Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielipiteitä? Voinko saada pankilta asuntolainan näillä tiedoilla?

Vierailija
27.02.2013 |

Asunnon hinta on n. 96 000€ ja siinä on 130€ yhtiövastike. Mulla ei ole kuin pari tonnia säästössä toisella tilillä ja tuloni jää alle 1500€/kk. Pankkiirihan ei tietenkään ota huomioon sitä, että olen säästäväinen ja en ole koskaan mitään vippejä ottanut. Kyseessä olisi kuitenkin ensiasuntoni, niin miten paljon minulla pitää olla tuloja tai säästöjä? Miten se valtion takaama laina tässä tapauksessani toimii?

Olisin niin kiitollinen kaikista vastauksista :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit kysynyt tätä asiaa vuosi tai pari sitten, niin olisit heittämällä saanut lainan varmaan mistä tahansa pankista.

Nyt kuitenkin tilanne on muuttunut ja pankkien pitäisi vaatia vähintään 10% omarahoitusosuutta tai vähintään vakuuksia sille summalle. 

Älä siis hämmästy, jos et sitä lainaa saa, vaikka kaverit ovat saaneet vuosi sitten 100% lainoja ja 0,7 maginaalilla. Nyt ei enää saa ja marginaalitkin ovat vuodessa nousseet noin 1,5% pintaan.

Vierailija
2/8 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli asunnon omistajat ja "me" vuokralle jäävät olemme todellakin eriarvoisia.

Tätä mä juuri pelkäsinkin, kun työasiat alkoi vähän luonnistuu niin siltikään en voi suunnitella tulevaisuutta kuukautta pidemmälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ovat eriavoisia? Kyllä vuokrallakin oleva voi ostaa ihan hyvin asunnon, jos vaan se 10% asunnon arvosta löytyy jostain.

Nykyään asun itsekin vuokralla, mutta aikanaan itse ostin oman omistusasuntoni viime vuosituhannella ja silloin vaadittiin 15% asunnon hinnasta. Nämä "hullut vuodet" ovat siis olleet enemmänkin poikkeus, että on saanut 100% lainaa.

Niin ja esimerkiksi 1970-luvulla, kun vanhempani ostivat ensimmäisen asuntonsa, niin silloin lainaa sai korkeintaan 8 vuodeksi. Jos ottaisit tuon asunnon hinnan lainaa, niin pelkkä kuukausierä nykykorkotasollakin olisi 1100 euroa tuolla 70-luvun säännöllä ja siihen sitten vielä yhtiövastike päälle. Taitaisi jäädä 70-luvun säännöilläkin ostamatta siis tuo asunto.

Vierailija
4/8 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä viime kesänä laina tosiaan irtosi ilman omarahoitusta, joistakin pankeista. Nyt pitää olla 10-20% säästössä asunnon velatotmasta hinnasta.

Valtiontakaus on vain osalle lainaa, muistaakseni 75 %. Eli lopulle pitää sitten olla jokin muu vaihtoehto (takaaja, omaisuutta tai joillakin pankeilla tämän voi ostaa).

Minä luotan pankkien arviontikykyyn: jos he katsovat sinun pystyvän lyhentämään lainaa, uskaltaisin sen ottaa. Itse olen juurikin kysynyt pankista "milalsita lainaa tuloillani voisi harkita.."

Yhtiövastiikkeen suuruuteen ei kannata pelkästään luottaa. Tärkeää on se, millä tolalla yhtiön talous on: eletäänkö kädestä suuhun, kerätäänkö ennakkoon säästöjä tulevia korjauksia varten ym.

Vierailija
5/8 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, täällä pankintäti:)

Saisit varmaankin takauksella, et muuten. Pankki ottaa aikamoisen riskin, jos ei ole yhtään säästöjä takana. Pankissa, jossa työskentelen et saisi kun kunnon takauksella.

Vierailija
6/8 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asunto on ihan uusi. Tulevia korjauksia ei siis ole varmastikaan tiedossa.

Voiko siis yhtiövastike jossakin vaiheessa nousta tuosta vaan, vaikka remonttihuolia ei luulisi olevan?

Takaajia en tuskin saa ja omaisuutta ei todellakaan ole ehtinyt kertyä tässä iässä..

Huh huh, toivottamalta vaikuttaa. AP

Vierailija
7/8 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 14:15"]

Hei ap, täällä pankintäti:)

Saisit varmaankin takauksella, et muuten. Pankki ottaa aikamoisen riskin, jos ei ole yhtään säästöjä takana. Pankissa, jossa työskentelen et saisi kun kunnon takauksella.

[/quote]

Kiitos pankintäti vastauksestasi :) Toisella tililläni on "vain" alle 5000€ säästöjä ja ne ovat vain nk. pahan päivän varalle, mutta toisaalta myös osoittaa säästämistaitoani. Takaus on siis ainut vaihtoehto...ja siihen sitten kai kaatuukin koko homma.

ap

Vierailija
8/8 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pankki ottaa huomioon sen että on säästäväinen. Sehän näkyy jo oma rahoitusosuudessa. Niin minäkin olen säästäväinen ja sain lainaa ison summan isolla kuukausierällä suhteessa tuloihini.