Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyäidit eivät osaa lähteä päivystykseen ilman somen voimaa..

Vierailija
04.03.2019 |

"Mitä tämä on?" "Lapsi sairas, mitä teen?" Lukuisia aloituksia samaan suuntaan. Ennen mentiin suoraan päivystykseen kyselemään. Nykyisin ensin tehdään someen päivitys, kysellään ja vasta kun on saatu 20 kommenttia päivystykseen menemisestä, mennään sinne päivystykseen.

Sama koskee kaiken maailman näppyläkuvia.

Onko mikään ihme, että päiväkodeissakin on yhtenään joku epidemia, kun äidit eivät tajua mennä lääkäriin ajoissa ilman somea?

Miten helkutissa esim. -70 - luvulla syntyneet ovat hengissä, kun ei ollut somea ja ketään kertomassa, milloin pitää lähteä päivystykseen tai soittaa ambulanssi paikalle? Kysyn vaan. Ihmiset vain tyhmenevät somen myötä.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen äidin, joka käy tarkistuttamassa lastensa korvat jokaisen flunssan yhteydessä, vaikka oireita ei olisikaan. "Onhan ne hyvä tarkistaa, ettei tule mitään". (Ymmärtäisin tämän siis, mikäli olisi oireita.)

Myös ampiaisen pistoista (ei siis taustalla allergiaa, yliherkkyyttä tai vaarallisia oireita, ainoastaan se pistojälki kipuineen riittää) lähdetään lääkäriin.

Hän ei tosin (tietääkseni) kysele somessa, mutta jonkinlaiselta resurssien haaskaamiselta tämäkin minun silmääni vaikuttaa.

Vierailija
42/51 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin turha käynti päivystyksessä kuin idiootin leima somessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat nöyryyttävät, samoin lääkäri, jos päivystykseen menee turhaan. Erään kerran kärsin virtsatieinfektiosta ja sanottiin, että jos alkaa selkäkipu, pitää päivystykseen mennä heti. Selkäkipu alkoi ja menin päivystykseen, sain huudot päälleni sekä hoitajilta että lääkäriltä, että mitä hittoa sinä täällä notkut. Eikun kotiin ottamaan vaan särkylääkettä.

Toisella kertaa menin, kun en astmaatikkona saanut enää kunnolla henkeä. Olin kipeänä ja itseasiassa sairastin keuhkoputkentulehdusta, astma pahana. Peffit oli tippunu yli 200 yksikköä ja tuntui siltä, että tulehdun kohta. Triagin hoitaja otti happisaturaation, joka näytti, että happea kulkee silti ja akka rupee ivaillen naureskelemaan, että kyllä sulla kuule happi kulkee. Aha, kiva tietää, silti on sellainen olo että joudun haukkomaan henkeä ja yskä kuulosti ihan hirveältä. Kun akka kuuli yskäni, valahti hieman vakavammaksi ja päästi kuin päästinin lääkärin paikkeille.

On niin nöyryyttävää, kun päivystyksessä naureskellaan ja pyritään nöyryyttämällä ja nolaamalla opettamaan ihmisiä siitä, että sinnehän ei kannata mennä hukkaamaan tärkeiden ihmisten aikaa.

Tiedoksi muuten hoitajille ja muillekin, happisaturaatio ei kerro siitä, että tilanne olisi välttämättä hyvä ja ettei hengitysvaikeus vaadi astmaatikolla välitöntä hoitoa. Että astmaatikko vain esittää hengitysvaikeuksia. Keuhkoissa on paljon käyttämätöntä kapasiteettia ja esim. urheilijoilla on kyky käyttää keuhkokapasiteettiaan paremmin mitä tavan tallaajalla. Keuhkojen käyttämättömän kapasiteetin takia tilanne saattaa näyttää hetken happisaturaatiossakin paremmalta, mitä oikeasti onkaan. Tämän kertoi minulle ihana työterveyslääkäri, jolle ihmettelin sitä, miten happisaturaatio voi olla hyvä, silti tunne siitä että tukehtuu ja peffit romahtaneet merkittävästi. Että jos tämä vähän herättelisi jotain hoitajaa täi lääkäriä, jos joku astmaatikko tulee epätoivoisena hakemaan apua ja tuijotetaan vaan sitä happisaturaatiota, että ei mitään ongelmaa, kotiin siitä ja lopeta itkeminen.

Vihaan päivystystä.

Vierailija
44/51 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen lääkäriin varmaan pääsikin. Oli helppo vain tallustella poistattamaan tikkua tms.

Eihän ennen ollut edes mitään päivystystä ja päivystykset tuli joskus 80-luvulla ja terveyskeskukset oli auki klo 7.00-16.00. Ja 70-luvulla lääkärissä käynti oli todella kallista, eikä sinne lähdetty pikkuvaivan takia.

Ja ambulanssi potilaat vietiin sairaaloihin tai jos oli hätätapaus.

Minä olen 70-luvun lapsi. Meille saattoi soittaa sekä terveydenhoitajan että lääkärin kotiin. Huomattavasti paremmat terveyspalvelut kuin nykyään.

Teillä on ollut joku tuttava ja sukulaislääkäri joka tuli kotiin, ei tosiaan ollut mitään kiertäviälääkäreitä. Ja monessa perheessä ei vielä 70-alussa ollut edes puhelimia, millä soittaa.

Tosin, terveyskeskuksia 70-luvulla jo enemmän kuin 60-luvulla.

Ja mä olen 70-luvun aikuinen. Eikä työterv.huoltoakaan ollut.

Terveydenhoitaja/kätilö kävi kotona vastasyntyneen luona pari kertaa kun vauva oli muutaman viikon ikäinen, ei muuten, mutta näinhän on nykyäänkin.

Kunnan lääkäri ja kunnan terveyssisar.

Ja kunnan kotipalvelusta sai muuten kodinhoitajan aina jos ja kun äiti sairasti.

Kuntien kodinhoitajan palvelut lakkautettiin joskus 80-90-luvulla, kun äitiyslomat tulivat 8-9kk ja työelämässä oikeus äidin palkalliseen sairaslomaan ja vanhemman alle 10v sairaan lapsen hoitoon kotona.

Vielä 70-luvulla äitiysloma oli 2-3 kk ja jos sairastui, vain osittain palkallinen sairausloma ja useamman päivän omavastuu ja jos lapsi sairastui, ainoa oli jäädä palkattomalle vapaalle, jos työnantaja suostui ja siksi kodinhoitajat oli tarpeellisia.

Vierailija
45/51 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen lääkäriin varmaan pääsikin. Oli helppo vain tallustella poistattamaan tikkua tms.

Eihän ennen ollut edes mitään päivystystä ja päivystykset tuli joskus 80-luvulla ja terveyskeskukset oli auki klo 7.00-16.00. Ja 70-luvulla lääkärissä käynti oli todella kallista, eikä sinne lähdetty pikkuvaivan takia.

Minä olen 70-luvun lapsi. Meille saattoi soittaa sekä terveydenhoitajan että lääkärin kotiin. Huomattavasti paremmat terveyspalvelut kuin nykyään.

Teillä on ollut joku tuttava ja sukulaislääkäri joka tuli kotiin, ei tosiaan ollut mitään kiertäviälääkäreitä. Ja monessa perheessä ei vielä 70-alussa ollut edes puhelimia, millä soittaa.

Tosin, terveyskeskuksia 70-luvulla jo enemmän kuin 60-luvulla.

Ja mä olen 70-luvun aikuinen. Eikä työterv.huoltoakaan ollut.

Terveydenhoitaja/kätilö kävi kotona vastasyntyneen luona pari kertaa kun vauva oli muutaman viikon ikäinen, ei muuten, mutta näinhän on nykyäänkin.

Kunnan lääkäri ja kunnan terveyssisar.

Ja kunnan kotipalvelusta sai muuten kodinhoitajan aina jos ja kun äiti sairasti.

Kuntien kodinhoitajan palvelut lakkautettiin joskus 80-90-luvulla, kun äitiyslomat tulivat 8-9kk ja työelämässä oikeus äidin palkalliseen sairaslomaan ja vanhemman alle 10v sairaan lapsen hoitoon kotona.

Vielä 70-luvulla äitiysloma oli 2-3 kk ja jos sairastui, vain osittain palkallinen sairausloma ja useamman päivän omavastuu ja jos lapsi sairastui, ainoa oli jäädä palkattomalle vapaalle, jos työnantaja suostui ja siksi kodinhoitajat oli tarpeellisia.

70-luvulla oli perheverotus ja sosiaalisesti täysin hyväksyttävää olla kotirouvana ikänsä.

Minun äitini ei ollut koskaan töissä. Meillä kävi siivooja, lastenvahti, kauppias toi ruoat ja käytti pyykit pesulassa.

Vähän toista kuin nykyään. Itselläni, yrittäjällä, oli viikko äitiyslomaa.

Vierailija
46/51 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla parannettiin korvatulehdukset hönkimällä tupakansavua korvaan eikä korkeassa kuumeessakaan olevaa lasta viety lääkäriin. Serkkuni sai kuumat kahvit päälleen ja silloin sentään vietiin heti lääkäriin, tosin tk:sta oli sanottu että mitä te tänne, menkää sairaalaan ! 

Vierailija
47/51 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kysyn somessa monenlaisia asioita.

Terveysasioissa kysyn monelta twholta ja otan itse selvää.

Sellaista vanhemmuutta halveksin että mennään vaan Herra Tohtorin tai Rouva Hoitajan luo ja kipataan vastuu sinne. Sitäpaitsi hoitovirheet ovat niin yleiisä, että en ikinä uskaltaisi olla noin auktoriteettisokea.

Ihan oikein! Tottakai se naapurin Pena tai sun kirvesmieskaverisi tietää paremmin kuin koulutettu asiantuntija. Totta kai.

No esim lapsen astmaa ei tunnistettu terveyskeskuksessa. Naapuri tiesi heti mistä on kyse ja hyvän yksityislääkärin tiedot sain potilasjärjestöstä.

Kyllähän se totta kai voi näin joskus mennäkin. Yksi tuttu pohti vauvansa kanssa päänsä puhki, miksi vauva on itkuinen ja mitä onkaan näppylät naamassa, joiden oli lääkärissä sanottu olen vain hormoninäppyjä. Muistaakseni lähipiirin vanha mummo oli tunnistanut maitoallergian. Lapsi vietiin tutkimuksiin, ja se maitoallergiahan taustalta sitten paljastui.

Silti sanoisin ettei tuossa ollut kyse esim. lääkärin ammattitaidottomuudesta tms, jostain syystä vain tuo edellisen mainitsema astma tai tämän esimerkin maitoallergia eivät varmaan antaneet itsestään niin selviä viitteitä, että ne olisi lääkärille tulleet mieleen. Muutenhan asiaa olisi lähdetty tutkimaan hetimmiten.

Mutta kuka tietää ihmistyypin, joka tilailee ambulanssia esim. lapsilleen milloin mistäkin syystä, vaikka ko. asiat olisi mahdollista hoitaa päivystyksessäkin?

Vierailija
48/51 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyi olla yksityinen, jos sekään.

Vierailija
49/51 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisjärki on sallittua. Jos lapsi on tuskainen, tajuton tms ei siinä jäädä somettamaan vaan lähdetään heti sairaalaan, tai soitetaan ambulanssi. Jonkun ihottuman kanssa voi taas kysyä kuvan kera että mitähän tämä voisi olla, onko muiden lapsilla ollut?

Vierailija
50/51 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kysyn somessa monenlaisia asioita.

Terveysasioissa kysyn monelta twholta ja otan itse selvää.

Sellaista vanhemmuutta halveksin että mennään vaan Herra Tohtorin tai Rouva Hoitajan luo ja kipataan vastuu sinne. Sitäpaitsi hoitovirheet ovat niin yleiisä, että en ikinä uskaltaisi olla noin auktoriteettisokea.

Ihan oikein! Tottakai se naapurin Pena tai sun kirvesmieskaverisi tietää paremmin kuin koulutettu asiantuntija. Totta kai.

No esim lapsen astmaa ei tunnistettu terveyskeskuksessa. Naapuri tiesi heti mistä on kyse ja hyvän yksityislääkärin tiedot sain potilasjärjestöstä.

Kyllähän se totta kai voi näin joskus mennäkin. Yksi tuttu pohti vauvansa kanssa päänsä puhki, miksi vauva on itkuinen ja mitä onkaan näppylät naamassa, joiden oli lääkärissä sanottu olen vain hormoninäppyjä. Muistaakseni lähipiirin vanha mummo oli tunnistanut maitoallergian. Lapsi vietiin tutkimuksiin, ja se maitoallergiahan taustalta sitten paljastui.

Silti sanoisin ettei tuossa ollut kyse esim. lääkärin ammattitaidottomuudesta tms, jostain syystä vain tuo edellisen mainitsema astma tai tämän esimerkin maitoallergia eivät varmaan antaneet itsestään niin selviä viitteitä, että ne olisi lääkärille tulleet mieleen. Muutenhan asiaa olisi lähdetty tutkimaan hetimmiten.

Mutta kuka tietää ihmistyypin, joka tilailee ambulanssia esim. lapsilleen milloin mistäkin syystä, vaikka ko. asiat olisi mahdollista hoitaa päivystyksessäkin?

Astma oli ihan selvä asia. Lääkäri vain välinpitämätön edessvastuuton tumpula. Sellaisia on paljon, töissä asenteella ”mä oon täällä vain töissä”.

En tiedä ihmistyyppiä joka tilailee ambulansseja. Sen sijaan enoni kuoli kun päivystys ei ottanut häntä vakavasti, vaan lähetti sydänkohtauspotilaan närästysdiagnoosilla kotiin.

P.s. Maitoallergia on helppo diagnosoida. Silti lääkärit tekee virheitä sen(kin) kanssa.

Vierailija
51/51 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyi olla yksityinen, jos sekään.

Kunnan terveydenhoitaja. Kunnan lääkäri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä