosluokan kansalaisena.

[/quote]

just samaa mieltä

Vierailija
4/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muuttaisin Tanskaan, jos olis pakko. Mut en mä siitä juuri mitään tiedä, ja vissiin töitä siellä tekisin, enkä miettis sosiaaliturvan parhaimmuutta.

Vierailija
5/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni opiskelee Norjassa lääkiksessä. Jäi sinne opiskeluvaihdon kautta. Ihastui siihen, miten hyvin kaikki ottivat hänet vastaan, eikä lääkisläiset olleet niin itseään täynnä kuin useat ovat Suomessa.

Noidenkin kokemusten pohjalta muuttaisin Norjaan. Ruotsissa taas olen itse ollut vaihdossa, ja siellä olisi mielestäni vaikeaa olla muuta kuin ikuisesti mamu...

Vierailija
6/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia osaan, joten sinne olisi helpoin sopeutua sen puolesta. Tanskaan ehkä kuitenkin lähtisin, positiivinen kuva ko. maasta ja onhan se Pohjoismaista eurooppalaisin jo sijaintinsa vuoksi.

Islanti on turhan eksoottinen ja kaukana, Norja sisäänpäinkääntynyt.

Vierailija
7/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin Tanskaan, olen asunut siellä kolme vuotta ja pidin paikasta.

Vierailija
8/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norja tai Tanska. Näissä maissa on hyvät uraedellytykset, ihmiset eivät ole niin luokkatietoisia, ja rento ilmapiiri. Ruotsi näistä maista kaikista "elitistisin". Kyllä ehkä ensimmäiseksi menee Norja ihan senkin takia, että on niin vakavarainen maa, jossa paljon mahdollisuuksia. Kauniita maisemia, paljon vettä ympärillä, ihmiset ystävällisiä.

Vierailija
9/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä voisin varmaan lähteä mihin vain. Islantiin en ehkä kovin herkästi. Se on varmaan maana kiinnostava mutta haluaisin paikkaan josta pääsisin Suomeen lomille ilman lentämistä.

Mieluiten valitsisin varman Tanskan. Tanska on rento ja kiva ja aika lähellä Keski-Eurooppaa mutta myös Ruotsi olisi henkisesti mukava paikka. Norjan tunnen aika huonosti mutta suht positiivinen käsitys mulla on myös Norjasta. Sosiaaliturvasta en osaa kyllä sanoa mutta tuskin Suomesta jäävät jälkeen. Tiukennuslinja on kyllä ollut varmaan kaikissa ja varsinkin Tanskan ilmapiiri on varmaan oikeistohallistuksesta kärsinyt.

Vierailija
10/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin ehdottomasti mieluiten Tanskaan. Rento ilmapiiri, helppo liikkua lyhyiden etäisyyksien vuoksi, lähellä Keski-Eurooppaa, miellyttävä ilmasto, mukavat ihmiset.

Vierailija
11/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanska on kiva maa, mutta kieli kamalaa

ruotsiin siis 

Vierailija
12/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti Ruotsiin. Se on lähellä, kieli on helppo, ja siellä on paljon tuttuja ihmisiä. Lisäksi se on ainoa pohjoismaa, jossa ei ole autoveroa. Olen siellä joskus asunutkin.

Vierailija
14/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisin valinta olisi Ruotsi tutuimman kielen takia, mutta toisaalta historiallisten rasitteiden takia suomalaiset eivät ole siellä kovassa kurssissa. En haluaisi, että minua pidettäisiin mamuna, vaikka olisin toisesta länsimaasta ja naapurista tullut. Toisaalta Ruotsissa asuu paljon suomalaisia ja palveluitakin jopa saa joissain paikoin suomeksi.

Kyllä valintani olisi Norja tai Tanska, norjan kieli on lähempänä ruotsia niin sinne varmaankin sitten. Jännä, että tanskaa ja norjaa kirjoitetaan melkein samalla tavalla, mutta puhuttuna tanska on kamalaa mongerrusta kun taas norjaa ymmärtää ruotsin kielen taidolla paljon paremmin. Keskenäänhän nuo kaikki skandinaavit (pl. Islanti) pystyvät kumma kyllä keskustelemaan täysin toisiaan ymmärtäen, vaikka tanskan ääntämys niin paljon poikkeaakin.

Vierailija
15/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Skånessa kolmatta vuotta eikä suomalaisia pidetä mamuina :) kyllä ne on tummaihoisemmat jotka on mamuja. 

Itse voisin kuvitella asuvani vielä joku päivä Norjassa. Kieli on helppo jos osaa ruotsin. Tanskaa kyllä ymmärtää, mutta se on vähemmän kaunis kieli :) Köpis tosin huippukiva kaupunki.

Vierailija
16/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuksuko se siellä?

Vierailija
17/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 17:53"]

[/quote]

Mielenkiintoista lukea ihmisten ennakkoluuloista Ruotsia kohtaan. Olen asunut 15 vuotta Ruotsissa, enkä ole kertaakaan tuntenut, että ihmiset pitäisivät minua kakkosluokan kansalaisena? Hankalahan sitä on kieltää, että suuri osa Tukholman metroasemilla maleksivista alkoholisteista puhuu suomea tai että moni 60-luvulla tänne töihin tullut taitaa ruotsin kielen vieläkin kovin heikosti. Mutta jos ihmiset jotenkin reagoivat suomalaiseen aksenttiini, niin yleensä se johtuu mielenkiinnosta eikä siitä, että haluasivat jotenkin kertoa mulle, että olen huono ihminen. Rohkeasti tänne vaan, täällä ovat muut kulttuurit arkipäivää. 

Vierailija
18/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin Venäjälle. Kuolan niemimaa olisi kyllin ''pohjoismaa''.

Vierailija
19/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanska on aivan ihana. Ilmasto on loistava, vuodenaikojen vaihtelua on, mutta pahinta talvea ei. Tasainen maasto mahdollistaa pyöräilyn ympäri vuoden. Ihmiset ovat mukavia.

Vierailija
20/39 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanska tai Skåne, Skånessa asuin opiskellessa pari vuotta ja tykkäsin. Ei ollut mitenkään elitistinen paikka eikä suomalaisia katsottu nenänvartta pitkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä