Onnelliset ihmiset tienaa 38000-57000/v., ovat naimisissa ja LAPSETTOMIA
Arvostettu Harvardin yliopisto selvitti, mitä onneen tarvitaan. Harvardin psykologian professorin Daniel Gilbertin mukaan onnelliset ihmiset ovat naimisissa, tienaavat vuodessa noin 38 000 eurosta (50 000 dollaria) 57 000 euroon (75 000 dollaria) ja ovat lapsettomia.
- Se on alamäkeä sen jälkeen, kun ihmiset hankkivat lapsia. Lapset eivät ole tie onneen, Gilbert kertoi konferenssissa Bostonissa viime viikolla.
Hänen mukaansa useimmille aikuisille tuottaa enemmän iloa syödä, katsella televisiota tai urheilla kuin olla tekemisissä lasten kanssa. Onnellisuus palaa, kun lapset muuttavat kotoa.
- Ainoa tyhjän pesän syndrooman oire on jatkuva hymy, tykittää Gilbert Harvard Gazettessa.
Gilbertin mukaan avioliitto on tärkeä onnellisuustekijä, mutta vain, jos se on toimiva. Hänen tutkimuksensa mukaan naimisissa olevat ihmiset olivat onnellisempia lähes kaikilla osa-alueilla kuin naimattomat.
- He ovat terveempiä, elävät pidempään ja harrastavat enemmän seksiä.
Hän ei kuitenkaan kehota ihmisiä jäämään huonoihin avioliittoihin, vaan eroamaan, jos suhde ei toimi.
Lähde: Harvard Gazette
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 15:59"]
No ei ihme jos on pahoinvoivia lapsia
[/quote]
Kohta varmaan ne homo-ketjun lapsen parasta ajattelevat tulevat tätä kommentoimaan ja lapsen parasta tähänkin ketjuun puolustamaan. Jään odottelemaan.
No, nuohan ovat tietysti keskiarvoja, tuskin kukaan väittää että jos on lapsia ei voi olla onnellinen ollenkaan?
Itse olen aina pitänyt itseäni onnellisena, mutta vähiten yläasteella (koulukiusaaminen) ja kun lapsi oli alle vuoden (henkisesti raskasta aikaa).
Mä olen onnellinen kahden lapsen kanssa, enkä voisi kuvitellakaan elämää ilman. Sitä sen sijaan en voi ymmärtää miten kukaan voi oikeasti olla onnellinen noin surkeilla vuosituloilla.
amerikkalaisessa kulttuurissa on niin erilaiset arvot kun meillä että tämäntyyppiset tutkimuksen eivät oikeastaan ole sovellettavissa sellaisinaan suomeen. on paljon ihmisiä jotka eivät osaa ajatellakkaan elämää ilman lapsia, luulen että meillä suomessa on tämän tyyppisiä ihmisiä enemmän kuin USAssa. olen itse lapseton ja olen hyvin onnellinen, tiedän että sekin on mahdillista vaikka minua kovasti peloteltiin nuorempana että jos et nyt hanki lapsia niin sitten ....
Neljän lapsen onnellinen äiti. Minun mieheni on todennut useaan otteeseen ettei edes tiennyt mitä onni on ennenkuin meni kanssani naimisiin ja perustimme perheen. Olisi kiva nähdä yksityiskohtaisempaa tietoa siitä ryhmästä joka on tutkimuksen kohteena ollut. Me olisimme myös lapsettomina antaneet ällöpositiiviset vastaukset mihin tahansa kysymyksiin. Lasten jälkeen maailmankuva on avartunut ja sitä kyseenalaista tiettyä normionnellisuutta. Jokainen ihminen on vastuussa omasta onnellisuudestaan.
Älä siteeraa amerikkalaista tutkijaa, kun sitä on tutkittu aivan Suomessakin.
JA SUOMESSA LAPSIPERHEET OVAT ONNELLISEMPIA KUIN LAPSETTOMAT PERHEET...
"
Psykologi Markku Ojanen Tampereen yliopistosta on tutkinut ihmisten hyvinvointia jo pitkään. Onnellisuusprofessorinakin tunnetun miehen mukaan ala on yleisön kannalta viihteellistynyt.
-----------
Vastakkainasettelu lapsiperheiden ja yksineläjien välillä kiristyy julkisessa keskustelussa aika ajoin. Esimerkiksi Ylioppilaslehti uutisoi hiljattain, että lapsettomat ovat onnellisempia kuin ne, joilla on lapsia.
Yhdysvaltalaistutkimukseen pohjaavassa artikkelissa väitettiin, että lasten hankkiminen tuhoaa parisuhteen ja huonontaa elämänlaatua.
– Hölynpölyä, kuittaa Ojanen.
– Tällaisia tuloksia saadaan maissa, jotka eivät ole lapsiystävällisiä, kuten Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Suomessa lapsiperheet ovat tilastollisesti hiukan onnellisempia kuin muut perheet tai yksinäiset ihmiset."
Pakko olla samaa mieltä!