Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Faktat kehiin: lapsettomat onnellisempia

Vierailija
27.02.2013 |

Tässä tutkimustulos, joka ei hämmästytä:

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-1288543904449.html?pos=ok-trm-liv-etli

Mitä mieltä olette, arvon leidit?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä onnellisuutta mitataan? Minä olen onnellinen elämäntilanteesat riippumatta.

Vierailija
2/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti ovat. Ei ole pelkoa siitä, että lapselle käy jotain, ei ole huolta muutenkaan sellaisesta. Ei ole sellaisia ristiriitaisia paineita, joihin ei van voi kukaan töysin vastata. Ei ole univelkaa (ainakaan samalla tavalla), ei ehkä samalla tavalla taloushuoliakaan.

Siis ei ole sellaista huolta, mitä lapset aiheuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ymmärrettävää.

Onneksi meillekin onnellisuus palaa kun lapset muuttavat pois kotoa. =)

Vierailija
4/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. En oikein luota tuohon tutkimukseen. Vaikka lapsettomuudessa on hyviäkin puolia, niin se etu vanhemmilla lapsettomiin nähden on, että heillä on enemmän rakastamisen aihetta. Mitä enemmän rakkaita, sitä onnellisempi ihminen on.

Vierailija
5/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan ei sitten kyllä ole mitään evidenssiä, kyse on psykologian professori David Gilbertin pitämästä luennosta, jonka lähteestä ei kerrota mitään.

Eli mikä tutkimus, missä tehty ja millä otannalla?

Se lienee aika lailla kulttuurisidonnaistakin, eri kulttureissa lapsiin suhtaudutaan eri lailla ja esim. suomalaiset perhevapaat ja päivähoitojärjestelmä eroaa hemmetisti amerikkalaisesta. Ei ollenkaan yllätä, että amerikkalaisperheet kokevat lapsien kasvatuksen stressaavaksi. Olisi kiva nähdä oikea, kunnon otannalla tehty vastaava tutkimus Suomesta.

Itsestäni kumminkin tiedän, että vaikka lapsista on työtä ja murhettakin, olen varmasti onnellisempi lasten kanssa kuin olin ilman.

Oikeasti on aika evvk, mikä on tilastollinen keskiarvo muilla, kun omalla kohdalla on tyytyväinen ratkaisuunsa... kunhan nyt vaan tätä epätieteellistä aloitusta vähän arvostelen...

Vierailija
6/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilemättä näin jossain vaiheessa onkin, varsinkin pikkulapsivaiheessa.

Itse olen puhunut lastensaamisesta 'määräaikaisena itsemurhana'. Jossain vaiheessa sinulla ei ole sekuntiakaan omaa aikaa, eikä mistään vähänkään pitkäjännitteisemmästä tekemisestä tule yhtään mitään.

Nyt kun lapset alkavat olla kouluikäisiä sanoisin että asia on muuttunut. Elämä on täyttä ja lasten kanssa on kiva jutella ja tehdä asioita yhdessä. Lapset tuovat elämään elämän makua. Muuten vain vanhenisin ja kutistuisin.

Arvelen, että onnellisuuden kokonaistase on lapsia saaneessa elämässä parempi kuin lapsetta jääneessä. (Minulle siis oli ihan realistinen vaihtoehto jäädä lapsettomaksi, mutta eihän siinä sitten kuitenkaan niin käynyt :-) )

Vierailija
7/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuon jutun perusteellahan voikin tehdä syvällisiä ja pitkälle vietyjä johtopäätöksiä. Ei edes kerrota, mitä ne osa-alueet ovat, joissa onnellisuutta on mitattu.

Minäkään en ennen lapsia tiennyt, kuinka paljon ja ehdottomasti toista ihmistä voi rakastaa, ennen kuin minulla oli lapsia.

Sitäpaitsi, mitenkään ei voida mitata sitä, olisivatko juuri ne ihmiset, joilla nyt on lapsia, onnellisempia, jos niitä lapsia ei olisi, tai päinvastoin.

Vierailija
8/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta on kyllä olemassa aika selkeää tutkimustietoa. About 20-35 vanhemmat ovat onnettomampia kuin samanikäiset lapsettomat MUTTA 50+ lapsettomat ovat onnettomampia kuin 50+ vanhemmat. Eli pikkulapsivaihe "tekee" onnettomaksi, mutta lapseton keski-ikä/vanhuus "tekee" myös onnettomaksi (kausaliteettia ei ole tietenkään todistettu, mutta lyhyyden vuoksi noin). Esim. Markku Ojanen on tutkinut asiaa ja Leo Straniuksen blogissa on linkki tutkimukseen.

Toisaalta sitten, onnellisuustutkimuksessa ryhmien väliset keskiarvovertailut eivät välttämättä ole informatiivisia. Esimerkiksi monien erittäin köyhien maiden kansalaisten keskiarvo-onnellisuus ei eroa mitenkään suomalaisten, ruotsalaisten ym. onnellisuudesta. Ja jossain köyhässä maassa, olikohan joku väli-Amerikan maa, ihmiset ovat kaikkein onnellisimpia. Kuitenkaan ei voi sanoa, että heidän elinolosuhteensa olisivat yhtä hyvät tai että niitä ei pitäisi yrittää parantaa.

Vierailija
9/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 15:48"]

Tässä tutkimustulos, joka ei hämmästytä:

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-1288543904449.html?pos=ok-trm-liv-etli

Mitä mieltä olette, arvon leidit?

[/quote]

Olisi tosi kiva tietää miten tuo tutkimus on tehty, siis millaisia kysymyksiä ihmisille on esitetty? Miten se onnellisuus on määritelty?

Koska kyllä mun on helppo myöntää, että elämä on tällä hetkellä raskasta ja kuormittavaa, ja aivan varmasti stressaavampaa kuin se olisi ilman lapsia. Huolia on enemmän, ja voimavaroja vähemmän, tai lähinnä niitä tarvitaan niin moniin asioihin, että eivät meinaa riittää.

Mutta onko elämän keveys sitten onnellisuutta? Itse kyllä nautin siitä, miten paljon syvyyttä vanhemmuus on elämään tuonut. Ja rakastan lapsiani syvästi. Jännä että lapset ei muka tuo onnea, mutta silti ihmisen elämän suurin tragedia on oman lapsen kuolema...

No joka tapauksessa, toivottavasti jokainen pystyy rakentamaan elämänsä siten, että siihen liittyisi mahdollisimman paljon onnellisuuden kokemuksia. Kuka ne mista sitten saakin.

Vierailija
10/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:03"]

Tuosta on kyllä olemassa aika selkeää tutkimustietoa. About 20-35 vanhemmat ovat onnettomampia kuin samanikäiset lapsettomat MUTTA 50+ lapsettomat ovat onnettomampia kuin 50+ vanhemmat. Eli pikkulapsivaihe "tekee" onnettomaksi, mutta lapseton keski-ikä/vanhuus "tekee" myös onnettomaksi (kausaliteettia ei ole tietenkään todistettu, mutta lyhyyden vuoksi noin). 

[/quote]

No entäs sitten 35-50 vuotiaat, onko näissä ikäryhmissä lapsellisuuden/lapsettomuuden vaikutus neutraali...?

...ilmankos sain esikoisen vasta juuri 35 täytettyäni...nyt kun on 40 reilusti ylitetty ja 'dynamic duo' kasvatettu yli pikkulapsiajan, ajattelen usein sitä, kuinka onnellinen olen...

Vierailija
11/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tuota!

Vierailija
12/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 15:59"]

Epäilemättä näin jossain vaiheessa onkin, varsinkin pikkulapsivaiheessa.

Itse olen puhunut lastensaamisesta 'määräaikaisena itsemurhana'. Jossain vaiheessa sinulla ei ole sekuntiakaan omaa aikaa, eikä mistään vähänkään pitkäjännitteisemmästä tekemisestä tule yhtään mitään.

Nyt kun lapset alkavat olla kouluikäisiä sanoisin että asia on muuttunut. Elämä on täyttä ja lasten kanssa on kiva jutella ja tehdä asioita yhdessä. Lapset tuovat elämään elämän makua. Muuten vain vanhenisin ja kutistuisin.

Arvelen, että onnellisuuden kokonaistase on lapsia saaneessa elämässä parempi kuin lapsetta jääneessä. (Minulle siis oli ihan realistinen vaihtoehto jäädä lapsettomaksi, mutta eihän siinä sitten kuitenkaan niin käynyt :-) )

[/quote]

Ei sen kyllä noinkaan tarvitse olla, että ei ole sekuntiakaan omaa aikaa ja blaa blaa blaa.

Mulla on kolme lasta, ja mulla on aina ollut myös sitä omaa aikaa. Olen myös aina pystynyt tekemään omaa uraani lasten ohessakin, edes univelkaa mulla ei ole ollut käytännössä koskaan, kun lapset ovat nukkuneet ja syöneet tissiä öisin vieressäni ekan reilun vuoden ajan.

Mutta tuon oman ajan mulle on mahdollistanut se, että meidän perheessä on kaksi tasaveroista vanhempaa, joten lastenhoito on jaettu puoliksi. Näin kaikilla on pysynyt hyvä mieli ja jaksaminen kohta tämän 10 v mitä meillä lapsia on ollut.

Vierailija
13/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, ei Straniuksella ainakaan mun tietääkseni ole linkkiä mihinkään suomalaiseen tutkimukseen. Vai mistä linkistä sinä puhut?

Ja ainakin lehtijuttujen mukaan Markku Ojanen päin vastoin tuli siihen tulokseen, että lapsiperheet ovat ONNELLISEMPIA kuin muut perheet!

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/44201-tutkija-raha-ajaa-edelleen-onnellisuuden-ohi?quicktabs_4=2

"Vastakkainasettelu lapsiperheiden ja yksineläjien välillä kiristyy julkisessa keskustelussa aika ajoin. Esimerkiksi Ylioppilaslehti uutisoi hiljattain, että lapsettomat ovat onnellisempia kuin ne, joilla on lapsia.

Yhdysvaltalaistutkimukseen pohjaavassa artikkelissa väitettiin, että lasten hankkiminen tuhoaa parisuhteen ja huonontaa elämänlaatua.

– Hölynpölyä, kuittaa Ojanen.

– Tällaisia tuloksia saadaan maissa, jotka eivät ole lapsiystävällisiä, kuten Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Suomessa lapsiperheet ovat tilastollisesti hiukan onnellisempia kuin muut perheet tai yksinäiset ihmiset."

että näin.

-6-

Vierailija
14/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 15:55"]

Mitä enemmän rakkaita, sitä onnellisempi ihminen on.

[/quote]

Ja millähän perusteella sinäkin mahdat tuollaisia väittää? Minä olen todella onnellinen ihan vain kaksin mieheni kanssa. Vanhempani ovat kuolleet, veljeni kanssa en ole koskaan ollut läheinen ja lapsia en ole koskaan halunnut. Tykkään myös olla ihan yksin, olen hiukan erakkomaisuuteen taipuvainen. Elämäni on mallillaan juuri näin, kun viisikymppiä tulee täyteen muutaman vuoden kuluttua.

Että jos sinä olet onnellinen kauhean ison kakaralauman keskellä, teet oman tilanteesi perusteella liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä toisten elämästä ja miten he kokevat sen.

Vierailija
15/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama millä otannalla on tehty. Miksi ne lapselliset ovat vastanneet, etteivät ole onnellisia tai ovat ainakin vähemmän onnellisempia kuin ne lapsettomat?

Jos mietitte, että teillä on toimiva parisuhde muttei lapsia, niin ettehän te edes tiedä mitä ilman jäätte kun teillä ei niitä lapsia ole. Sitä valtavasta rakkaudesta lapsiin ei ole tietoa, mutta tilalla on valtava rakkaus toiseen aikuiseen.

Jos tuossa otannassa on vain parillisia ja perheellisiä niin tällöin ymmärrän täysin tuon että lapsettomat ovat onnellisempia. Jos yksin asuvia olisi haastateltu, uskoisin lapsellisten vetävän ohi.

Vierailija
16/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:11"]

9, ei Straniuksella ainakaan mun tietääkseni ole linkkiä mihinkään suomalaiseen tutkimukseen. Vai mistä linkistä sinä puhut?

Ja ainakin lehtijuttujen mukaan Markku Ojanen päin vastoin tuli siihen tulokseen, että lapsiperheet ovat ONNELLISEMPIA kuin muut perheet!

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/44201-tutkija-raha-ajaa-edelleen-onnellisuuden-ohi?quicktabs_4=2

"Vastakkainasettelu lapsiperheiden ja yksineläjien välillä kiristyy julkisessa keskustelussa aika ajoin. Esimerkiksi Ylioppilaslehti uutisoi hiljattain, että lapsettomat ovat onnellisempia kuin ne, joilla on lapsia.

Yhdysvaltalaistutkimukseen pohjaavassa artikkelissa väitettiin, että lasten hankkiminen tuhoaa parisuhteen ja huonontaa elämänlaatua.

– Hölynpölyä, kuittaa Ojanen.

– Tällaisia tuloksia saadaan maissa, jotka eivät ole lapsiystävällisiä, kuten Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Suomessa lapsiperheet ovat tilastollisesti hiukan onnellisempia kuin muut perheet tai yksinäiset ihmiset."

että näin.

-6-

[/quote]

HAHA - no juuri näin epäilinkin!

Vierailija
17/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, kyseessä on parisuhteessa olevat lapsettomat. Ei tarkoita kaikkia lapsettomia aikuisia. Tämä antaa suuren suunnan tulokselle.

Vierailija
18/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:11"]

.

Uskottavalta kuulostaa. Mitäs ap tuohon sanoo, hmmmm?

että näin.

-6-

[/quote]

Vierailija
19/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tutkimuksessa huomioitu perheen lapsilukua ja ympäröivää kulttuuria?

Vierailija
20/26 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 16:12"]Jos mietitte, että teillä on toimiva parisuhde muttei lapsia, niin ettehän te edes tiedä mitä ilman jäätte kun teillä ei niitä lapsia ole. .[/quote]

Tiedän, joka kerta kun menen viikonloppuna johonkin kauppakeskukseen ja siellä on valtavat laumat lapsiperheitä rääkyvine kakaroineen saamassa raivokohtauksia hampurilaisravintoloissa tai karkkihyllyjen edessä leluosastoista puhumattakaan. Silloin olen todellakin kiitollinen, että en ole koskaan halunnut lapsia, minun voimavarani eivät riittäisi moiseen - toisaalta minun lapseni osaisivat todellakin olla hiljaa ja kiltisti!