Lasten vaatetusongelma
Toivottavasti joku kiltti Etelä-Suomessa asuva äiti voisi auttaa. Asun vakituisesti ulkomailla ja nyt piiiitkän tauon jälkeen pääsen lasten kanssa viikoksi Suomeen lomalle. Olisimme sillä toukokuun loppupuoliskolla. Minkälaista vaatetta otan lapsille mukaan? Minkälaiset ilmat on tuohon aikaan pääkaupunkiseudulla tai yleeensä Etelä-Suomessa? Itse olen Lapista kotoisin ja siellä voi tosiaan tulla vaikka räntää, muusta Suomesta en osaa sanoa. Meillä on lapsilla Jonathanin kuoritakit ja ne olin ajatellut ottaa mukaan. Itselle ottaisin ohuen trench-takin (vai miten se kirjoitetaan) Toppatakkia ei varmaankaan enää tarvi, vai? Eikä varmaan hanskoja tai pipoakaan. Miten kenkäpuoli? Ovatko pitkävartiset saappaat liian kuumat?
Anteeksi nämä typerät kysymykset mutta etukäteen kiitos kaikille jotka jaksavat auttaa.
Kommentit (3)
No niin, ja korjaukset edelliseen: Mtv3 on se tv-kanava... Ja lisäys: ei tarvita toppatakkeja!
Ok, kiitos vinkeistä. Olin tosiaan myös ajatellut ottaa jotain neuletta tai villapaitaa kuoritakkien alle. Säätiedotusten seuraaminen on ihan hyvä idea mutta olen ollut niin kauan pois etten tiedä miltä esim. +15-18ºC Helsingissa tuntuu. Asuinmaassani porukat vetää toppiksissa ja talvisaappaissa :). Nyt on +8ºC ja ihmiset kauhistelevat kun on niin kylmää. Se on niin relatiivista tuo kylmän tai kuuman tunteminen. Vähän sama kun jos Suomessa on +35ºC niin se on jo aika ahdistavaa. Täällä se taas tuntuu leppoisalta kesäilmalta.
Ihan ensimmäiseksi suosittelen sinua katsomaan netistä sääennusteita. Katse niitä jo pari viikoa ennen, niin osaat ennustaa edes suuntaa, esim. foreca.fi. Yle käyttää eri yritystä ennusteiden tekoon ja ne vaihtelevat hieman, joten katso myös Ylen tai vaikka Mtv2:n sivuilta.
Mutta siis asiaan. Toukokuun loppupuolella voi olla täkäläisittäin helle tai olla hyvinkin kylmää ja sateista. Et taida enää muistaa, että Suomen sää vaihtelee nopeasti. Pipoja ei tarvita, mutta jos asteita on kymmenen tai alle, niin ohuet sormikkaat tai vastaavat voivat olla ihan hyvät. Kerrospukeutuminen on hyvä juttu eli ota ne kuoritakit ja alle jotain, neuletta tai fleeceä, jonka voi ottaa helposti pois. Trenssillä pärjäät itse hyvin, Ja jos sattuu olemaan hyvin lämmintä, ette tarvitse näistä mitään:)