Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HIV:in ensioireiden kesto

Vierailija
15.03.2013 |

Pelottaa aivan vietävästi mahdollisen HIV-tartunnan riski, sillä riskikontaktista noin kahden viikon kuluttua minulle tuli eräänä iltapäivänä kuumetta noin 38 astetta, kurkkukipu, erittäin voimakas vatsakipu, selkä- ja niskakipu sekä vilunväreet, jotka vaihtuivat hikoiluksi muutaman tunnin kuluttua. Lueskelin ensioireista (jotka pitkälti muistuttavat flunssan tai influenssan oireita), että ensioireet kestävät noin 3vrk-1kk. Itselläni oireet kestivät vain muutaman tunnin ja menivät samana iltana ohitse.

Ihmetyttää kyllä, mikä olisi voinut aiheuttaa moiset oireet. Olen yrittänyt pakottaa miestäni HIV-testiin, sillä ainoastaan häneltä olen sen voinut saada. Hän ei kuitenkaan suostu millään menemään testiin, vaikka on joskus aikaisemmin ottanut riskejä. Itse olen ollut niin hölmö ja rakastunut, etten tajunnut pyytää testituloksia ennen kuin otin hänen kanssaan riskejä. Pääsen itse aikaisintaan ensi viikolla HIV-testiin, joten tässä saa jännätä nyt melkein viikon. :(

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydennyksenä vielä sellainen, että ihoni on ollut todella kuiva ja hieman ihottumaan taipuvainen ensioireiden jälkeen. Kuitenkaan en saanut selkeää ihottumaa ensioireiden yhteydessä. Ja tosiaan mietityttää se, että voivatko ne ensioireet kestää vain muutaman tunnin. Vai mikä muu sairaus olisi voinut olla kyseessä? Sen kuumeen nousun totesin kuumemittarilla ja mies näki lukemat myös. Vilunväreitä ja hikoilua ilmeni samassa yhteydessä. Myöhemmin illalla olin jo "parantunut" melkein kokonaan. :O

Vierailija
2/6 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat tosi neuroottiselta. Voisin vannoa että sinulla ei ole HIV:tä. Pelkäätkö usein vakavia sairauksia ja etsitkö niihin oireita netistä? Kannattaa lopettaa se niin pysyt järjissäsi. 

Tsemppiä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärtänyt. Sulla on ollut siis "riskikontakti", joka on miehesi, 2 viikkoa sitten. Miten siitä miehestä yhtäkkiä on tullut riskikontakti? Vai olitteko ekaa kertaa ikinä sängyssä tuolloin 2 viikkoa sitten?

Nuo oireet sopii oikeastaan ihan mihin tahansa, ihan tavalliseen flunssaan.

Itseäni lähinnä nauratti kun pari vuotta sitten googletin vastaavat oireet (ihottuma, nivelkipu, kuume, vatsaoireet) ja bingo! Yksiselitteisesti mulla oli HIV. No eipä ollut, sitä ei lääkärissä edes epäilty, vaan eräs trooppinen tauti, tai sen lievä muoto oikeammin.

Kulostaa vähän vainoharhaiselta, älä etsi googlediagnooseja, niistä tulee vain hulluksi.

Vierailija
4/6 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2  viikkoa sitten? Eikös HIV-testi voida ottaa aikaisintaan 3kk:n päästä tartunnasta? Ja miten nyt yhtäkkiä olet alkanut pelätä vakisuhteessa että sinulla on HIV? Tottakai aina kun uudessa suhteessa jättää kumin pois pitäisi olla testit tehtynä jo siinä vaiheessa, ainakin jos ilman sitä kumia on tullut sähellettyä joskus menneisyydessä. Mutta tosiaan kyse voi olla luulotaudista.

Mulla muuten tulee aina, googlasin minkä oireen tahansa, diagnoosiksi syöpä :D Ja kun ei sitten viitsi tapella terveyskeskuksen ajanvarauksen kanssa saako sen ajan lääkäriin (minne on aivan älyttömän vaikeaa päästä vaikka sairastelu sisältäisikin tajuttomaksi menemistä silloin tällöin), menee oireet ohi koska useimmitenhan kyseessä on ihan vaan joku tavallinen flunssa.

Vierailija
5/6 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kahden viikon kuluttua tartunnasta virusta ei millään voi olla kropassasi niin paljon että saisit jo oireita, edes siis siinä varsin epätodennäköisessä tapauksessa että tosiaan olisit saanut HIV-tartunnan. Eihän sitä testiäkään voi noin pian tartuntariskistä tehdä vielä. Eli eiköhän sulla ole ihan tavallinen joku flunssa tai influenssa yrittänyt vaan iskeä ja siitä nuo oireet. 

Ja oikeasti kuulostaa vähän neuroottiselta että jostain yhdestä riskikontaktista noin paljon HIViä pelkää. Se kuitenkin on Suomessa aika harvinainen. Itse en ole pakottanut koskaan ketään kumppaniani HIV-testiin, vaikka eivät he viattomia neitseitä ole ollutkaan kun mun kanssa on alettu ilman kondomia olla. Enkä ole itsekään käynyt. Paitsi että avioeron jälkeen kävin kyllä kun tiesin että mies oli pettänyt minua prostituoitujen kanssa, ja hän ei käytä kumia koskaan koska ne ei muka mahdu hänelle - onneksi ei ollut HIViä, klamydian pirulainen kyllä mulle antoi!

Vierailija
6/6 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalle osalle hiv:n ensioireet tulevat niin lievinä että niitä ei edes huomaa tai erota normi flunssasta tai niitä ei ole ollenkaan. Joten oireiden perusteella ei voi sanoa, onko saanut tartunnan tai ei.

Tietoa hivistä, testeistä ja neuvontanumerot löytyvät täältä:

http://www.hivtukikeskus.fi/hiv-ja-aids/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä